dimarts, 28 de març del 2017

Lectura 3 (II): Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre

Mendebaldea (2016) Una plaça a l’escola, espais per a tothom i projecte de centre, Guix d’infantil, 88, 20-24

Idees claus:

-La importància de l'espai com a motor d'aprenentatge.

-La importància de crear espais per a la comunitat.

-La necessitat dels infants de poder expressar com sóºn dins d'aquests espais.

Resum:

Fer espais comuns espais de tothom és el lema que l'escola infantil Mendeabla, una institució situada a Pamplona, ha decidit convertir en un valor per al poble. Amb aquesta idea en ment han construït una plaça perquè sigui un espai per a la comunitat. La plaça és un espai on tothom qui acudeix pot relacionar-se amb els altres, gaudir d'intimitat, jugar i fins i tot fer una becaina en el cas dels més petits.

Els espais de l'escola han de simbolitzar o representar als alumnes que participen en aquesta. No es tracta d'identificar els valors de l'escola com carta de presentació del centre, sinó al contrari, s'ha de mostrar quin tipus d'alumnes engloba aquell centre educatiu.

En conclusió, es important tenir espais educatius on es infants puguin gaudir del seu temps lliure, on puguin expressar-se de la manera que són i on es puguin relacionar amb altres nens i nenes. Les escoles són les encarregades de crear els espais i fer-los accessibles, disponibles i agradables per a que tots els nens participin mentre es senten identificats amb el lloc on es troben. L’escola no ha de potenciar ni mostrar els seus valors dins aquest espai sinó deixar que siguin els infants els que trobin la manera de dir qui són, com són i com volen arribar a ser mentre s’ho passen bé.

Enllaç


Reflexió:

Els espais no han de ser meravellosos, immensament grans. No es necessiten grans materials ni grans estructures arquitectòniques si no només fa falta un lloc que puguin dir que és d'ells. La feina del professor és treure el màxim profit d'allò que se li ofereix i fer-ho de manera que els infants també puguin esprémer fins a l'última gota d'aquell lloc. Per això el mestre ha de tenir una mirada global: fixar-se el que es necessita, examinar la seva feina, detectar errors, etc.

Les infraestructures no són tan importants com el que s'aporta i es posa dins d'elles. Els espais estan fets de persones, no de materials.

Com a crítica podem dir, que aquest text només es basa en un exemple concret sense parar a aprofundir en teories generals que ajudarien a fer molt més aclaridor la necessitat de crear espais. A més, crec que el text ha quedat curt pel tema que està tractant, hagués sigut molt més informatiu, aprofundir en les idees bàsiques i posteriorment posar l'exemple de l'escola en qüestió.

Preguntes a l'autor:

-Perquè no s'explica tant el projecte pedagògic?

-Si tens un espai en pitjors condicions, quina pot ser l'actuació?

Enllaços d'interés:


-El espacio como elemento facilitador del aprendizaje.

Enllaç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada