dissabte, 1 d’abril del 2017

Lectura 4: "Potenciar la comunicación en el primer ciclo de educación infantil"

Potenciar la comunicació en el primer cicle d'educació infantil. Criteris i pautes d'actuació

Idees claus:
  • Els infants des de ben petits busquen la interacció amb els adults que els rodegen.
  • Estratègies per a les mares per parlar amb els seus fills
  • Com desenvolupar el llenguatge des de petits fins a grans tenint en compte la complexitat del vocabulari amb el pas del temps
  • Importància del compte per interactuar amb el infants
  • Diferència entre el context escolar i el familiar
Resum:

Pilar Alonso ens parla sobre com les educadores han d’actuar a les aules per promoure la comunicació en els infants.
Per aconseguir-ho, posa èmfasi en què els mestres necessiten conèixer les interaccions que els infants mantenen amb el seu grup d'iguals i les que des de ben petits mantenen amb les seves famílies per tal de veure quins són els aspectes positius d'aquestes comunicacions i portar-los a l'aula. D'aquesta manera es relaciona la vida familiar de l'infant (que és el que ha viscut fins ara) amb l'entrada a l'escola (situació nova a la que els infants s'han d'adaptar). L'autora ens proposa que els infants es vagin adaptant a aquesta situació d'una manera progressiva a través de jocs amb l'ajuda de les famílies.

Una opció que ens proposa la Pilar per a que els infants cada cop siguin més actius i participin més en les interaccions amb els adults és la utilització de contes. Amb aquests inicialment els més petits únicament escolten, la comunicació és unidireccional on els infants tenen un paper més aviat passiu. A mida que els nens/es creixin aniran adoptant un paper més actiu primer amb preguntes que requereixin una mínima participació i mica en mica aquestes respostes seran més complexes.

Per aconseguir aquesta evolució, els mestres han de saber que per petites i breus que siguin les intervencions dels infants, qualsevol moment es bo per treballar-les encara que les funcions comunicatives en cada moment evolutiu de l'infant siguin diferents.

Per concloure, l'autora ens recorda que investigar sobre la capacitat de comprensió dels més petits durant la lectura de contes és molt rellevant, però sempre tenint en compte que tot això requereix d'un contacte directe i d’una afectivitat molt necessària per als més petits.

Preguntes:
  • Com treballar amb les famílies la comunicació a casa per poder traslladar-la a l'aula?
  • Com aconseguir que les famílies treballin per aconseguir el mateix objectiu que l'escola, és a dir, per a que tot junts mirem en la mateixa direcció per ajudar als infants a millorar cada cop més les seves interaccions?

Reflexió personal:


Considero que el més important és que escola i família vagin a una. Si l'escola busca espais per a que els infants desenvolupin el llenguatge, però a casa les famílies creuen que no han de treballar-ho el progrés que es realitzi a l'aula es perd i es tornarà molt més lent i costós. També pot succeir a la inversa, és a dir, que l'escola cregui que com a casa els infant ja interactuen amb els pares (germans o altres familiar) a l'aula no s'ha de treballar la comunicació com a quelcom específic, sinó com quelcom que aniran adquirint els infants sols amb el temps.
Per tant, el treball en equip és la millor eina per a que  per a que les comunicacions dels infants cada cop siguin més bones i per a que desenvolupin d'una manera rica el seu llenguatge, que tant necessitaran per desenvolupar futures competències.

Enllaços d'interès:
A continuació, us adjunto l'enllaç d'una lectura que parla també sobre la comunicació dels infants que m'ha semblat molt interessant, anomenada: "Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l'expressió verbal"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada