Resum
L’article ens
mostra com l’escola d’educació infantil O Areal, a Baiona, van transformar un
espai d’hivernacle d’ampolles en un hort ecològic. Ens explica el procés que
han realitzat fins a arribar a tenir l’hort que hi ha actualment a l’escola, i
com donen importància a aquesta experiència com aprenentatge per a tota la
comunitat escolar, a l’hora que desenvolupen valors de respecte i cura de la naturalesa,
els hàbits nutricionals saludables i el treball en equip.
Primerament
realitzen una descripció del projecte i sobre com el treballen des de tots els
equips del centre, com per exemple, des de la biblioteca a partir de contes
sobre el tema; des de normalització lingüística es tracten els noms concrets en
els dos idiomes cooficials; també es treballa el tema des de l’equip TIC i des
d’activitats complementàries i extraescolars. A més, el claustre en ple
participa en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats, i
l’alumnat és part activa en el projecte.
Realitzen el
projecte de l’hort a través de l’experimentació, una metodologia que permet que
els infants relacionin els coneixements que ja tenen amb els nous que van
adquirint. Per fer-ho, realitzen diversos agrupaments tant per treballar dins
de l’horari escolar com a les hores d’esbarjo amb grups mixtos. A més, perquè
el projecte no es limités a petits grups, també es realitzen exposicions en les
quals els infants expliquen el que han fet a l’hort amb la finalitat de fomentar
el llenguatge oral.
Finalment, ens
parlen sobre l’avaluació d’una manera valorativa i investigadora mitjançant
tres tipus: valorar el treball del professorat, valorar el projecte i valorar
l’alumnat.
Idees claus
- El projecte de l’hort com aprenentatge per a tota la comunitat escolar
- Espai d’experimentació en el qual els infants treballen els diferents àmbits d’aprenentatge.
- Fomentar i treballar a partir de valors de respecte i cura envers el medi ambient, els hàbits nutricionals saludables i el treball en equip.
Preguntes
- Quines alternatives o pràctiques es realitzen quan una família no treballa conjuntament amb el projecte escolar?
- Va costar l’adaptació a aquest projecte? Les famílies van reaccionar bé o van posar impediments?
- Els docents han hagut de realitzar alguna formació específica sobre el tema?
Comentari
personal
L’article de
Freire ha estat una lectura molt fàcil de llegir, no únicament per la seva
limitació a tres pàgines, sinó perquè s’entén amb facilitat i és molt
interessant. En mode de resum, podria dir que és una lectura que t’ofereix
eines i et posa en context davant l’experiència pròpia sobre la construcció d’un
hort ecològic.
El que més m’ha agradat
i m’ha semblat interessant sobre la lectura, i en concret sobre el projecte de
l’hort escolar, és que es fa a través de l’experimentació i es tracten molts
àmbits d’aprenentatge diferents (matemàtiques, ciències, llengua...) i, per
tant, es crea un aprenentatge més enriquidor i significatiu pels infants. A
més, considero molt important que es treballin valors de respecte a la natura
en un àmbit urbà, ja que en molts casos no s’acostuma a tractar aquests
aspectes i els infants no prenen consciència de la realitat que viu actualment
la natura. Penso que és una manera molt eficaç d’aprendre a respectar i a
cuidar del medi ambient a partir de l’experiència pròpia. Tot i així, considero
que per realment poder ser una lectura a la qual pugui treure-li profit, em
faltaria saber què ha passat quan s’ha posat en pràctica i veure exemples reals
de com s’ha posat en pràctica en les diferents àrees d’aprenentatge.
D’altra banda, el
que considero com a mancança és el fet que és una programació molt general i
que no especifica per cursos quines metodologies concretes van utilitzar,
concretament a educació infantil, ja que potser hi ha aspectes que van haver d’adaptar.
El mateix em passa amb els infants amb necessitats especials.
Tot i així, em quedo amb la idea que és un projecte molt enriquidor i que, tot i que he
sentit parlar dels horts escolars, mai havia vist un posat en pràctica i
aquest article em facilita la idea d’imaginar-me com ha sigut. Com m’ha semblat
molt interessat, he buscat dos documents els quals parlen sobre l’hort escolar
però de manera diferent: un està més enfocat a la unitat didàctica (objectius,
continguts d’aprenentatge...) i l’altre ens mostra l’evolució del projecte a
una escola de Sabadell:
Ceip Andreu Castells (Sabadell) - Projecte eix transversal l'hort escolar
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada