(Txell
Fontanet, Olga Romera)
Idees clau:
- Riquesa
en la relació de compartir moments entre els infants. (De la mateixa o diferent
edat)
- Espais
cuidats i material seleccionat cuidadosament per oferir un ampli ventall de
possibilitats d’aprenentatge.
- Importància
en valorar les pròpies capacitats i tenir una bona estima d’un mateix.
Síntesi i reflexió:
Primerament m’agradaria
destacar la manera d’entendre la infància en El Martinet. Els nens i nenes són
considerats individus capaços, competents i se’ls atorga autonomia per decidir
que volen fer i en quin moment.
A més a més, és potencia
la interacció entre els infants i es faciliten les relacions entre nens i nenes
de diferents franges d’edat, ja que en cada interacció existeix una oportunitat
d’enriquir-se els uns als altres, a més de conèixer-se en profunditat i
aconseguir un benestar amb l’entorn escolar.
També parlen de la
importància dels espais. Han de cridar l’atenció dels infants, que siguin
lluminosos i agradables. El material està seleccionat minuciosament per
proporcionar oportunitats d’aprenentatge als infants. L’ús dels espais i el
material és de lliure elecció pels petits. Cadascú pot apropar-se al racó que
més li vingui de gust i dur a terme les accions solitàriament o en grup.
Curiosament, la gran
majoria de les vegades, les interaccions entre els infants es ve donada de
manera accidental o casual. Per aquest motiu, s’han de fer propostes que
condueixin a aquestes trobades casuals que, al mateix temps, aporten tants
beneficis als infants.
Les relacions entre els
infants, els ajuda a construir una idea més gran d’allò que estan fent o del
que estan parlant. Això és així perquè cada infant aporta el que ha après a
través de les seves experiències. El resultat de totes les experiències del
grup, comporta una idea molt més desenvolupada que al principi. El fet de
sentir-se reconegut pels seus coneixements i valorat per les seves habilitats,
dona una major autoestima als infants i un major sentiment de pertinença al
grup.
A través d’aquestes
activitats en grup aprenen conductes de socialització de manera inconscient.
Negocien, busquen alternatives als
imprevistos, son altruistes, s’elogien... A més a més, les destreses d’uns,
poden servir de motivació per a uns altres que encara no ho saben fer.
També em dona la
sensació que disposen de bastants mestras per poder atendre a tots els infants
en la seva totalitat de necessitats i demandes.
Preguntes sobre el text:
- Quin
rol tindria la mestra en aquesta metodologia educativa? No hi parla prou.
- En
quant als límits dels infants en aquesta escola, no queda clar si hi ha o fins
a quin punt.
Reflexió:
És important que des de
ben petits, els infants se sentin part d’un grup, d’una societat en que, inevitablement,
estan submergits i formen part. Cal que sàpiguen tot el ventall de
possibilitats que pot oferir la relació amb els demès, però, sense oblidar la
individualitat de cadascú i considerant les diferències aspectes positius que
ens fan únics.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada