dijous, 30 de març del 2017

VIERA, A. I BARRIOS, J.L. BARRIO (2012) "Nascuts per llegir..."

Tres idees clau que destacaríeu del text:

-        Aprenem mitjançant la interacció i el suport de les persones més capaces.

-        La lectura i l’escriptura són dues competències necessàries per descobrir i ampliar el coneixement que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit.


-        Durant el procés d’adquisició de l’escriptura i la lectura també oferim valors educatius que hem de tenir en compte.


Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules:

Llegir i escriure són dues competències bàsiques i necessàries en el nostre entorn. Per tant, per conviure en societat aquestes capacitats són essencials per gaudir de la interacció entre éssers humans.

Hem d’entendre aquest procés d’iniciació a la lectura i escriptura com una invitació cap als infants per a participar en aquest procés E-A i potenciar les bases de les quals ja disposen. A més, hem d’assegurar que aquest procés sigui natural. És a dir, que l’infant pugui descobrir i experimentar interaccionant, fet que donarà com a fruit un aprenentatge significatiu i funcional en l’infant.

També hem de comprendre que no tots els infants parteixen del mateix punt de maduresa, per tant hem d’adaptar-nos a les necessitats individuals i adaptar les tasques plantejades.

Altrament, cal dir que més que veure aquest procés d’aprenentatge com un ensenyament institucionalitzat, també l’hauríem de prendre com font de valors educatius. Així doncs, hem de ser conscients de la quantitat de valors que exposem als infants durant l’aprenentatge d’aquestes dues competències bàsiques.

Per últim i com a conclusió, cal destacar que és molt important el fet de redescobrir diàriament amb els infants el sentit i la utilitat de llegir i escriure. D’aquesta manera, els ajudarà a despertar en ells aquest interès i continuar desenvolupant aquests àmbits al llarg de les seves vides.


Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació:

-        Quins mètodes facilitaries als docents per iniciar el treball de la lectura i escriptura a l’aula d’infantil?

-        Què faries en el cas que un infant no mostrés el suficient interès natural per la lectura i per l’escriptura?



COMENTARI PERSONAL

Personalment, el fet d’aprendre a llegir i escriure és un pas gran el qual obre moltíssimes portes als infants, en especial quant a la interacció amb l’entorn. Així doncs, des del meu punt de vista és un procés que s’ha de cuidar i exposar amb cura. No obstant això, s’ha de motivar moltíssim als infants i atendre a totes i cadascuna de les necessitats específiques que presentin, per tal d’anar més enllà i fer-los créixer.


A la posada en comú al seminari, el Xavier ens ha plantejat la següent pregunta: Els nens aprenen el mateix se’ls ensenyi de la manera que se’ls ensenyi? Davant aquesta pregunta totes hem considerat que la pràctica educativa és un factor molt important pel que fa a l’aprenentatge dels infants. Per tant, el que és rellevant no hauria de ser el coneixement en si, sinó la forma com es transmet.

Per últim, m’agradaria al·ludir la meva experiència en aquesta etapa vital i en concret amb el desenvolupament d’aquestes dues capacitats. Personalment, per mi aquest procés E-A va ser molt divertit, ja que la mestra emprava uns mètodes rics i basats en el joc. Així doncs, penso que la pràctica educativa és molt important, ja que gràcies a això recordo aquesta experiència com una de les millors dins l’etapa d’educació infantil on vaig aprendre significativament. 


FONT: http://www.vilanova.cat/blog/armandcardona/?p=2700

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada