IDEES CLAU:
1.
La filosofia pretén impulsar de manera
col·lectiva el pensament individual.
2. Les
sessions de filosofia ajuden a que els infants insegurs intervinguin més de
l’habitual.
3.
És mes important la justificació que fem del què
diem que el que diem en si.
RESUM:
L’autora fa referència a un projecte anomenat Filosofia 3/18 pensat per a cicle mitjà d’educació primària.
El text es centra en el cas d’una classe moguda, en la qual va ser
molt profitosa la implementació d’aquesta iniciativa, ja que calia generar un
clima de tranquil·litat a l’aula.
Per tant, per a desenvolupar la sessió de filosofia, el grup es situa
en rotllana, creant un clima d’escolta mútua; es creen unes condicions dins
l’aula que afavoreixen el pensament individual i col·lectiu.
A més, es crea un ambient de calma, reproduint música tranquil·la de
fons, s’apaguen els llums i es convida als infants a tancar els ulls. La única
llum tènue que il·lumina l’aula és la d’un mussol, representació de la saviesa.
Prèviament a l’activitat, els infants redacten una llista de les normes de la
filosofia, practicant l’escriptura amb la mateixa activitat. Una de les
condicions per participar en la sessió de filosofia és que els infants no poden
dir el primer que els ve al cap, sinó que han de justificar el motiu pel qual
han escollit dir allò.
A la sessió es filosofia de temes relacionats amb lectura d’un conte
inicial, a partir del qual els infants comenten el què més els ha cridat
l’atenció, donant inici a un debat on van sorgint conceptes filosòfics i
abstractes entrellaçats els uns amb els altres.
A la següent sessió, els infants,
juntament amb el/la docent, fan memòria del que van parlar durant la sessió
anterior i, a continuació, fan una avaluació figuroanalògica, de manera que han
d’escollir una ampolla de les tres que se’ls ofereixen plenes amb diferents
quantitats d’aigua. Els infants han d’escollir l’ampolla d’aigua que creuen que
representa millor el nombre d’idees que han tingut mentre filosofaven. A més,
un cop l’han escollida, han de justificar-ne la tria.
PREGUNTES A L’AUTORA:
1. Com
es pot desenvolupar el debat en cas que els infants no mostrin interès per
participar-hi?
2.
Com ha d’actuar el/la docent si alguns infants monopolitzen el debat
i no deixen participar a la resta de grup?
OPINIÓ PERSONAL:
El text m’ha interessat molt i se m’ha fet molt amè a l’hora de
llegir-lo. El fet de filosofar a partir de la lectura d’un llibre m’ha fet
veure la importància de la lectura en aquestes edats, i de la relació d’aquesta
amb la llengua oral.
A més, he trobat especialment destacable la importància que l’autora
dóna a les justificacions que fan els alumnes d’allò que diuen, més que no pas
al missatge en si que diuen.
Finalment, voldria remarcar que el text m’ha recordat molt al fragment
de la pel·lícula francesa que vam veure a classe la darrera sessió magistral,
en la qual la docent procura crear un clima d’absoluta confiança i
tranquil·litat per tal de motivar els alumnes a filosofar sobre temes diversos.
Per acabar, he estat buscant per la xarxa diferents iniciatives que
promouen la filosofia a les edats infantils, ja que trobo que és un tema a
tractar molt més important del que la majoria de gent el considera.
Un enllaç
que m’ha cridat l’atenció i que he trobat interessant és el següent: http://www.izar.net/fpn-argentina/esp_filo0.htm
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada