diumenge, 26 de març del 2017

Lectura 3 : Junts és més que la suma de tothom

Resum: 

La Txell i l’Olga ens presenten l’escola “El Martinet” de Ripollet. Aquesta, com moltes escoles d’avui dia, dona al infant el protagonisme del seu propi aprenentatge. El Martinet, pretén ser un espai d’ús autònom pels infants on les relacions que es produeixin de manera espontània (tant amb l’entorn , com entre el grup d’iguals o els professionals que hi han ) siguin la principal causa del seu propi desenvolupament integral. És per això que se li dona tanta importància a crear una comunitat amb una “cultura” pròpia, que permet el continu creixement entre els tres sectors que la formen : els infants , les famílies i els professors.
Encara que tota la estona parlem dels infants i les relacions , recordem que en tot moment cada un dels infants són els protagonistes, per tant , un dels objectius del seu desenvolupament integral és que es reconeguin com a individu igual a la resta i a l’hora diferent. És per això que es tracta que cada infant creï una consciència de la seva identitat que englobi un autoconeixement de les seves capacitats, habilitats i interessos.
La seva manera de treballar es basa en crear diferents espais amb els que els infants poden interactuar a lliure elecció . En aquests ambients sorgeixen diferents experiència entre petits grups d’infants els quals coincideixen en interessos , gènere,...
En conclusió , és una escola que permet les relacions espontànies entre els tres sistemes que la conformen (professors, infants i famílies), a través de la creació de diferents ambients dintre del mateix espai . Les relacions que es produeixen són la base del desenvolupament integral de l’infant , i per tant , són el mètode d’aprenentatge col·lectiu i individual d’aquest.

Preguntes :

-Existeix la preparació dels infants per l’educació obligatòria ( per la primària ) ¿ És realista amb el tipus de pedagogia dels centres?
- Hi ha algun tipus de límit pels infants?
- Es podria traspassar aquest tipus de pedagogia a l’escola obligatòria? Com ho faríeu?

Idees claus:

-          La base del aprenentatge són les relacions entre els diversos sistemes.
-          És important treballar amb els infants tant el sentiment col·lectius com l’individual.
-          Per tal de afavorir a les diferents relacions , cal crear espais segons les necessitats dels infants.

Reflexió:


El paper del mestre sembla que durant aquestes últimes dècades a passat de ser totalment actiu a ser passiu . És cert que el Martinet té una pedagogia potser molt més “llibertaria” que la resta d’escoles d’avui dia, però en definitiva és un treball per racons que afavoreixen les relacions humanes i posen aquestes com a base del seu desenvolupament, i això és el que trobem potser d’una manera o altre a moltes escoles que engloben aquesta franja d’edat. Amb això vull dir que els mestres sembla que han quedat a segon pla en aquests racons i ara la funció principal és detectar les necessitats dels infants i crear espais per ells ( sense que després el mestre interfereixi de manera directa. I les meves preguntes són: És realista aquest tipus de pedagogia tan llibertaria en una societat capitalista plena de normes, on no es tan fàcil seguir i aprendre sobre els teus propis interessos ? I per tant , no hauria de ser la tasca del mestre adaptar el ambient classe a la realitat social?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada