dilluns, 20 de març del 2017

Lectura 4 (I): El treball de l'autonomia dels 3 als 6 anys - Dolors Blanch i Leonor March


Paraules clau:

1) Pedagogia Montessori
2) Interès dels infants
3) Materials
4) L'assaig-error
5) Temps



Resum: 

En aquest article s’explica com es treballa l’autonomia a les aules de 3 a 6 anys basant-se en la pedagogia de Maria Montessori.

Primerament, cal ser conscients que cada infant és un individu únic, irrepetible, diferent, i cal que li brindem l’ambient adequat i les eines necessàries perquè pugui aprendre i desenvolupar-se. Partim del fet que l’infant és el protagonista dels seus aprenentatges i els docents som les guies, som una ajuda per a ell, l’orientem i el deixem actuar.

Cal destacar que Maria Montessori afirmava que totes les criatures tenen les mateixes ganes d’aprendre i passen per les mateixes etapes de desenvolupament arreu del món. Aquest interès per aprendre serà l’energia que les portarà cap a l’autonomia, sempre amb l’ajut de la persona adulta.

Per tal de fomentar l’autonomia segons la pedagogia de Montessori l’article parla de:

L’experimentació a l’aula: on es disposi de material (vidre, ceràmica, etc.) preparat per a les seves necessitats, que sigui divers i, sobretot, real, ja que mitjançant la manipulació, l'experimentació i la pràctica (l’assaig-error) la criatura traurà les seves conclusions.

Material autocorrectiu: l’error és fonamental per l’aprenentatge de l’infant i els materials que utilitzen en aquestes aules deixen veure a l’infant l’error que ha fet i l’estimulen per realitzar la tasca tantes vegades com vulgui per tal de millorar els resultats. A més a més, aquests materials proporcionen a l’infant independència emocional, ja que no necessiten l’aprovació de l’adult.

La llibertat i l’autocontrol: ens referim a fer i desfer, escollir, innovar, etc., sempre contemplant uns límits i actuant amb respecte cap a un mateix i cap als altres. Per això, a les aules, hi ha consensuades unes normes envers les persones i els materials.

El factor temps: ens referim als moments que l’infant vol dedicar per lliure elecció a treballar per poder gaudir del que fa i dels resultats que aconsegueix. A més, també ha de disposar de prou temps per repetir i millorar allò que ha fet quan s’ha equivocat.


El treball: està orientat a les capacitats del nen o de la nena i pensat només per a ell o ella. Tot el material està preparat perquè l’infant tingui oportunitats il·limitades de manipular-lo i no s’avorreixi.


Preguntes a les autores:

- Com hem d’actuar si un infant no vol participar en cap de les activitats que hi ha dins de l’aula?

- Si hi ha un conflicte a l’aula la mestre pot intervenir? Que hauria de fer?

- Si tinguéssim un infant amb algun trastorn de la conducta (com per exemple: Asperger, TDAH, Autisme, etc.) com hauríem d’actuar? Hauríem d’adaptar l’espai i els materials? Si fos que si, com podríem adaptar-los? 


Reflexió:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada