divendres, 24 de març del 2017

Lectura 3: Una experiència d'hort escolar ecològic

Una experiència d'hort escolar ecològic

Idees claus
  • Paper dels infants com a protagonistes de l'aprenentatge
  • Promoure l'alimentació saludable i la cura de la natura entre els infants
Resum:
Resultado de imagen de hort a l'escola
Font

L'escola d'educació Infantil O Areal de Baiona va decidir aprofitar un antic hivernacle que tenien al centre i convertir-lo en un hort on tots els infants tinguessin un paper protagonista. La finalitat de la idea era treballar certs valors d'una forma diferent que motivés més als infants, com ensenyar-los a tenir cura de la natura, hàbits alimentaris saludables, el treball en equip, l'experimentació i la investigació. D'aquesta manera els infants de 3 a 5 anys en grups mixtos empren 1 hora a la setmana i l'hora d'esbarjo per realitzar treballs específics de l'hort, a més de tasques d'investigació a l'aula els dies que fa malt temps. Gràcies a l'hort els infants treballaven altres competències com la llengua i les TIC.

Per concloure, comentar que, com ens explica l'autora Tamara Freire, tot i que el projecte va dedicat als infants i com ja he dit ells són els màxims protagonistes, l'avaluació que es realitza no és únicament del més petits sinó que l'escola també qualifica el treball del professorat i fa una valoració de tot el projecte.
Per tant es pot dir que l'hort constitueix un recurs didàctic que aporta coneixements tant als infants, com als mestres implicats, com a tota la comunitat educativa de l'escola que hi participa, fin i tot el mateix projecte és retroalimenta gracies a les millores que se li puguin anar fent al llarg de la seva posada en marxa.


A continuació un adjunto l'enllaç de l'escola per a que la conegueu millor


Preguntes:
  • Tota la comunitat educativa va reaccionar igual a la idea?
  • Quina va ser la reacció o la rebuda de la idea per part dels infants? I de les famílies?

Reflexió personal:

Considero que l'hort a l'escola és un bon projecte per a treballar amb els infants. Jo quan anava a la primària també tenia hort a l'escola, la diferència es que nosaltres no dedicàvem una hora concreta a la setmana a treballar en ell, acostumaven a fer-ho a l'hora del pati i només hi participava qui volia, no era una obligació.

A mi em va agradar molt la iniciativa. Crec que fomentes autonomia i responsabilitat en els infants (encara que jo ja anava a la primària quan el projecte es va iniciar i crec que hauria d'involucrar als infants des de més petits). L'hort "t'obligava" a comprometre't en la seva cura, perquè allò que cultivaves després l'utilitzaven les cuineres per fer el menjar. Fer-ho bé no només et repercutia a tu, sinó que beneficiava o perjudicava a tota l'escola. En el cas de la lectura, em sembla molt productiu i beneficiós pels infants que hi dediquin una hora concreta a treballar-hi, ja que, com diu l'autora, a més d'estar en contacte amb la natura, de l'activitat a l'hort se'n poden derivar altres com treballar la llengua a partir de l'etiquetatge dels aliments o les TIC, ja que ells utilitzen portals d'internet per penjar entrades sobre com va el projecte.

Com a conclusió personal considero que totes les escoles, sobretot les urbanes, que no tenen contacte directe amb el camp, haurien de tenir el projecte de l'hort per a que els infants es relacionin més directament amb la natura dins d'un paisatge d'asfalt.

Enllaços d'interès:

A continuació, us deixo el link d'un document sobre: "L’ús educatiu de l’hort escolar" que parla en general sobre els beneficis de l'hort a les escoles. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada