Paraules clau:
1)
Pedagogia Montessori
2)
Interès dels infants
3)
Materials
4)
L'assaig-error
5) Temps
Resum:
En aquest article s’explica com es treballa
l’autonomia a les aules de 3 a 6 anys basant-se en la pedagogia de Maria
Montessori.
Primerament, cal ser conscients que cada infant és un individu únic,
irrepetible, diferent, i cal que li brindem l’ambient adequat i les eines
necessàries perquè pugui aprendre i desenvolupar-se. Partim del fet que l’infant
és el protagonista dels seus aprenentatges i els docents som les guies, som una
ajuda per a ell, l’orientem i el deixem actuar.
Cal destacar que Maria Montessori afirmava
que totes les criatures tenen les mateixes ganes d’aprendre i passen per les
mateixes etapes de desenvolupament arreu del món. Aquest interès per aprendre
serà l’energia que les portarà cap a l’autonomia, sempre amb l’ajut de la
persona adulta.
Per tal de fomentar l’autonomia segons la
pedagogia de Montessori l’article parla de:
L’experimentació a l’aula:
on es disposi de material (vidre, ceràmica, etc.) preparat per a les seves
necessitats, que sigui divers i, sobretot, real, ja que mitjançant la
manipulació, l'experimentació i la pràctica (l’assaig-error) la criatura traurà les seves conclusions.
Material autocorrectiu:
l’error és fonamental per l’aprenentatge
de l’infant i els materials que utilitzen en aquestes aules deixen veure a l’infant
l’error que ha fet i l’estimulen per realitzar la tasca tantes vegades com
vulgui per tal de millorar els resultats. A més a més, aquests materials
proporcionen a l’infant independència emocional, ja que no necessiten l’aprovació
de l’adult.
La llibertat i l’autocontrol:
ens referim a fer i desfer, escollir, innovar, etc., sempre contemplant uns
límits i actuant amb respecte cap a un mateix i cap als altres. Per això, a les
aules, hi ha consensuades unes normes envers les persones i els materials.
El factor temps: ens
referim als moments que l’infant vol dedicar per lliure elecció a treballar per
poder gaudir del que fa i dels resultats que aconsegueix. A més, també ha de
disposar de prou temps per repetir i millorar allò que ha fet quan s’ha
equivocat.
El treball: està
orientat a les capacitats del nen o de la nena i pensat només per a ell o ella.
Tot el material està preparat perquè l’infant tingui oportunitats il·limitades
de manipular-lo i no s’avorreixi.
Preguntes a les autores:
- Com hem d’actuar si
un infant no vol participar en cap de les activitats que hi ha dins de l’aula?
- Si hi ha un conflicte
a l’aula la mestre pot intervenir? Que hauria de fer?
- Si tinguéssim un
infant amb algun trastorn de la conducta (com per exemple: Asperger, TDAH,
Autisme, etc.) com hauríem d’actuar? Hauríem d’adaptar l’espai i els materials?
Si fos que si, com podríem adaptar-los?
Reflexió:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada