IDEES CLAUS:
1. La clau per aprendre a llegir són les interaccions. Multiplicar les
interaccions lectores amb altres persones sobre el material escrit que tenen
als diversos entorns en què participen.
2. L’aprenentatge de la lectura no és exclusivament un procés individual.
3. S’ha de introduir la lectura entre els infants des de petits, no
solament es tracta d’explicar contes. És així com s’ interacciona amb el procés
de lectura.
4. Obrir la porta de la literatura clàssica a edats molt primerenques repercuteix
en aprenentatges futurs.
Marta Soler és experta en processos de lectura i dirigeix el centre d’investigació CREA (Centre d’Investigació en Teoria i Pràctiques Superadores de Desigualtats). Recentment ha participat en activitats amb professorat i pares i mares d’educació infantil a través de la Unió Europea INCLUD-ED.
Segons Marta, la
consciència fonològica existeix molt abans dels tres anys. Els infants de 0-3
experimenten amb materials i també ho fan amb lletres (sons, paraules...).
Montessori ja proposava activitats d’aquesta índole en edats primerenques. Abans es creia que madurativament l’infant no
estava preparat per llegir fins els 6 anys. Però això no és així, ja que molts
infants són capaços abans de relacionar una paraula amb un significat.
L’element clau per
aquest procés d’aprenentatge són les
interaccions. Vigotsky deia que si es transformaven totes les interaccions
que viu l’infant en relació amb la lectura, transformaríem aquest procés lector.
Per tant, l’aprenentatge de la lectura
no és exclusivament un procés individual. A més, que una persona sàpiga
llegir no significa que sigui lectora. Per tant, ser-ho implica no només saber
llegir sinó ser capaç d’interaccionar i compartir amb l’altra gent el que
llegeix.
Per a poder
aconseguir dur a terme aquest procés és indispensable la formació i implicació
de les famílies. Per a poder promoure això es poden realitzar tertúlies
literàries dialògiques amb les famílies. També es pot dur a terme l’extensió
del temps escolar, és a dir, espais més enllà del temps acadèmic.
El projecte
INCLUD-ED té com a finalitat identificar les estratègies pedagògiques que
ajuden a promoure l’èxit en l’educació, la cohesió social i la inclusió. Aquest
projecte és coordinat per CREA. Finalment, els elements claus per què les
accions educatives assoleixin l’èxit segons aquesta investigació són: les
diverses maneres d’agrupar els infants i l’aprofitament dels recursos humans i
la participació de les famílies.
PREGUNTES
1. Com es pot captar l'atenció d'un infant que no vulgui ser partícip d'aquesta dinàmica pel motiu que sigui?
2. Com es pot promoure entre les famílies que no tenen interès per la lectura?
REFLEXIÓ PERSONAL
M’ha semblat molt
interessant aquesta lectura ja que mai m’havia plantejat aquesta consciència
fonològica de la que parla Marta Soler, tot i que és òbvia. Crec que aquesta
entrevista té molta raó, ja que no hi ha forma més enriquidora per aprendre que
les interaccions amb altres persones. I, si és així amb l’experimentació, la
manipulació, amb altres aprenentatges... amb la lectura també ha de ser-ho. També penso que és molt important implicar a
tots els entorns de l’ infant ja que aquests són els que faran realment
possible aquest aprenentatge. La implicació de les famílies, per tant, penso
que és indispensable per a que els infants sentin aquest aprenentatge seu. Un exemple d’aquest fet l’he vist a l’escola
bressol on vaig dur a terme les pràctiques fa un mes. Infants de dos a tres
anys que parlaven més era perquè es trobaven més estimulats, no únicament a l’escola,
per parlar, sinó també a casa, amb la família.
http://www.fapac.cat/ifamilies/llegir_creixer
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada