divendres, 24 de març del 2017

L’AVENTURA DE PENSAR- MARGA ORS.

L’AVENTURA DE PENSAR- MARGA ORS

IDEES CLAUS

-         -  Aconseguir un espai en el qual els infants poguessin pensar conjuntament i estimulessin el seu pensament individual, aprendre a partir de les aportacions dels companys.
-      - La imaginació és una part del nostre pensament. Jo m’imagino que el cervell és una gàbia i allà hi ha els pensaments i, quan imaginem, s’escapen.
-       - Cal que la persona que faci les sessions es mostri receptiu a les seves propostes i vagi creant una certa complicitat.

Aquesta autora relata una experiència amb el curs de tercer de primària, el qual es descriu com a “mogut”, que ha començat un programa anomenat Kio i Gus. Es volia aconseguir un espai en el qual els infants poguessin pensar conjuntament i estimulessin el seu pensament individual, aprendre a partir de les aportacions dels companys.
1a sessió: Van fer ús d’una llum en forma de mussol, símbol de saviesa, es van asseure en rotllana i van tenir de fons una música tranquil·la. Van tancar els ulls i quan els obriren decidiren les normes de filosofia, justificant-les.
2a sessió: es va fer una pluja d’idees sobre de què els semblava que aniria el llibre de l’estudiant i llegeixen la introducció. A partir d’aquí, la professora els fa justificar i reflexionar sobre la pluja d’idees que han extret. La professora els pregunta què és la imaginació i ells responen de maneres molt diverses.
3a sessió: La mestra comença preguntant-los si recorden la sessió anterior i ells ho recorden. A partir d’aquí, es presenta la diferència entre somniar i imaginar. Aquesta sessió la van acabar amb una avaluació figuro analògica (els infants havien de triar entre tres ampolles d’aigua, la que representés millor la quantitat d’idees que havien aportat a la sessió). En aquest cas, quasi tots van triar la més plena.
L’autora parla d’activitats a sessions posteriors: es va debatre si imaginació i fantasia era el mateix.
Finalment, esmenta que els alumnes en altres classes es mostren insegurs, a diferència d’aquestes en les quals es mostres diferents i aporten idees “brillants”.

PREGUNTES

-        -  Quin paper ha de tenir la mestra en aquest tipus de classes?
-        -  Com es podria donar una classe a educació infantil així?
-       -   Com es pot aconseguir que, els mestres que estan acostumats a una metodologia més tradicional, canviessin?

REFLEXIÓ


Crec que a partir d’aquesta lectura tinc una visió molt diferent de com fer una classe en la que es fomenti la reflexió i el pensament conjunt. Crec que per aconseguir això, no únicament s’ha de tenir una predisposició sinó que s’ha d’intentar aconseguir un espai de confiança i estabilitat i captar l’atenció de cadascun dels infants perquè aquests tinguin interès per aprendre, a partir de les idees que ells mateixos siguin capaços d’aportar, exercitant, així la seva imaginació i creativitat. 

Resultat d'imatges de projecte kio i gus
https://4prmsadako.wordpress.com/2016/10/21/kio-gus/ 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada