divendres, 24 de març del 2017

LECTURA 3 (I) L'aventura de pensar (Ors)

IDEES CLAU

1.  Abans d’iniciar el temari, és vital parar atenció a les necessitats generals de la classe, i acte seguit, buscar estratègies per adequar-se a aquestes.
2.  Si el grup és actiu, s’han d’establir normes argumentades i consensuades. I, fomentar un clima de tranquil·litat, que contraresti la necessitat de dinamisme dels xics.
3. Classes de filosofia com pluges d’idees, on tothom participa activament, realitzant aportacions. 

RESUM  

Marga Ors, amb el seu article “L’aventura de pensar”, ens vol mostrar els beneficis d’endinsar la filosofia en el currículum d’educació primària. Per fer-ho, exposa una experiència personal, que va viure, mentre oferia classes de filosofia a uns/es alumnes de tercer de primària a l’escola Dovella de Barcelona.

Així doncs, al llarg de tot el text, ens va nomenant i narrant els passos que va seguir per realitzar les seves sessions d’una hora setmanal.
Primer de tot, abans d’iniciar el temari, parava atenció a les necessitats generals de la classe, i acte seguit, buscava estratègies per adequar-se a aquestes. En concret, ella el seu primer dia, es va trobar amb un conjunt d’infants plens d’una energia i vitalitat inesgotables. Col·loquialment conegut com grup mogut.
I en aquell precís instant, es va adonar que per poder dur a terme la classe, era vital, realitzar dues accions inicials.
Per una banda, establir normes argumentades i consensuades. I per l’altra, fomentar un clima de tranquil·litat, que contrarestés la necessitat de dinamisme dels xics. I així ho va fer.
Per la segona fita, va decidir crear un ritual de relaxació, que sempre realitzaven abans de començar filosofia. Aquest, englobava un conjunt de passos. Primer de tot, encenien un fanalet en forma de mussol, símbol de saviesa, amb l’objectiu d’activar l’esperit d’investigació dels infants, i alhora, el seu entusiasme en l’adquisició de coneixements. Seguidament, s’assentaven en rotllana, mentre la mestre apagava els llums i posava música relaxant de fons.   

I, un cop calmats, iniciaven la classe.
Aquesta, consistia en fer una pluja d’idees, on  tots els alumnes participaven activament, intercanviant  aportacions, opinions i punts de vista vers un tema concret. Tot aquest diàleg filosòfic, tenia una finalitat, estimular el pensament col·lectiu del grup i consegüentment, enriquir l’individual. 

I per acabar, tancaven la sessió, amb una avaluació figuroanalògica, on els infants s’autovaloraven el grau d’implicació que havien mostrat cap a la classe, escollint entre 3 ampolles d’aigua, cadascuna amb nivell d’emplenació diferent.

En conclusió, la filosofia és una matèria valuosa, fins i tot a primària. És una eina que els ensenya a pensar, a raonar i a reflexionar, tant de manera individual com col·lectiva. Tot despertant-los l’esperit crític, que els serà molt útil en un futur.  

PREGUNTES

-          Quina era la funció de la segona tutora?
-          I si l’autovaloració no és fidedigna al que ha passat a l’estança, l’hem de retocar?

REFLEXIÓ

L’article “Aventura de pensar” de Marga Ors, ha resultat una lectura enriquidora a la par que entretinguda. Ens fa reflexionar, sobre el concepte de filosofia. Abans d’aquesta lectura, la visionava com una assignatura complexa i enrevessada, que estava constantment estudiant idees i punts de vista d’individus escèptics. Ara, gràcies a aquest text, m’he adonat que la filosofia és més simple i col·laborativa, que consisteix en fer un intercanvi de conceptes, idees, punts de vista i opinions, que desencadenen una reflexió profunda sobre el tema en qüestió. I és vital recordar, que en aquest procés, el més important no és la resolució final, sinó l’argumentació que hi ha darrere.  

Apart d’aquesta lliçó, Marga Ors, al llarg del text, es converteix en un model de referència ideal, del qual aprendre. Sobretot, perquè realment té en compte  les necessitats, ritmes i característiques dels seus infants i s’adequa a ells. No al revés.

En definitiva, ha estat una lectura fàcil de llegir, degut a la funcionalitat del contingut i a la amenitat de l’estil escrit de l’autor, on es pot apreciar una gran fluïdesa en la manera d’expressar i transmetre les seves idees.    

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada