Irene De Puig, I. (2009) Filosofia i escola, Guix, 353, 11-17
Idees clau
- Els infants són filòsofs innats.
- La filosofia ajuda a comprendre el món que ens envolta i s'ha d'entendre com a reflexió.
- El diàleg ofereix diferents punts de vista als infants.
Resum
Aquesta lectura parla sobre la importància de la filosofia a l'escola i sobre els beneficis que té aquesta per als infants. Els infants són uns filòsofs innats, ja que es pregunten per tot allò que per a ells és nou i incomprensible. Podem dir que la filosofia els ajuda a comprendre el món que ens envolta i aquesta s'ha d'entendre com a espai lliure, crític i independent; s'ha d'entendre com a reflexió, com a forma de vida.
La tasca de l'escola és molt important, ja que aquesta ha d'estimular als infants, ajudant-los a posar en ordre els propis pensaments, a adquirir criteris, a valorar opinions de l'altra gent i a dubtar. Per tant, afirmem que l'escola té un paper molt important: ha d'aconseguir, a través de la filosofia, no fer més filòsofs, sinó millors ciutadans i ciutadanes, més reflexius, responsables i autònoms.
El Grup IREF parla d'un projecte, anomenat Projecte 3/18 (3-18 anys), que és un conjunt de programes que ajuda a enfortir la capacitat reflexiva; es porta a terme a més de 150 escoles de tot el territori de parla catalana (Catalunya, Illes i País Valencià).
Cal oferir un espai de diàleg als infants, ja que és una eina imprescindible per al seu correcte desenvolupament. Aquest els ofereix diferents punts de vista sobre la vida i fa que els infants aprenguin a dialogar (escoltar-se, argumentar, fer preguntes, descobrir supòsits...) de manera espontània.
En conclusió, podem dir que la filosofia és necessària, tant a l'educació infantil com a la primària, ja que ajuda a desenvolupar el creixement dels estudiants a través del diàleg interpersonal, els fa més aptes personal i escolarment, més madurs i més acurats en el llenguatge i l'argumentació i, a més, desvetlla actituds intel·lectuals i socials.
Preguntes a l'autora
- La lectura és massa descriptiva i no se centra en cap activitat que es pugui posar en pràctica a l'aula. Per què no has posat cap exemple de pràctica educativa reflexiva?
- El Projecte 3/18 està explicat molt per sobre. Per què no has explicat el que es fa en aquest projecte, quins objectius té, quines activitats planteja...?
Reflexió personal
Aquesta lectura m'ha semblat una mica buida, pel sentit que és una lectura molt superficial i que no se centra massa en cap tema. Crec que repeteix massa vegades el mateix, que la filosofia és important i cal entendre-la com a reflexió. Penso que s'entreté molt amb aspectes que són fàcils i que no cal repetir i que, per contra, no explica en cap moment alguna possible activitat que es podria realitzar amb infants o tampoc especifica com és el Projecte 3/18, no en dóna cap detall.
M'ha agradat la lectura pel fet de conèixer el terme de "filosofia" amb un sentit diferent del que estem acostumats a saber; jo m'imaginava la filosofia que es dóna a Batxilelrat i, per això, primerament, estava una mica perduda. Gràcies a la lectura he pogut aprendre que la filosofia es relaciona amb la capacitat reflexiva i que aquesta té molts benefics per als infants.
M'ha servit molt poder comentar aquesta lectura amb les companyes, ja que hem pogut donar cadascuna la nostra opinió i hem pogut resoldre alguns dubtes que teníem. Quan estàvem fent la reflexió, una professora de Portugal, la Isabel, es va apropar i ens va explicar com havíem d'interpretar el terme de "filosofia", que era més com una forma de vida, com una competència, com una reflexió. La seva explicació em va deixar més clara la idea que volia transmetre el text quant al terme "filosofia".
M'ha interessat saber alguna cosa sobre el projecte 3/18 del Grup IREF i he trobat un link que explica qui és aquest grup, quins programes hi ha dins el projecte, quins són els objectius, entre d'altres aspectes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada