Una experiència d'hort escolar ecològic
Idees claus
- Paper dels infants com a protagonistes de l'aprenentatge
- Promoure l'alimentació saludable i la cura de la natura entre els infants
Resum:
Font |
L'escola d'educació Infantil O Areal de Baiona va decidir aprofitar un antic hivernacle que tenien al centre i convertir-lo en un hort on tots els infants tinguessin un paper protagonista. La finalitat de la idea era treballar certs valors d'una forma diferent que motivés més als infants, com ensenyar-los a tenir cura de la natura, hàbits alimentaris saludables, el treball en equip, l'experimentació i la investigació. D'aquesta manera els infants de 3 a 5 anys en grups mixtos empren 1 hora a la setmana i l'hora d'esbarjo per realitzar treballs específics de l'hort, a més de tasques d'investigació a l'aula els dies que fa malt temps. Gràcies a l'hort els infants treballaven altres competències com la llengua i les TIC.
Per concloure, comentar que, com ens explica l'autora Tamara Freire, tot i que el projecte va dedicat als infants i com ja he dit ells són els màxims protagonistes, l'avaluació que es realitza no és únicament del més petits sinó que l'escola també qualifica el treball del professorat i fa una valoració de tot el projecte.
Per tant es pot dir que l'hort constitueix un recurs didàctic que aporta coneixements tant als infants, com als mestres implicats, com a tota la comunitat educativa de l'escola que hi participa, fin i tot el mateix projecte és retroalimenta gracies a les millores que se li puguin anar fent al llarg de la seva posada en marxa.
A continuació un adjunto l'enllaç de l'escola per a que la conegueu millor
Preguntes:
- Tota la comunitat educativa va reaccionar igual a la idea?
- Quina va ser la reacció o la rebuda de la idea per part dels infants? I de les famílies?
Reflexió personal:
Considero
que l'hort a l'escola és un bon projecte per a treballar amb els infants. Jo
quan anava a la primària també tenia hort a l'escola, la diferència es que
nosaltres no dedicàvem una hora concreta a la setmana a treballar en ell,
acostumaven a fer-ho a l'hora del pati i només hi participava qui volia, no era
una obligació.
A mi em va agradar molt la iniciativa. Crec que fomentes
autonomia i responsabilitat en els infants (encara que jo ja anava a la
primària quan el projecte es va iniciar i crec que hauria d'involucrar als infants des de més petits). L'hort
"t'obligava" a comprometre't en la seva cura, perquè allò que
cultivaves després l'utilitzaven les cuineres per fer el menjar.
Fer-ho bé no només et repercutia a tu, sinó que beneficiava o perjudicava a
tota l'escola. En el cas de la lectura, em sembla molt productiu i beneficiós
pels infants que hi dediquin una hora concreta a treballar-hi, ja que, com diu
l'autora, a més d'estar en contacte amb la natura, de l'activitat a l'hort
se'n poden derivar altres com treballar la llengua a partir de l'etiquetatge
dels aliments o les TIC, ja que ells utilitzen portals d'internet per penjar
entrades sobre com va el projecte.
Com a conclusió personal considero
que totes les escoles, sobretot les urbanes, que no tenen contacte directe amb el
camp, haurien de tenir el projecte de l'hort per a que els infants es
relacionin més directament amb la natura dins d'un paisatge d'asfalt.
Enllaços d'interès:
A continuació, us deixo el link d'un document sobre: "L’ús educatiu de l’hort escolar" que parla en general sobre els beneficis de l'hort a les escoles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada