diumenge, 19 de març del 2017

Lectura II. Vega, 1991. Un rincón el juego simbólico: El supermercado

Resum:

Aquesta lectura parla de la creació d'un racó que enriqueixi el joc simbòlic i l'abstracció, en aquest cas el supermercat. L'autora Sílvia Vega, parla d'un espai de formació global basat en l'aprenentatge a partir del joc espontani, ja que a partir dels dos anys els infants comencen a imitar situacions presents en la quotidianitat. Ella defensa l'aprenentatge a través dels racons perquè afavoreix l'autonomia, la motivació i són activitats flexibles que permeten treballar en dualitat: individualment i grupalment. A més es donen zones de desenvolupament pròxim, de manera que realment existeix una potencialitat educativa en aquest tipus de joc.

Resultat d'imatges de espai supermercat nens

A continuació l'autora parla de certes estratègies que utilitzen per a dur a terme el que s'ha esmentat anteriorment. En concreció anomena: la necessitat d'evocar situacions quotidianes i saber quins coneixements previs tenen els infants, anar a visitar un comerç real, iniciar el joc de simulació on l'educador és el venedor, presentar el joc organitzat amb normes, l'abastiment del supermercat amb productes reals, la importància d'introduir nocions quantitatives al joc i el fet de recollir com a part d'aquest mateix.

Fent referència a l'espai, explica que prèviament s'ha fet un estudi d'aquest. Ha de ser una zona àmplia i de lliure disposició, amb mobiliari atraient i suficient material per a tothom. Pel que fa al material dóna vida a aquest supermercat, tracten que sigui reciclar o reutilitzat. És per això que animen a les famílies i als mateixos docents a ser partícips d'aquest procés educatiu aportant material del qual se'n pot fer ús durant el joc.

L'autora també destaca la interacció entre el grup d'iguals. Inicialment, es basava en la inspecció de productes i la propietat dels materials presentats. Fa èmfasi en el joc simbòlic, que és totalment individual. Amb el pas del temps els infants aprenen el vocabulari de la temàtica de l'alimentació i assimilen, l'organització, les normes i certes habilitats socials. A partir d'aquestes es produeixen les regulacions i els intercanvis de rols. Finalment, Vega recomana mantenir el supermercat durant un període de temps llarg, perquè dóna temps als infants per a situar-se en el nou espai i inspeccionar-lo amb seguretat i confiança.


Punts claus: 
  • És molt important preguntar als infants les seves experiències prèvies, ja que donen al docent una base per a iniciar i afermar els nous coneixements. A més, permet ancorar-los a una base emocional i a un record compartit.
  • Recau molta més importància en el procés que en el resultat.
  • Cal respectar l'espai i el material, tenint en compte com els infants interactuen amb aquest. La implicació de tota la comunitat educativa fa d'aquesta zona un ambient confortable i atractiu.
Preguntes clau:
  • Quin tipus d'adaptacions es farien per assegurar que tothom rep una atenció individualitzada, ja siguin envers l'atenció a la diversitat o respecte a les necessitats educatives especials.
  • M'agradaria saber quins tipus de materials prioritzen: fusta, plàstic, roba... i per què? Es té en compte, per exemple, els beneficis psicomotrius?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada