IDEES CLAU
1. Abans
d’iniciar el temari, és vital parar atenció a les necessitats generals de la
classe, i acte seguit, buscar estratègies per adequar-se a aquestes.
2. Si el
grup és actiu, s’han d’establir normes argumentades i consensuades. I, fomentar
un clima de tranquil·litat, que contraresti la necessitat de dinamisme dels
xics.
3. Classes
de filosofia com pluges d’idees, on tothom participa activament, realitzant
aportacions.
RESUM
Marga Ors, amb el seu article “L’aventura de pensar”, ens vol mostrar els
beneficis d’endinsar la filosofia en el currículum d’educació primària. Per
fer-ho, exposa una experiència personal, que va viure, mentre oferia classes de
filosofia a uns/es alumnes de tercer de primària a l’escola Dovella de
Barcelona.
Així doncs, al llarg de tot el text, ens va nomenant i narrant els passos
que va seguir per realitzar les seves sessions d’una hora setmanal.
Primer de tot, abans d’iniciar el temari, parava atenció a les necessitats
generals de la classe, i acte seguit, buscava estratègies per adequar-se a
aquestes. En concret, ella el seu primer dia, es va trobar amb un conjunt
d’infants plens d’una energia i vitalitat inesgotables. Col·loquialment conegut
com grup mogut.
I en aquell precís instant, es va adonar que per poder dur a terme la
classe, era vital, realitzar dues accions inicials.
Per una banda, establir normes argumentades i consensuades. I per l’altra, fomentar
un clima de tranquil·litat, que contrarestés la necessitat de dinamisme dels
xics. I així ho va fer.
Per la segona fita, va decidir crear un ritual de relaxació, que sempre
realitzaven abans de començar filosofia. Aquest, englobava un conjunt de
passos. Primer de tot, encenien un fanalet en forma de mussol, símbol de
saviesa, amb l’objectiu d’activar l’esperit d’investigació dels infants, i
alhora, el seu entusiasme en l’adquisició de coneixements. Seguidament,
s’assentaven en rotllana, mentre la mestre apagava els llums i posava música relaxant
de fons.
I, un cop calmats, iniciaven
la classe.
Aquesta, consistia en fer una pluja d’idees, on tots els alumnes participaven activament, intercanviant
aportacions, opinions i punts de vista vers
un tema concret. Tot aquest diàleg filosòfic, tenia una finalitat, estimular el
pensament col·lectiu del grup i consegüentment, enriquir l’individual.
I per acabar, tancaven la sessió, amb una avaluació figuroanalògica, on els
infants s’autovaloraven el grau d’implicació que havien mostrat cap a la classe,
escollint entre 3 ampolles d’aigua, cadascuna amb nivell d’emplenació diferent.
En conclusió, la filosofia és una matèria valuosa, fins i tot a primària.
És una eina que els ensenya a pensar, a raonar i a reflexionar, tant de manera
individual com col·lectiva. Tot despertant-los l’esperit crític, que els serà
molt útil en un futur.
PREGUNTES
-
Quina
era la funció de la segona tutora?
-
I si
l’autovaloració no és fidedigna al que ha passat a l’estança, l’hem de retocar?
REFLEXIÓ
L’article “Aventura de pensar” de Marga Ors, ha resultat una lectura
enriquidora a la par que entretinguda. Ens fa reflexionar, sobre el concepte de
filosofia. Abans d’aquesta lectura, la visionava com una assignatura complexa i
enrevessada, que estava constantment estudiant idees i punts de vista
d’individus escèptics. Ara, gràcies a aquest text, m’he adonat que la filosofia
és més simple i col·laborativa, que consisteix en fer un intercanvi de
conceptes, idees, punts de vista i opinions, que desencadenen una reflexió
profunda sobre el tema en qüestió. I és vital recordar, que en aquest procés,
el més important no és la resolució final, sinó l’argumentació que hi ha darrere.
Apart d’aquesta lliçó, Marga Ors, al llarg del text, es converteix en un model
de referència ideal, del qual aprendre. Sobretot, perquè realment té en compte les necessitats, ritmes i característiques dels
seus infants i s’adequa a ells. No al revés.
En definitiva, ha estat una lectura fàcil de llegir, degut a la
funcionalitat del contingut i a la amenitat de l’estil escrit de l’autor, on es
pot apreciar una gran fluïdesa en la manera d’expressar i transmetre les seves
idees.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada