IDEES CLAU
-És molt important crear un clima
de tranquil·litat i un ambient serè
-Establir un diàleg filosòfic
col·lectivament per tal de d’estimular el pensament individual
-Després de una reflexió cal que
hi hagi una justificació, un perquè del que s’ha dit.
RESUM
Aquesta
lectura es s’anomena “l’aventura de pensar”
de Marga Ors i parla sobre un projecte que s’anomena 3/18 filosofia. Aquest
article ens explica una conversa d’una aula de tercer de primària en la qual
realitzen una classe de filosofia. És essencial per dur a terme una classe de
filosofia crear un clima de tranquil·litat i un ambient per aconseguir que els
infants participin, i per tant, unes bones reflexions i resultats. Aquest clima ajudarà als infants a pensar,
raonar i justificar tot allò que diuen de manera que començaran un diàleg
filosòfic gràcies a les aportacions de tots els infants i a poc a poc, aniran estimulant
el seu pensament.
Durant aquesta
sessió de filosofia els infants són ells mateixos que pacten unes normes de
filosofia que s’hauran e seguir durant aquestes classes. En aquestes normes
surt que hauran d’aixecar la mà cada cop que vulguin dir alguna cosa i
compartir les idees amb els altres. Ells havien d’escollir entre els exemples
que se’ls hi donaven i justificar el perquè triaven aquella. És molt important
la justificació en aquestes classes de filosofia.
Per concloure la sessió es fa una
avaluació figuroanalògica, la qual consisteix en tres ampolles d’aigua: una més
plena, una mig plena i una més buida i ells havien d’escollir una de les tres
en funció de la quantitat d’idees que creien que havien sortit en aquella
classe de filosofia sobre la imaginació i un cop més, justificar perquè
escollien aquella i una alta.
Finalment, se’ns parla d’un fet curiós
que es produeix en aquestes classes de filosofia i és que aquells infants que
participen menys a la classe de filosofia es mostren d’una manera diferent i
fan unes aportacions “brillants”.
PREGUNTES A L’AUTORA
-Com hauria de ser aquest ambient
adequat del qual parles durant tot l’article?
-Què hauria de fer l’educadora en
el cas de que hi hagi algun infants que no participi i no doni les seves idees?
OPINIÓ PERSONAL
Penso que implementar les classes
de filosofia en infants des de que són petits és una molt bona idea, ja que
així des de petits s’acostumen a raonar i a justificar el perquè de les coses. M’ha
semblat bonic poder llegir les idees que tenen els infants sobre els diferents
temes que parlen i la capacitat que tenen per raonar. Crec que és necessari que
els infants que els hi costa més participar tinguin moments com aquests que els
hi donen peu a atrevir-se a donar les seves idees.
Tot i que la idea em sembla molt
interessant, penso que l’article parla de manera molt general i no dóna
recursos per tractar la filosofia en els infants, sinó que parla més sobre l’exemple
i la conversa que va sorgir en aquesta classe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada