diumenge, 26 de març del 2017

LECTURA 4 – Experiencia de trabajo a partir de centros de interès. Pautas transferibles a otros contextos educativos

Tres idees clau:
-       Els centres d’interès es presenten com una forma vàlida del desenvolupament del currículum i la professionalització docent, amb la que el mestre pot millorar el seu propi art.
-       La informació cap als pares genera confiança i propicia una actitud cooperativa.
-       El fet que cada nen tingui la responsabilitat d’exposar un animal diferent de la resta de companys, els fa ser més autònoms i els fa sentir protagonistes.

Resum global:
En una escola d’un barri dels afores de Sevilla, a la classe de nens i nenes de cinc anys es va portar a terme una metodologia poc usual en aquelles aules: el centres d’interès.
Així doncs, gràcies a l’interès dels infants, durant el tercer trimestre van començar a treballar els animals. Prèviament, es va comunicar la proposta a les famílies, la seva participació va ser indispensable durant l’organització i el desenvolupament de la tasca.
A cada nen se li va assignar un animal a l’atzar i, setmana rere setmana, anaven fent exposicions on, de forma individual, presentaven l’animal. Aquest fet va fer agafar protagonisme a tots i cada un dels nens d’aquella classe. A més a més, amb l’ajuda d’un quadernet elaborat pel mestre, anaven recollint la informació més imprescindible. 
Així doncs, gràcies a la col·laboració dels pares i l’interès dels infants van fer possible que aquella nova metodologia fos enriquidora pels infants tenint en compte totes les individualitats i els ritmes d’aprenentatge. A més a més, també va permetre treballar alguns dels àmbits del currículum.



Preguntes per a l’autor:
-       Tots els pares i mares s’impliquen de la mateixa manera?

Comentari personal:
Penso que el fet de treballar a partir de centres d’interès és una forma enriquidora per aprendre, ja que sorgeix de la curiositat dels mateixos infants. Així que puc afirmar que és una metodologia amb la qual apostaria.
Després de llegir la lectura puc dir que alguns dels punts tractats no m’han acabat de quedar clars, concretament la funció del quadernet. Tot i això, he vist que és molt important que el tema que es treballi a classe motivi als infants, que els faci sentir protagonistes i que sobretot gaudeixin del que estan fent.
Un altre punt a destacar és que la col·laboració i la bona comunicació de les famílies és imprescindible. Aquest ha estat un dels aspectes que hem parlat durant el seminari amb el meu grup d’experts. Així doncs, ens hem plantejat el fet que no totes les famílies col·laboren de la mateixa manera, és a dir, el grau d’implicació d’unes i les altres és molt diferent i aquest fet repercuteix directament als resultats dels infants.
Un altre dels aspectes que hem parlat és que la lectura ens transmet tant els punts positius com els negatius del procés. D’aquesta manera hem pogut veure que no tot és idíl·lic, és a dir, sempre hi ha coses a millorar.  Tot i això, no ens ha explicat com portar-ho a terme i crec que, com a futures mestres, ens seria molt eficaç i beneficiós per quan ens trobem davant d’una classe.

Per acabar, quan hem posat en comú les diferents lectures, m’ha cridat molt l’atenció la lectura 1, la qual et parla d’un espai educatiu que té una metodologia molt lliure. A partir d’aquí una de les companyes s’ha plantejat un dubte que mai m’havia passat pel cap, però hi he estat totalment d’acord, i és que aquests llocs no acaben de ser inclusius per a tots els infants. Per exemple, els nens autistes són nens amb unes necessitats completament diferents de les nostres i aquesta llibertat no els hi és beneficiosa pel seu desenvolupament.  

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada