dilluns, 20 de març del 2017

Lectura 2: "Filosofia i l'escola" - Irene De Puig (2009)

Resum:

D’aquesta lectura, he entès que la filosofia fa que el infants es preguntin per tot allò desconegut, que aprenguin a argumentar mitjançant el llenguatge en diàlegs interpersonals i que desvetllin en ells actituds socials i intel·lectuals.

També m’he trobat amb l’opinió d’experts com Matthew Lipman, que opina que els infants són filòsofs innats, perquè es fan preguntes i busquen respostes que els satisfacin i perquè són capaços de raonar usant la lògica.

Resultat d'imatges de frases de filosofos sobre la filosofia
Per altra part, he vist que des de la UNESCO ja s’aposta per la filosofia a les aules de primària i infantil, sempre que sigui un espai de pensament lliure, crític i independent.

Per això, cal que el mestre sigui un guia, no un adoctrinador. Que els infants aprenguin a dubtar, a malfiar-se de les certeses, a discutir les evidències, que aprenguin a viure en la incertesa, com bé diuen al text.

Cal considerar la filosofia com una proposta a tenir en compte, que està recolzada i recolza, al seu cop, la convenció i els drets dels infants i, a més, que és psicològicament possible per a ells, com ja s’ha demostrat en altres articles i documents.

Resultat d'imatges de GrupIREFLa filosofia en infants ajuda a aprendre a pensar per un mateix, a educar per a que siguin ciutadans reflexius, fer que es desenvolupin i que sàpiguen conceptualitzar. Per aquest motiu, el GrupIREF va traduir una part de Philosophy for Children i sumant materials de creació pròpia, va idear el projecte de Filosofia 3/18.

El projecte Filosofia 3/18 s’ha estès ja en moltes escoles de parla catalana i han vist que en aquests centres els alumnes i els docents tenen una visió més àmplia i crítica de la tasca educativa en general, alhora que han après a ser més reflexius, responsables i autònoms.

Si no oferim un espai per al diàleg a l’escola, no podem pretendre que els estudiants aprenguin a dialogar (escoltar-se, argumentar, fer preguntes, descobrir supòsits, etc.) de manera espontània.

Idees clau:

    La filosofia ha demostrat ser molt útil a les aules, alhora que beneficiosa, ja que propicia l’esperit investigador, crític i pensant dels infants.

-        Per a que es pugui aplicar aquest canvi a les aules, fa falta una col·laboració constant tant de docents com d’alumnes.

-          Filosofar no té una definició clara i concisa sinó que pot entendre’s i interpretar-se de moltes maneres diferents, de les quals totes són vàlides i respectables.

Preguntes clau:

-         Si el projecte Filosofia 3/18 ja s’ha provat en molts centres i s’ha demostrat la seva utilitat, per què no aplicar-lo a les demés escoles del territori?

-    Què han de tenir en compte els mestres a les aules a l’hora de potenciar aquest comportament i aprenentatge filosòfic?

-          Des del punt de vista administratiu públic, es presenten problemes o inconvenients?

Reflexió:

Resultat d'imatges de frases de filosofos sobre la filosofia
Aquest text m’ha cridat força l’atenció i he pogut comprendre un nou tipus punt de vista d’ensenyament-aprenentatge. Altrament al seminari, gràcies a la participació de la Isabel, una companya de l’Ana Costa que va venir, en el nostre grup de debat, vaig comprendre millor la lectura i interpretar-la de diferent manera.

Així, vaig acabar per entendre que la filosofia és com descobreixo jo el món, com l’analitzo, l’absorbeixo i l’interpreto. És una assignatura, una competència, una eina... tant pel fet de raonar com pel fet de viure en societat. La filosofia és descobrir el món i sentir-lo, això et dóna capacitat i et converteix en un subjecte apte i autònom.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada