dilluns, 20 de març del 2017

L'aventura del pensar

Marga Ors.


Idees claus

- Busca la serenitat amb els alumnes
- Escolleixen un tema intencional
- Responen els infants a través de les altres intervencions  



Síntesi 



L’article de Marga Ors es centra en explicar una vivència acadèmica d’uns nens de tercer de primària que han començat a treballar en el projecte de Filosofia 3/18 per a alumnes de cicle mitjà. Està publicat a la revista Guix en Març del 2009. 

Es van plantejar proposar en una classe amb un grup difícil i moguda crear una comunitat de recerca en què els alumnes fossin els protagonistes i pensar sobre un tema a partir de les aportacions dels companys.  La mestra va encendre una llumeta, va apagar els llums i va posar música molt tranquil·la per aconseguir un clima harmònic. En la primera sessió van establir les normes de la filosofia per aquell curs i justificar-les. El segon dia ja van fer una pluja d’idees a partir de la portada del llibre de l’estudiant. A continuació, les mestres van fer algunes preguntes per introduir els temes que els nens fossin dient. Van parlar de la imaginació en un diàleg que la mestra transcriu. Per finalitzar les sessions i englobar l’aprenentatge que en fan, fan una avaluació figuroanalògica. Els alumnes trien entre tres ampolles (una casi buida, una a la meitat i l’altre casi plena d’aigua) segons el que pensen que han après. Fan una avaluació de quantitat de les idees aportades a classe.

Un cop llegit aquest text podem veure que a partir d’un tema els alumnes són capaços d’exterioritzar el seu coneixement si creem un clima de confiança i on l’alumne sàpiga que no hi ha aprenentatge en l’error. 

Reflexió 

En la meva opinió, penso que com a mestra has de partir d’un coneixement absolut de tots els infants i saber les seves destreses i les seves limitacions. No has de partir d’un currículum fixat sinó del seu nivell acadèmic, ja que si el tema no es d’interès o no saben de que extreure’n idees, les aportacions cada vegada seran menors . D’altra banda també s’ha de crear un clima de seguretat i confiança amb molt de respecte mutu perquè els nens que són més insegurs també puguin participar a les sessions, perquè hi ha molts cops que són les veus que mai s’escolten no es tenen en compte i les sessions continuen si alguns pregunten. Hem d’aconseguir, en sessions com aquestes, que tots puguin participar d’una manera o altre perquè no se sentin exclosos.
A més, penso que l’avaluació es té en compte el resultat quantitatiu, i està bé per avaluar les aportacions de classe. Tot i així penso que cal una avaluació qualitativa que vagi enfocada en allò que han aprés, han incorporat com a nou, el que ja sabien i el que encara no entenen.


 Preguntes 

- Es van plantear una alternativa per si l'activitat no sortia com desitjaven?
- Si Tots els nens van participar, però algú es va quedar avergonyit, com fareu per conectar-lo amb el tema? 







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada