dimarts, 21 de març del 2017

Lectura 3. L'aventura de pensar, Marga Ors

IDEES CLAU

-És molt important crear un clima de tranquil·litat i un ambient serè
-Establir un diàleg filosòfic col·lectivament per tal de d’estimular el pensament individual
-Després de una reflexió cal que hi hagi una justificació, un perquè del que s’ha dit.

RESUM

Aquesta lectura es s’anomena “l’aventura de pensar” de Marga Ors i parla sobre un projecte que s’anomena 3/18 filosofia. Aquest article ens explica una conversa d’una aula de tercer de primària en la qual realitzen una classe de filosofia. És essencial per dur a terme una classe de filosofia crear un clima de tranquil·litat i un ambient per aconseguir que els infants participin, i per tant, unes bones reflexions i resultats.  Aquest clima ajudarà als infants a pensar, raonar i justificar tot allò que diuen de manera que començaran un diàleg filosòfic gràcies a les aportacions de tots els infants i a poc a poc, aniran estimulant el seu pensament.
Durant aquesta sessió de filosofia els infants són ells mateixos que pacten unes normes de filosofia que s’hauran e seguir durant aquestes classes. En aquestes normes surt que hauran d’aixecar la mà cada cop que vulguin dir alguna cosa i compartir les idees amb els altres. Ells havien d’escollir entre els exemples que se’ls hi donaven i justificar el perquè triaven aquella. És molt important la justificació en aquestes classes de filosofia.
Per concloure la sessió es fa una avaluació figuroanalògica, la qual consisteix en tres ampolles d’aigua: una més plena, una mig plena i una més buida i ells havien d’escollir una de les tres en funció de la quantitat d’idees que creien que havien sortit en aquella classe de filosofia sobre la imaginació i un cop més, justificar perquè escollien aquella i una alta.
Finalment, se’ns parla d’un fet curiós que es produeix en aquestes classes de filosofia i és que aquells infants que participen menys a la classe de filosofia es mostren d’una manera diferent i fan unes aportacions “brillants”.

PREGUNTES A L’AUTORA

-Com hauria de ser aquest ambient adequat del qual parles durant tot l’article?
-Què hauria de fer l’educadora en el cas de que hi hagi algun infants que no participi i no doni les seves idees?

OPINIÓ PERSONAL

Penso que implementar les classes de filosofia en infants des de que són petits és una molt bona idea, ja que així des de petits s’acostumen a raonar i a justificar el perquè de les coses. M’ha semblat bonic poder llegir les idees que tenen els infants sobre els diferents temes que parlen i la capacitat que tenen per raonar. Crec que és necessari que els infants que els hi costa més participar tinguin moments com aquests que els hi donen peu a atrevir-se a donar les seves idees.

Tot i que la idea em sembla molt interessant, penso que l’article parla de manera molt general i no dóna recursos per tractar la filosofia en els infants, sinó que parla més sobre l’exemple i la conversa que va sorgir en aquesta classe.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada