LECTURA 4: Potenciar
la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautes de
actuación. Alonso,
P.
RESUM:
La lectura es
proposa analitzar les funcions comunicativa inicials que te la mare com a
figura de relació inicial amb els petits. Partint de que som essers verbals per
naturalesa l’autor planteja formes i maneres per tal de potenciar la
comunicació ja de ben petits.
Els bebes de ben
petits busquen formes de comunicar-se amb els adult, els adults interpreten les
formes i li atorguen un significat, a través d’aquest s’estableixen diàlegs de
comunicació no verbal. Els adults actius en el desenvolupament dels infants
comencen a potenciar el llenguatge, senyalant, repetint, ensenyant... i cada
cop la qualitat de la informació que l’adult va transmetent és més important.
És per axiò que primer la mare és l’element actiu de la comunicació i després
espera que ho sigui el fill.
Apareix un nou
context que és l’escola, un context on hi ha una adquisició avançada del
llenguatge. L’autor ens parla del conte com un element molt important ja que
cada vegada reclama més nivell de participació per part del nen o nena. És un
element educatiu doncs que ens permet fer –ne un ús interactiu i bidireccional
que fomenta la comunicació. L’autor
remarca diferències entre l’àmbit escola i el familiar.
Finalment l’autor
proposa criteris i pautes d’intervenció en relació a la comunicació; considera
que qualsevol moment és bo per incentivar la comunicació, tot i que els moments
assistencials que són els més òptims. Que s’ha de potenciar un estil
comunicatiu més motivador que propicií l’intercanvi. I que en les situacions on
hi hagi caliu efectiu, proximitat i contacte directe i una actitud tranquil·la
i de paciència la comunicació fluirà molt més i millor.
IDEES CLAUS:
·
Rellegir el sentit i la funció de
les interaccions comunicatives inicials de la mare com a figura de relació amb
els més petits.
·
La comunicació com un espai de
cura, d’efecte, tranquil i pròxim.
·
El conte com un element educatiu
essencial per potenciar el diàleg i el discurs.
PREGUNTES A
L’AUTOR/A:
1. Quina proposta d’actuació portaries a terme dins del context educatius?
2. Es podria utilitzar les cançons, les titelles, i altres elements
educatius com a estratègies per potenciar la comunicació?
3. Com adaptaries aquestes estratègies comunicatives amb infants amb
necessitats educatives especials?
REFLEXIÓ:
En aquest punt
m’agradaria fer esment al concepte del conte, m’ha agradat molt que hagi
reforçat l’eina del conte com un element interessantíssim a nivell educatiu i
penso que caldria potenciar-lo més, tant per la comunicació, com per transmetre
valors, com per reflexionar i aprendre tot tipus de coneixements.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada