dimarts, 21 de març del 2017

Lectura 3 - "Junts som més que la suma de tothom"

SÍNTESI
L’escola El Martinet té la intenció de ser un espai on les relacions disposin d’un lloc propi en què cadascú sigui reconegut pel que és i pel que pot arriba a ser; reconèixer-se com a iguals al mateix temps que diferents. Tenen el propòsit d’un aprenentatge i creixement continu.
S’entén l’ésser humà com a ésser relacional per naturalesa, biològicament predisposat a comunicar-se, a ser en relació, a viure i créixer en relació; educació en relació. Fugen de la unidireccionalitat i això comporta adequar espais on els infants puguin explorar i transitar lliurement, interactuar directament (sense intermediaris) amb els materials i dedicar el temps que considerin necessari. El fet de treballar en petits grups d’infants que junts esdevé benestar, un benestar entès en totes les dimensions possibles. Els infants s’adonen de la riquesa de ser reconeguts, de compartir els seus límits i capacitats, els seus projectes i les seves vivències amb altres. Com afirma Loris Malaguzzi, comparteixen el gust per jugar i per estar junts.
S’aprèn a partir de les pròpies decisions i interessos, des de l’alegria, en interacció amb l’entorn i amb altres persones. L’espontaneïtat ofereix una àmplia varietat de possibilitats. 
Importància del treball en equip. Des de petits, els infants desenvolupen estratègies de col·laboració a través d’un pensament flexible, construint idees comuns, la qual cosa requereix pensament col·lectiu productiu. Tothom pot oferir les habilitats, l’experiència i el coneixement que té sobre un tema i sentir-se reconegut per això; però dóna també l’oportunitat de fer brillar el que és propi i únic de cadascú.
Quan acció i conversa conviuen, els projectes es van enriquint. En aquest tipus de situacions, normalment, troben dos tipus d’actituds per part dels membres del grup i es crea un entramat més complex de relacions: unes criatures treballen i altres miren, tot i que les dues són maneres d’aprendre.
El contacte amb altres persones comporta també conflictes, desacords i discussions que poden donar pas a negociacions beneficioses per a cadascú i per al grup. Sovint, són les mateixes ganes de compartir que afavoreix el camí cap a la resolució de conflictes. Són moments que els aporten el coneixement dels mateixos límits i d’aquests en relació amb els altres.

PARAULES CLAU
Treball en equip, relacions, comunicació, espais, resolució de conflictes.  

PREGUNTES ALS AUTORS
* En el cas que alguns dels membres del grup no sàpiguen solucionar un conflicte, quina seria la postura del docent?

REFLEXIÓ PERSONAL
Després de realitzar la lectura del present article, hi estic molt més d’acord amb el treball en equip i en el lema “Junts som més que la suma de les parts”. Sabia que el treball en grup era beneficiós, però no hagués sabut defensar aquesta postura amb uns arguments clars i precisos, però ara estic segura que sí que ho sabria fer.  
A mi, com a futura mestra, m’agradaria intentar inculcar als alumnes que han de ser persones amb esperit crític, que han de tenir veu i vot; vull afavorir o contribuir al fet que aquestes persones siguin lliure pensadores. On comença aquest procés? Docs bé, una opció seria l’aula, on es pot treballar en equip. Com diuen la Txell Fontanet i l’Olga Romera (2013): “A la interacció en grup, prenen consciència, segurament per primera vegada, que tenen punt de vista”, i això és el que considero que hem de fomentar que han de tenir opinions pròpies i les han de fer saber.
Ha estat una lectura molt dinàmica a la vegada que orientadora; molt profitosa pel meu futur.

Per finalitzar, m’agradaria fer una recomanació: una publicació de Teresa Huguet i Comelles. (Abril 2006). Aprendre junts a l'aula. Barcelona: Editorial GRAÓ. En un grup de diverses persones, sempre ens trobarem amb diversitat d’opinions, però no hem d’oblidar que a les aules també ens trobarem amb altres tipus de diversitats que hem de tenir en compte, valorar i respectar. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada