dilluns, 20 de març del 2017

Xerrada de l'Ana Costa


Idees claus:

- A grans trets el sistema educatiu a Portugal per infants de 0-6 anys.

- Els aprenentatges de la llengua oral han de ser significatius.

- La importància de la metacognició per part del professorat.


Resum:

El dia 10 de març vam rebre una visita molt especial. Va estar amb nosaltres una educadora portuguesa especialitzada en llengua, l’Ana Costa, que actualment imparteix classes a la universitat de Portugal.

L’Ana en la seva xerrada ens va parlat sobre el sistema educatiu al seu país i els trets característics d’aquest i la importància de la llengua  oral dins de l’aula i un recurs per treballar-la.



Al començament, ens va dir que l’etapa de 0-3 depèn del ministeri de seguretat social, i que l’etapa de 3-6 depèn del ministeri d’educació. A més a més, ens va concretar que l’etapa de 0-6 no és obligatòria, ni universal i no està considerada educació formal. Tot i això, ens va explicar que ella considera que era una etapa molt important pels infants, ja que estan en ple desenvolupament tant cognitiu, com social, com personal.

L’Ana també ens ha parlar de la importància de la llengua oral. I ella donava molta importància al fet que l’aprenentatge ha de ser significatiu pels infants, que s’han de treballar de manera natural i ha de ser atractius pels infants. Ens va comentar que segons el ministeri de Portugal el procés d'aprenentatge ha de ser segons la perspectiva holística, és a dir, que els infants s’han de considerar el subjectes de l'aprenentatge. I és per això que els nens han de tenir veu i opinió sobre els seus aprenentatges i aquestes han de ser valorades. Per acabar el tema de l’oralitat, ens ha mostrat un llibre que es titula “Cadela Amarela”, un llibre infantil amb contingut matemàtic. Que és una estratègia per treballar les matemàtiques conjuntament amb la llengua oral dins de l’aula.

Per finalitzar la sessió, va dir que cal fer metacognició dins de l’aula, ja que cal reflexionar sobre el que fas i perquè ho fas per poder millorar i per poder treure el màxim rendiment de les activitats que fan els alumnes per adquirir i construir el seu propi coneixement.



Aquesta xerrada m'ha fet reflexionar sobre com treballar l'oralitat a l'aula, ja que penso que si el professorat posa de la seva part, la llengua oral es pot treballar també mentre s'imparteix una altra matèria (tant a classe de matemàtiques, com a la de naturals, com a qualsevol altre) sempre i quan busquem recursos adequats per treballar-la, com per exemple el conte que ens ha ensenyat l'Ana. Crec que si ho fessin així a totes les escoles, els alumnes interioritzarien més els coneixements, ja que cadascun podria dir la seva, seria escoltat i valorat, podrien fer un aprenentatge significatiu i compartit per tots a través de l'intercanvi d'informació i el debat d'aquesta. A més a més, aprendrien a argumentar, a justificar i a defensar les seves idees que formaria part de l'oralitat alhora que adquireixen coneixements com per exemple de matemàtiques.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada