dissabte, 25 de març del 2017

Lectura 4 - Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas de actuación

VI. Alonso, P. (2012) Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautes de actuación, Aula de infantil, 10, 1-4


IDEES PRINCIPALS



-La comunicació efectiva amb els nens i les nenes, contribueix a crear un clima de confiança i seguretat per tal de tenir un desenvolupament i un creixement favorable.

-La gran importància de les interaccions comunicatives que els adults estableixen amb els infants.

-Qualsevol moment de l’horari escolar és bo per potenciar la comunicació.


Enllaç

BREU RESUM


Aquest article ens parla sobre la importància de les interaccions comunicatives que els adults estableixen amb els infants, sobretot en el primer cicle i la funció que tenen els efectes de millora de la comunicació i el llenguatge en tots els moments que es viuen a l’aula.

En aquesta lectura, Pilar Alonso ens mostra una sèrie d’interaccions socials i estratègies naturals de les mares amb els seus fills i filles, i ens parla de criteris i pautes d’intervenció. Fent referència a les interaccions socials, és cert que des que el nadó neix, necessita a l’adult perquè s’ocupi d’ell i satisfaci les seves necessitats per tal de sobreviure. El nadó disposa de conductes per afavorir el contacte amb els altres: moure les mans, plorar, somriure... Aquest és el “vocabulari” que utilitzen per apropar-se a l’adult i amb aquest diàleg van construint un esquema d’interacció social i la seva construcció com a persona.

L’autora ens presenta diverses estratègies com per exemple, els jocs amb els objectes o la lectura de contes. Aquestes activitats tenen una gran importància en els primers anys de vida, des d’abans fins i tot del naixement de l’infant, ja que s’estableix una comunicació entre l’adult i el nadó i a través d’aquesta interacció estimulen el desenvolupament intel·lectual i emocional.

En el cas dels infants amb necessitats educatives especials que puguin tenir trastorns del llenguatge o deficiències, necessitaran un temps més ampli per conèixer els jocs i vocabulari, i s’hauran de crear situacions en les qual es puguin comunicar millor, per tal de potenciar interaccions amb els altres nens i nenes.

Com diu Pilar Alonso, no hem de pensar que existeix un “estil comunicatiu idoni”, però sí que és cert que els més adequats són aquells que estimulin la socialització, ja que és una condició favorable per a ells i elles, ja que els hem d’animar a perfeccionar les seves produccions orals però sempre amb un ple d’afectivitat.



PREGUNTES A L’AUTOR 



- Quins canvis i quines condicions de funcionament podríem fer per facilitar les actituds i les pràctiques que presenta l’autora? 

-Com podem potenciar aquesta comunicació amb els infants multilingües?




REFLEXIÓ 

Aquesta lectura l’he trobat molt interessant, ja que he pogut comprovar la gran importància de les interaccions comunicatives que els adults establim amb els infants. Penso que la comunicació és prèvia a l’aparició del llenguatge i els adults tenim un gran paper en la seva adquisició. 

Durant el seminari hem fet algunes reflexions sobre la lectura i totes hem estat d’acord en el fet que els nadons necessiten a l’adult per sobreviure i satisfer les seves necessitats a través d’afecte i creant un clima de confiança, però, com l’autora diu no sempre és fàcil aconseguir donar aquesta atenció individualitzada a les aules del primer cicle d’Educació Infantil. Tot i això, pensem que s’ha de potenciar la comunicació de tots els nens i les nenes fent els canvis que siguin necessaris per a facilitar aquestes bones pràctiques que presenta l’autora. 

Pilar Alonso ens parla de la funcionalitat de les interaccions comunicatives que els adults estableixen amb els més petits, però hem pensat en les pràctiques que es porten a terme a les aules on hi ha infants multilingües. Molts mestres es troben en situacions sociolingüístiques complexes, i alguns potser se’n surten prou bé, perquè poden tenir experiència o formació en sociolingüística. Però també hi haurà d’altres que tenen estratègies que no sempre funcionaran prou bé, per tant hauríem de tenir un tipus de formació permanent i establir unes altres estratègies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada