diumenge, 26 de març del 2017

Lectura 3 Grup II

UNA PLAÇA A L'ESCOLA, ESPAI PER A TOTHOM I PROJECTE DE CENTRE:

Idees claus:

- La plaça és un espai de trobada entre famílies i escola. 

- L'espai condiciona el joc dels infants.

- El camí cap a la innovació constat és el futur de les escoles. 


Síntesi:

Aquest article ens explica la innovació creada per l'escola Mendebaldea (Pamplona) anomenada "plaça". Aquest és un projecte que consisteix a transformar l'espai, aconseguint que aquest sigui un lloc de joc, transitori, de trobada amb les famílies i el qual convidi a relacionar-se entre tots els membres de l'escola (infants, educadors, pares...). Per tant, l'objectiu és convertir aquest espai en l'eix del centre, per tal de realitzar una tasca educativa més òptima. 

Sabem, doncs, que l'espai condiciona el joc de l'infant, i per aquest motiu, entre d'altres, és necessari que sigui modificat cada vegada que l'infant ho necessiti per satisfer-lo. Així doncs, cal una constant innovació. 

A més a més de les utilitats que hem esmentat anteriorment, la plaça de l'escola és un espai que acull un munt d'activitats, com per exemple: un taller, un menjador, un lloc on hi pot haver música en directe, etc. 

No és la plaça únicament l'espai que utilitza l'escola per dur a terme la seva activitat, ja que tot l'interior del centre està pensat i regit pels mateixos ideals, és a dir, l'escola Mendelbadea centra la seva pràctica educativa en la importància dels espais en general, tenint la plaça com a peça fonamental dins de tot l'espai comú. 

L'ús que es fa de tots els espais de l'escola estan estretament lligats amb els valors que volen impartir, amb les idees que volen representar i donar mitjançant el seu projecte pedagògic. 

Com a conclusió, el fet de crear la plaça ha permès a l'escola ser un centre més obert a les famílies, i que gràcies a aquesta el projecte pedagògic estigui representat a la totalitat d'espais dels quals gaudeix.

Qüestions:

- Què passa quan ens trobem amb una escola amb la majoria de docents que fa molts anys que treballen de la mateixa manera, com els hi ensenyaries la importància de crear aquests espais?

- S arribem a una escola que no té un espai tan òptim, com el centre Mendelbadea de la lectura, per crear la "plaça", podríem dur a terme aquest projecte en una altra espai? 


Reflexió Personal: 

Sincerament, penso que l'escola Mendelbadea ha tingut una iniciativa molt bona per dur a terme una pràctica educativa innovadora, creativa i en la qual es doni la major importància al desenvolupament més òptim possible dels infants. 

Per tant, crec que la idea de crear una "plaça" és un concepte que funciona i que, per aquest motiu, moltes altres escoles podrien fer-ne ús, convertint els seus espais en zones com aquesta, perfectament equipades i muntades per seguir les idees pedagògiques que tingui cada centre. 

Penso que l'espai és un element importantíssim pel que fa al desenvolupament dels nens i les nenes i que, per tant, cal tenir-ne la màxima cura possible, dotar-lo de tots els elements que considerem necessaris i que aquest es trobi en una constant innovació, és a dir, que canviï segons les necessitats que tinguin els infants en aquell moment determinat.

Per finalitzar, si és un projecte que funciona tan bé i és tan beneficiós, no entenc com moltes altres escoles no l'han dut a terme ja. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada