dimarts, 28 de març del 2017

LECTURA 4. Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil. Criterios y pautas

Idees claus

· Els infants venen preparats socialment per comunicar-se amb la resta del món.

· L’adult no és només un subjecte passiu en la interacció amb l’infant, sinó que són acompanyants actius en el procés d’aprenentatge de la comunicació.


· Dins l’escola, qualsevol moment del dia és idoni per donar pas a la comunicació i interacció. 

Breu resum

Aquest text parla principalment sobre com són les conductes comunicatives sobretot dels infants durant el seu primer cicle, i a més, com són les relacions comunicatives amb les seves persones de referència, els adults i, principalment la mare. I d’aquestes, agafen allò més positiu per treballar-lo al dia a dia de l’escola.

Primer de tot, Pilar ens parla sobre diverses estratègies comunicatives que existent d’una mare cap al seu nadó. Però també ens parla sobre algunes pautes que hem de seguir en relació amb les interaccions amb els infants, tant a casa com a l’escola.

En aquest text ens diu que per tal de treballar dins l’escola les comunicacions orals, és important partir de dos punts: primer que l’infant neix amb unes capacitats socials per tal de donar-se la comunicació; i segon, com es dóna la interacció i la comunicació dins el nucli familiar. A l’hora de treballar la comunicació a l’escola, l’autora ens parla sobretot dels jocs, com per exemple els contes, que són molt importants en els primers moments dels infants. Els petits aniran sent cada cop més protagonistes del seu aprenentatge.

Per tant, Pilar ens diu que tot i que no hi ha un model concret ni ideal per comunicar-se, aquell més bo sobretot pels infants és quan s’estableix una interacció social, tot i que, plena de confiança i amor. A més, és important que aquest model sigui igual a casa i a l’escola, ja que serà a partir d’aquest on els infants podran anar practicant i millorant el seu llenguatge oral de manera positiva. 

Interrogants

· Si algun cas les famílies no son tan participatives amb l’infant en el moment de la comunicació, com podem ajudar nosaltres des de l’escola?


Comentari personal

Aquesta lectura l’he trobat una mica més costosa de llegir, a diferencia de les anteriors. He trobat que ha sigut més complexa per llegir, tot i que, un cop llegida varies vegades crec que és interessant el que diu, ja que els infants tot i que pensem el contrari, arriben al món amb unes conductes innates per la comunicació i interacció. També m’ha agradat molt com plantegen la figura de l’adult i en especial, de la mare, en aquest procés d’aprenentatge. I per últim, com hem de transportar allò més positiu d’aquestes conductes dins l’escola, per treballar-ho, i com a través de per exemple els jocs (tot i que molts cops pensem que no), ajuda a la formació d’aquesta comunicació. 



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada