divendres, 24 de març del 2017

Lectura III Una experiència d'hort escolar ecològic

1) BREU RESUM

Aquesta lectura parla, principalment, de la creació d'un hort escolar ecològic que serveix d'aprenentatge per a tota la comunitat que conforma l'escola. Es tracta d'una experiència atractiva i nova pels infants de l'escola perquè la majoria d'ells resideix al nucli urbà del municipi de Baiona.

Resultat d'imatges de hort ecològicAquest hort ecològic es té en compte en la programació de tots els equips de centre (biblioteca, equip TIC, sortides a granges didàctiques, etc), es pot dir, doncs, que fan una feina transversal i l'hort és pressent a totes les assignatures. El claustre participa en el disseny, desenvolupament i avaluació de les activitats i tot l'alumnat és part activa del projecte de l'hort.

La metodologia emprada se centra principalment en l'experimentació, en el fet que els infants puguin relacionar els coneixements que posseeixen amb nous aprenentatge. A més a més, a les hores d'esbarjo es treballa amb grups mixtos perquè aquesta escola dona molt valor a l'aprenentatge entre iguals. Així doncs, els infants havien d'exposar l'experiència a l'hort per les diferents classes.

Pel que fa als agents implicats en el projecte, esmentaré els que van tenir incidència especial en l'elaboració de l'hort: professorat i alumnat de l’escola d’educació infantil O Areal, famílies de
l’escola, Ajuntament de Baiona, comerços de la zona, Fundació Santiago Rey Fernández-Latorre i Voz Natura.

Quant als valors que s'hi desenvolupen, es van abordar valors com ara el respecte i la cura per la naturalesa, el gaudi de la bellesa que ens envolta, els habits nutricionals saludables... Els mestres procuren donar als infants una educació ambiental de respecte al medi i de la comprensió de la interrelació dels essers humans entre si i amb la natura.

Pel que fa les avaluacions, es tenen en compte a l'hora de qualificar: el treball realitzat i els conceptes assolits. Es van organitzar reunions periodiques a fi de coordinar-ne i evaluar-ne les distintes parts, tot porposant millores en cas que n'hi calguessin.

Finalment, pel que fa la conclusió d'aquest article, es considera que fomentar la posada en marxa d’un hort ecològic en l’àmbit escolar constitueix un recurs didàctic per promoure una alimentació sana i ecològica des de l’escola.

2) IDEES CLAU

  • Despertar el sentit de la responsabilitat de tothom amb respecte al medi ambient. Volen abordar valors com ara el respecte i la cura per la naturalesa a causa de les conseqüències negatives i irreversibles que ens poden portar certes actuacions futures de l'èsser humà. ´ 
  • Per fomentar el llenguatge oral i que aquesta experiència no es limités al petit grup, els infants realtizaven exposicions en les quals anaven explicant en cada classe el que havien fet aquell dia a l'hort. 
  • Fan una feina transversal: totes les matèries tenen relació amb l'hort.

3) PREGUNTES A L'AUTOR/A: 
 
  • Es tracta d'una experiència que realment pot enriquir l'aprenentatge i els valors dels infants però,  quin lloc podrien tenir en una activitat així els infants amb diversitat funcional física, per exemple? 

4) REFLEXIÓ PERSONAL

http://www.rocamare.com/wp-content/uploads/2015/03/hort-escolar.jpgDes del meu punt de vista, aquesta iniciativa ecològica pot significar un aprenentatge molt ric pels infants ja que, més enllà de les feines rutinàries, els ofereix la possibilitat d'aprendre el cicle vital de les plantes, les seves adaptacions, les seves interaccions amb els altres éssers vius, etc. Aquesta lectura planteja el repte de protegir i tenir cura de l'hort amb un seguit d'atractives accions que es poden preparar amb els alumnes. 


Personalment, però, crec que en aquesta no especifíquen com duran a terme aquesta ecologia. Penso que seria convenient esmentar alguns dels mecanismes que es duran a terme, per exemple: reg per goteig, la importància de la circulació de l'aigua i de l'aire, el control d'herbes espontànies, el compostatge cassolà, etc. 
 
Valoro molt possitivament el fet que les avaluacions que es fan sobre aquesta tasca no només s'enfoquen al tarannà dels infants sinó que tenen en compte tot el procés. S'avalua, doncs, si l'activitat funciona bé i com es podria millorar. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada