divendres, 24 de març del 2017

LECTURA 3: L'AVENTURA DE PENSAR

    
IDEES CLAUS

-          Plantejar preguntes que donin peu a reflexionar
-          Importància dun ambient seré per poder intervenir, argumentar i reflexionar, on totes les respostes són vàlides
-          Avaluació per part dels nens de la riquesa de la intervenció

      RESUM
      
      Aquest article de Marga ors, explica com es pot introduïr la filosofia en l'educació infantil. S'ajuda de una experiència real a una classe de tercer de primària per tal que es s'entengui tot de manera més clara. L'exemple és d'una escola que treballa el projecte "Filosofia 3/18". 
      
      El primer pas per realitzar una classe de filosofia és aconseguir un clima a la classe de tranquil·litat i armonia. Gràcies a aquest ambient, els infants es veuen més atrets i capaços a participar, pensar, dialogar, reflexionar i qüestionar. És important arribar a l'objectiu principal: que els nens i nenes dialoguin entre ells i d'aquesta manera aprenguin a justificar les seves respostes.
      
      Abans de començar la sessió de filosofia, els nens juntament amb la mestra pacten una sèrie de normes que han de respectar en tot moment. A continuació, la mestra marca el tema del diàleg. Fa preguntes molt obertes que donen lloc a la lliure interpretació de cada infant, a la reflexió i a l'intercanvi d'opinions.
      
      Al final de cada sessió es fa una avaluació figuroanalògica utilitzant ampolles amb diferents quantitats d'aigua: una plena, una a mitges i l'altre gairebé buida. Cada infant ha d'escollir una de les ampolles en referència a la quantitat d'idees que han sortit durant el debat. Com sempre, han de justificar la seva elecció. Aquesta manera d'avaluar fa que els infants siguin conscients del que estan fent, ja que avaluen una cosa concreta per parlar d'una abstracta. A més, degut a que l'avaluació és quantitativa i no qualitativa, totes les respostes són vàlides. S'avalua el nombre d'intervencions però no la seva qualitat. 

Resultat d'imatges de filosofia para niños

PREGUNTES
-          Com fas quan dos alumnes parlen entre ells, o quan un no parla res? Trencant lambient seré?
-          Per què utilitzes el recurs de lampolla per fer la valoració figuro analògica?
-          Com puc crear un ambient serè?


      COMENTARI PERSONAL
      
      Aquesta lectura m'ha semblat interessant. No havia vist cap exemple de filosofia a educació infantil abans. Durant el seminari, hem arribat a algunes conclusions sobre la lectura i algunes mancances que trobem que té. Pensem que és un text una mica superficial ja que hi ha moltes explicacions que podria fer i no fa. Per exemple, ens ha faltat veure com la mestra verbalitza que els infants no serien jutjats per poder creure'ns que no estan influenciats pel que ella vol sentir. Necessitaríem menys diàleg i més reflexió i explicació de com crea l'ambient segur i seré. 
     També pensem que podria ser curiós realitzar alguna sessió en la qual siguin els propis nens i nenes qui s'autoregulin i portin la seva conversa. D'aquesta manera no hi ha el risc que contestin el que creuen que lla vol sentir. 
     Finalment, hem parlat sobre la importància que té ser honest en aquestes sessions. S'han de donar les respostes possibles i bones per correctes, però les que només tenen una resposta també s'han de deixar clares.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada