dilluns, 20 de març del 2017

Lectura 3. Una experiència d'hort ecològic





Resum:

Aquest article vol ensenyar la seva manera de construir un hort ecològic a l’escola i fer veure a altres escoles que si t’ho proposes ho pots aconseguir.
Expliquen que varen començar construint un hivernacle i varen avançar en la posada en marxa d’un hort ecològic. Aquest projecte té la finalitat que sigui una experiència d’aprenentatge per a tota la comunitat escolar on els nens i nenes puguin aprendre valors que no s’ensenyen als llibres de text com el respecte i la cura per la naturalesa.
A més a més, l’hort ecològic es té en compte en la programació de tots els equips del centre: des de la biblioteca, la normalització lingüística, des de l’equip TIC i des de les activitats complementàries i extraescolars. Per tant, es pot demostrar que és un projecte transversal a diverses matèries.
També incideix en la importància que el claustre de l’escola participi en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats perquè és essencial que tots creguin en el projecte. a més, consideren que l’alumnat és la part activa en l’hort del projecte i són els protagonistes.
La metodologia que segueix el projecte és l’experimentació amb la finalitat que els infants puguin relacionar els coneixements que posseeixen amb els nous que volem que arribin a assolir. A més, intenten combinar que els agrupaments siguin tant de manera individual com col·lectiva perquè pensen que cada infant té un ritme diferent però que conjuntament treballen i aprenen coses que sols no haguessin pogut.
Per últim, parla de l’avaluació com una activitat valorativa i investigadora. També expliquen que hi ha tres tipus d’avaluació: el treball del professorat, valoren el projecte i a l’alumnat.

Idees principals:

-                     L’hort ecològic potencia valors que no es treballen als llibres de text, com el respecte i la cura de la naturalesa a causa de les conseqüències negatives i irreversibles que ens poden portar certes actuacions futures de l’ésser humà
-                     La importància de crear equip per poder fer un projecte com l’hort ecològic. Han de treballar conjuntament la comunitat educativa per arribar a què els nens i les nenes aprenguessin el que a simple vista només cuiden fruites i verdures, però aprenen de manera transversal
-                     Motiven a altres escoles  a crear un hort ecològic a les seves escoles per fomentar la millora del medi ambient, que els infants valorin altres aspectes de la vida...

Preguntes a l’autor:

-                     A la lectura parla d’una avaluació investigadora i de tres tipus d’avaluació. Però m’agradaria com demostra que aquests nens i nenes han aprés el que el currículum diu sense cap prova escrita. L’avaluació és un tema discutible i molt subjectiu i amb tanta burocràcia no és fàcil demostrar projectes i activitats que es realitzen a l’aula.

-                     M’agradaria saber si hauria d’haver una formació prèvia per poder ensenyar aquesta part de l’hort o almenys una formació que ajudi als mestres per saber portar aquests tipus de classe perquè hi ha mestres que porten tota la vida ensenyant de manera tradicional i aquest tipus d’ensenyament-aprenentatge els pot costar una mica per adaptar-se. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada