dijous, 30 de març del 2017

LECTURA 4: Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautes de actuación. Alonso, P.

LECTURA 4: Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil: criterios y pautes de actuación. Alonso, P.

RESUM:
La lectura es proposa analitzar les funcions comunicativa inicials que te la mare com a figura de relació inicial amb els petits. Partint de que som essers verbals per naturalesa l’autor planteja formes i maneres per tal de potenciar la comunicació ja de ben petits.
Els bebes de ben petits busquen formes de comunicar-se amb els adult, els adults interpreten les formes i li atorguen un significat, a través d’aquest s’estableixen diàlegs de comunicació no verbal. Els adults actius en el desenvolupament dels infants comencen a potenciar el llenguatge, senyalant, repetint, ensenyant... i cada cop la qualitat de la informació que l’adult va transmetent és més important. És per axiò que primer la mare és l’element actiu de la comunicació i després espera que ho sigui el fill.
Apareix un nou context que és l’escola, un context on hi ha una adquisició avançada del llenguatge. L’autor ens parla del conte com un element molt important ja que cada vegada reclama més nivell de participació per part del nen o nena. És un element educatiu doncs que ens permet fer –ne un ús interactiu i bidireccional que fomenta la comunicació.  L’autor remarca diferències entre l’àmbit escola i el familiar.
Finalment l’autor proposa criteris i pautes d’intervenció en relació a la comunicació; considera que qualsevol moment és bo per incentivar la comunicació, tot i que els moments assistencials que són els més òptims. Que s’ha de potenciar un estil comunicatiu més motivador que propicií l’intercanvi. I que en les situacions on hi hagi caliu efectiu, proximitat i contacte directe i una actitud tranquil·la i de paciència la comunicació fluirà molt més i millor.

IDEES CLAUS:
·         Rellegir el sentit i la funció de les interaccions comunicatives inicials de la mare com a figura de relació amb els més petits.
·         La comunicació com un espai de cura, d’efecte, tranquil i pròxim.
·         El conte com un element educatiu essencial per potenciar el diàleg i el discurs.

PREGUNTES A L’AUTOR/A:
1.       Quina proposta d’actuació portaries a terme dins del context educatius?
2.       Es podria utilitzar les cançons, les titelles, i altres elements educatius com a estratègies per potenciar la comunicació?
3.       Com adaptaries aquestes estratègies comunicatives amb infants amb necessitats educatives especials?

REFLEXIÓ:

En aquest punt m’agradaria fer esment al concepte del conte, m’ha agradat molt que hagi reforçat l’eina del conte com un element interessantíssim a nivell educatiu i penso que caldria potenciar-lo més, tant per la comunicació, com per transmetre valors, com per reflexionar i aprendre tot tipus de coneixements. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada