dissabte, 25 de març del 2017

Potenciar la comunicació al primer cicle d'educació infantil. Criteris i pautes d'actuació.


Idees claus
  • En el desenvolupament de les conductes comunicatives en els infants, hi té un pes clau la qualitat d’aquestes, l’estil comunicatiu i l’afecte.
  • Cal adaptar-se a les habilitats comunicatives dels infants mitjançant estratègies que demanin, progressivament, nivells lingüístics més complexos.
  • Aprofitar les situacions més semblants al context familiar per treballar la comunicació de manera més personalitzada. 

Síntesi
El text de la Pilar Alonso parla sobre la manera en què els educadors i educadores han d’actuar a les aules per promoure les conductes comunicatives en els infants.
Per aconseguir-ho, remarca que aquests professionals necessiten conèixer les interaccions comunicatives entre els infants i les seves respectives famílies per tal de traslladar a l’aula la part més positiva d’aquestes. Es tracta de traslladar al context escolar aquelles adaptacions a les capacitats lingüístiques dels més petits que duen a terme els familiars, envoltades sempre d’afecte, tranquil·litat i paciència.
El que proposa l’autora és que el nadó vagi adoptant un paper progressivament més actiu i d’iniciativa a través de jocs rituals amb familiars. Una altra proposta que recull el text gira entorn la lectura de contes: seguir un procés que comença amb la rebuda total d’informació per part de l’infant, que continua amb preguntes que requereixen una mínima participació d’aquest i que finalitza amb les seves respostes a preguntes més complexes.
Però per poder fer un bon acompanyament al desenvolupament comunicatiu dels infants, els educadors i educadores necessiten saber que qualsevol moment és bo per treballar aquest àmbit, tot i que les funcions comunicatives que es treballin seran diferents segons el moment o la situació en què es trobin. A més, han d’identificar i aprofitar els moments més idonis per reforçar la comunicació, que són els més assistencials degut a l’alt nivell de semblança amb el context familiar. Aquestes situacions són claus per aquell alumnat amb dificultats comunicatives. 

Etapas Del Desarrollo Del Habla Y El Lenguaje | 2016 Car Release Date

Per últim però no menys important, l’autora ens recorda que investigar sobre la capacitat de comprensió dels més petits en la lectura de contes és molt rellevant i fàcil de descobrir a través de preguntes cada cop més elaborades i sempre adaptades a les seves capacitats lingüístiques. Però sempre recordant que tot això requereix d’un contacte directe i d’una calidesa molt necessària per a tots els menuts.

Preguntes
  • Quina seria una manera idònia per donar cabuda a la gran diferència de nivells comunicatius?
  • En el cas que la família no segueixi estratègies adaptades a les capacitats comunicatives de l’infant, què podrien o haurien de fer els educadors per compensar-ho?

Comentari personal
Em va semblar molt interessant i coherent la idea que defensa aquest article respecte a seguir a l'aula les estratègies comunicatives que duen a terme les famílies amb els seus fills. Tot i així, ens vam plantejar una sèrie de dubtes o dilemes amb què ens podem trobar i que poden dificultar la implantació d'aquesta proposta. Crec que per poder dur-la a terme, cal una mínima relació amb la família per tal de saber com estan treballant el llenguatge amb els infants. Aquesta relació no sempre és possible, ja que molts cops no són els propis pares els que porten els seus fills a l'escola o ens podem trobar el cas que parlin algun idioma que no entenem. A més, pot donar-se la situació que l'infant tampoc entengui gaire el català o castellà i, per tant, haurem de seguir altres estratègies per a què ens entengui i que, possiblement, seran diferents a les que segueixi la família. Per últim, un altre dubte que em sorgeix és el següent: si la família no sap adequar-se a les capacitats lingüístiques de l'infant, el mestre o la mestra no haurà de seguir les estratègies familiars que segueixen. Per tant, veig que és una molt bona idea però que l'autora no ha tingut en compte la infinitat d'elements que  poden donar-se i dificultar molt la implementació d'aquesta ben pensada proposta.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada