dilluns, 27 de març del 2017

LECTURA 4: POTENCIAR LA COMUNICACIÓ EN EL PRIMER CICLE D'EDUCACIÓ INFANTIL - ALONSO (2012)

ERICA SERRANO ANTEQUERA

IDEES CLAUS
  •  Potenciar la comunicació
  • Desenvolupament comunicatiu
  • Estratègies naturals i espontànies
  • Estil comunicatiu


RESUM GLOBAL
A partir d’una investigació realitzada, podem veure com els adults que es troben a prop dels infants desenvolupen de manera espontània les conductes comunicatives que faciliten la comunicació lingüística. A més, els infants al escoltar parlar als adults generarà en ells unes capacitats cada cop més elaborades i complexes.
Per això és molt important que els adults que es troben a prop de l’infant potenciïn la part del llenguatge ja des de ben petits.
D’una banda, podem veure les estratègies que utilitzen els pares per potenciar aquesta part ja que des de que l’infant neix ja hi ha una interacció entre ells ja que l’infant a partir de gestos o sorolls es comunica amb l’adult perquè aquest pugui satisfer les seves necessitats o veure com es sent en cada moment. Però, a mida que l’infant va creixen, la comunicació cada vegada anirà sent més complexa i serà l’infant qui prengui un paper més actiu dins de la interacció ja que serà capaç d’anticipar-se a les situacions o expressar el que necessita.
D’altra banda, podem veure els criteris i pautes a l’hora d’intervenir, però el que es cert, es que no hi ha un moment concret per potenciar la comunicació sinó que en tot moment i en qualsevol activitat els infants estaran aprenent i interaccionant amb l’altre persona, encara que si s’ha de destacar els moments més claus serien a l’hora del canvi de bolquer o roba.
Com a conclusió, podem dir que a l’hora d’interaccionar amb els infants i potenciar el seu llenguatge comunicatiu, no hi ha un estil propi per comunicar-se amb ells que vagi millor que un altre, però el que es cert es que els infants s’estimulen més en contextos on no es troben guiats sinó que tenen llibertat i per tant, poden prendre la iniciativa, que no en d’altres que potser la situació es troba més guiada o controlada.

PREGUNTES A L’AUTOR
  • Que ha passat quan aquesta investigació s’ha posat a la pràctica?
  •  Tots els infants reaccionen igual davant d’aquestes tècniques?


COMENTARI PERSONAL
En relació a la lectura 4 de Alonso Potenciar la comunicació en el primer cicle d’educació infantil, he trobat que ha sigut una lectura molt interessant ja que considero que és una investigació molt profitosa degut a que els infants quan són petits, encara que no tinguin el llenguatge adquirit, són capaços de comunicar-se mitjançant el llenguatge no verbal i sons. A més, és molt interessant veure, com en poc temps, l’evolució que hi ha en relació a la comunicació ja que en 3 anys normalment un infant passa a comunicar-se i interaccionar mitjançant dels gestos i sons a ser capaç de fer frases i expressar-se amb claredat.

D’altra banda, després d’escoltar les lectures que han llegit les meves companyes, trobo que la lectura 3 de Ruiz-Bikandi La construcció de la llengua oral i la lectura d’Alonso tenen molta relació ja que totes dues parlen del llenguatge i de com potenciar i construir aquest.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada