Tres idees clau que destacaríeu del text:
-
Aprenem
mitjançant la interacció i el suport de les persones més capaces.
-
La lectura i
l’escriptura són dues competències necessàries per descobrir i ampliar el coneixement
que tenim del món i per accedir al patrimoni cultural compartit.
-
Durant el
procés d’adquisició de l’escriptura i la lectura també oferim valors educatius
que hem de tenir en compte.
Resum global i al màxim de detallat
possible però de només 300 paraules:
Llegir i escriure són dues competències
bàsiques i necessàries en el nostre entorn. Per tant, per conviure en societat
aquestes capacitats són essencials per gaudir de la interacció entre éssers
humans.
Hem d’entendre aquest procés d’iniciació a
la lectura i escriptura com una invitació cap als infants per a participar en
aquest procés E-A i potenciar les bases de les quals ja disposen. A més, hem d’assegurar
que aquest procés sigui natural. És a dir, que l’infant pugui descobrir i
experimentar interaccionant, fet que donarà com a fruit un aprenentatge significatiu
i funcional en l’infant.
També hem de comprendre que no tots els
infants parteixen del mateix punt de maduresa, per tant hem d’adaptar-nos a les
necessitats individuals i adaptar les tasques plantejades.
Altrament, cal dir que més que veure aquest
procés d’aprenentatge com un ensenyament institucionalitzat, també l’hauríem de
prendre com font de valors educatius. Així doncs, hem de ser conscients de la
quantitat de valors que exposem als infants durant l’aprenentatge d’aquestes
dues competències bàsiques.
Per últim i com a conclusió, cal destacar
que és molt important el fet de redescobrir diàriament amb els infants el
sentit i la utilitat de llegir i escriure. D’aquesta manera, els ajudarà a
despertar en ells aquest interès i continuar desenvolupant aquests àmbits al
llarg de les seves vides.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més
explicació:
-
Quins
mètodes facilitaries als docents per iniciar el treball de la lectura i
escriptura a l’aula d’infantil?
-
Què faries
en el cas que un infant no mostrés el suficient interès natural per la lectura
i per l’escriptura?
COMENTARI PERSONAL
Personalment,
el fet d’aprendre a llegir i escriure és un pas gran el qual obre moltíssimes
portes als infants, en especial quant a la interacció amb l’entorn. Així doncs,
des del meu punt de vista és un procés que s’ha de cuidar i exposar amb cura.
No obstant això, s’ha de motivar moltíssim als infants i atendre a totes i
cadascuna de les necessitats específiques que presentin, per tal d’anar més
enllà i fer-los créixer.
A la
posada en comú al seminari, el Xavier ens ha plantejat la següent pregunta: Els nens aprenen el mateix se’ls ensenyi de
la manera que se’ls ensenyi? Davant aquesta pregunta totes hem considerat
que la pràctica educativa és un factor molt important pel que fa a l’aprenentatge
dels infants. Per tant, el que és rellevant no hauria de ser el coneixement en
si, sinó la forma com es transmet.
Per
últim, m’agradaria al·ludir la meva experiència en aquesta etapa vital i en concret amb el desenvolupament d’aquestes dues capacitats. Personalment, per mi
aquest procés E-A va ser molt divertit, ja que la mestra emprava uns mètodes
rics i basats en el joc. Així doncs, penso que la pràctica educativa és molt important, ja que gràcies a això recordo aquesta experiència com una de les
millors dins l’etapa d’educació infantil on vaig aprendre significativament.
FONT: http://www.vilanova.cat/blog/armandcardona/?p=2700
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada