LECTURA 3: UNA EXPERIÈNCIA D'HORT ESCOLAR ECOLÒGIC - FREIRE (2016)
ERICA SERRANO ANTEQUERA
IDEES CLAUS
- Hort escolar ecològic
- Experimentació
- Aprenentatge entre iguals
- Respecte per la naturalesa
RESUM GLOBAL
L’escola d’educació infantil
O Areal, és una escola formada per tres unitats en la qual es troben únicament
56 alumnes. Un any van decidir dins de la mateixa escola crear el projecte de l’hort ecològic de manera
que tota la comunitat educativa es va implicat ja que consideraven que era una
manera d’aprendre diferent i poder aprofundir en l’hort mitjançant contes,
manipulació directa a l’hort o d’altres eines perquè els infants interioritzessin
com funcionava i en què consistia.
La metodologia que segueix
aquest projecte és una metodologia basada en l’experimentació i on es té molt
en compte la relació entre iguals ja que es reuneixen els diferents grups de
diferents edats per fer activitats conjuntes perquè puguin establir nous
vincles.
A més, encara que és un
projecte molt lliure també va ser avaluat en tots els àmbits, des de el treball
que van realitzar els professionals com les aportacions o intervencions que van
fer els infants. Per tant, podem veure com encara que sembli un projecte massa
arriscat per infants de tan poca edat, considero que si des de petits se’ls hi
ensenya el respecte per la naturalesa i que puguin interioritzar la importància
del menjar saludable, serà una aspecte molt positiu de cara a un futur per
ells.
PREGUNTES A L’AUTOR
- Com va ser la reacció de les famílies i infants a l’hora de plantejar el projecte?
- Tota la comunitat s’ha implicat igual en el projecte?
COMENTARI PERSONAL
Respecte la lectura de Freire, encara que hagi sigut curta considero que és un exemple d’un
projecte molt bo el qual, en el meu cas, mai m’havia plantejat realitzar un
projecte així amb infants tan petits. Veure els resultats positius que s’han
obtingut m’ha fet reflexionar i veure que potser si és la millor edat per
fer-lo ja que com són petits interioritzaran més fàcilment en aquest cas la
cura per la naturalesa i la importància de menjar sa.
D’altra banda, quan em posat en comú les
diferents lectures, en part m’ha fet relacionar la lectura del projecte de l’hort
ecològic, amb la lectura 1: L’aventura de pensar, ja que encara que
en aquest cas no és un projecte, també es porta a la pràctica una tipologia de
classe diferent per veure la reacció dels infants.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada