diumenge, 26 de març del 2017

Lectura (3) IV: Una experiència d'hort escolar ecològic

 Freire, T. (2016) Una experiència d’hort escolar ecològic, Guix d’infantil, 85, 38-40

1.Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

L’escola d’educació infantil O Areal del municipi de Baiona, durant el curs 2014-2015 va portar a terme el projecte de l’hort ecològic. Així doncs, van transformar un espai deixat per un hivernacle fet amb ampolles d’aigua reciclades en un hort ecològic.




Podem dir que és projecte globalitzat, ja que es té en compte des de la biblioteca, la normalització lingüística, les TIC i activitats complementàries i extraescolars.

Cal destacar que el claustre participa en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats, però l’alumnat és la part activa del projecte. D’aquesta manera, ells s’encarreguen del procés de manipulació de l’hort. Així doncs, coneixen la posada en marxa i el funcionament. Per portar-ho a terme la metodologia que utilitzen és mitjançant l’experimentació. El que volen proporcionar és que els nens i les nenes tinguin experiències amb les quals puguin relacionar coneixements anteriors amb els nous que volen que assoleixin. Per tal d'aprendre aquests coneixements van realitzar diversos agrupaments dintre de l’horari escolar, així doncs, una sessió de la setmana la destinen a realitzar treballs específics de l’hort, i si el temps no ho permet, fan tasques de realització dintre de l’aula. A més, en algunes hores d’esbarjos treballen amb grups mixtos, és a dir amb infants de 3,4 i 5 anys, ja que consideren que l’aprenentatge entre iguals és més efectiu. Per tal de fomentar el llenguatge oral, realitzen una petita exposició oral en la qual els nens i les nenes van a cada classe a explicar el que han fet aquell dia.

No ens podem oblidar, que és un projecte que participa tota la comunitat educativa, com els professors, famílies i alumnes. Però també hi ha implicat l’ajuntament del poble, comerços de la zona, la Fundació Santiago Rey Fernández-Latorre i la Voz Natura.

Finalment, cal destacar el valor que s’hi desenvolupa amb aquest projecte és  principalment el respecte i la cura per la naturalesa. Per tant, l’escola vol potenciar l’educació ambiental de respecte al medi, de comprensió de la interrelació dels éssers humans entre si i amb la natura. A més, aquest hort permet promoure una alimentació sana i ecològica des de l’escola.


2.Tres idees clau que destacaríeu del text

1. El projecte de l’hort ecològic és un projecte globalitzat, ja que es té en compte en tota la programació dels equips, com per exemple la biblioteca, normalització lingüística, les TIC i activitats complementàries i extraescolar. A més, també té en compte molts coneixements i valors.

2. El claustre participa en el disseny, desenvolupament i l’avaluació de les activitats, i l’alumnat és la part activa del procés de manipulació de l’hort. Així doncs, coneixen la posada en marxa i el funcionament.

3. En aquest projecte hi participa tota la comunitat educativa com les famílies, l’alumnat i professorat. A més, de l’Ajuntament del poble, comerços de la zona, la Fundació Santiago Rey Fernández-Latorre i Voz Natura.


3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu  que requeririen més explicació.

-Què en fan de tots els aliments que sobren?


-Qui dóna aquests recursos per poder fer l’hort ecològic?

Comentari personal: 

Personalment m'ha agradat molt la lectura, ja que he trobat molt interessant aquest projecte de l'hort. És molt important el fet de poder apropar als més petits al món de l'alimentació sana i respectuosa amb el medi ambient, i sobretot si ells poden experimentar i manipular durant tot el procés. A més, és una font molt gran d'aprenentatge. 

Un fet a destacar és que el projecte té en compte molt aspectes diversos, fins i tot el de la llengua oral. Així doncs, els infants quan tornen de l'hort van a les classes a explicar els seus companys el que han fet durant aquella hora. Per tant, gràcies a aquesta exposició els infants des de petits poden practicar l'oralitat. 

Cal destacar que amb el grup d'experts ens ha sorgit un dubte molt interessant que ens agradaria fer-li a l'autora del text, que és: "si hi ha un infant amb necessitats especials, com s'atén a aquests alumnes?". A més, també hem pensat que en aquesta lectura és tot molt bonic, i que aquest projecte ha funcionat des del primer dia i no i hagut mai cap problema, però també ens agradaria poder conèixer les dificultats o punt més negatius que han aparegut amb aquest projecte, ja que dels errors també se n'aprèn.

Finalment, després de comentar les 4 lectures, ens ha costat molt trobar un fil conductor. Així doncs, hem identificat diferents aspectes que hem pensat que tenien en comú, com ara: la importància de l'espai, el fet de crear un bon clima, la interacció entre iguals i l'oralitat.

Per acabar, m'agradaria destacar que durant les pràctiques d'aquest curs vaig estar en una llar d'infants que també tenien un projecte de l'hort que s'anomenava: L'hort escolar, context i comunitat. Així doncs, quan llegia la lectura he pogut relacionar molts aspectes que vaig poder viure de primera mà. 

                                                                                                       Font imatge

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada