Leer en familia: Paniagua, G.
A. Idees clau:
-
Acompanyar
als infants a descobrir la màgia de les paraules. En el desenvolupament de la
lectura és essencial el paper de la família.
-
Quan
expliquem el conte de manera mecànica, contagiem a l’infant la falta
d’entusiasme. No només són importants les paraules, sinó també les mirades de complicitat
amb el nen, els gestos, la veu expressiva, estar junts, etc.
-
Aconseguir
que llegir i escriure sigui quelcom gratificant i plaent.
-
El més
important no és llegir-ho tot, sinó que l’infant participi i s’introdueixi en
el conte.
-
Aprofitant
les situacions quotidianes es dóna una comprensió del sentit de l’escrit una
motivació per voler desxifrar.
B. Síntesi:
Aquest article de Gema Paniagua parla de la importància
d’incloure la lectura en el període de la infància. Al llarg del text ens
ofereix diverses recomanacions sobre com oferir un espai que potenciï la
lectura amb naturalitat, i a banda, ens proporciona informació de diversos
estudis relacionats amb el tema tractat.
L’autora destaca que el paper de la família és molt important
pel desenvolupament de la lectura. En molts casos, és normal que algun dels dos
progenitors hi dediqui més temps que l’altre, però el que realment influencia
en l’infant és que vegi interès per la lecto-escriptura per part dels seus
adults de referència.
Fixant-nos en el moment, és molt positiu fixar una rutina diària
per establir l’hora del conte, però aquest moment serà escollit per la família
en funció de les seves necessitats i del seu context, i podrà no ser l’estona
abans de dormir. Tot i això, s’ha de remarcar que potenciar la lectura no és
només oferir l’hora del conte; i que, per tant, la família ha de propiciar
altres espais i moments més quotidians i naturals on es produeixi aquest fet: llista
de la compra, nota a casa, correu electrònic, etc. D’aquesta manera, deixarem
de banda l’activitat monòtona i avorrida dels quaderns de lectura que generen
desmotivació en l’infant per una activitat en un context quotidià on el menor
té la necessitat, i per tant, l’interès per desxifrar el llenguatge escrit.
És molt important no forçar a l’infant a llegir en el context
que nosaltres creem, el que hem d’aconseguir és propiciar un espai de lectura
adaptant el com, el quan i el qui a les necessitats pròpies de cada nen.
Il·lustració: lectura compartida |
C. Preguntes:
-
Com actuar
davant una família que diu que no té temps per llegir amb els seus infants?
-
Segons el text, la lectura ha de ser una activitat plaent. En
el cas que algun infant passi a primària sense arribar al nivell de
comprensió lectora que se’ls demana. Com el podem ajudar sense fer perdre la
motivació?
D. Reflexió
personal:
Aquesta lectura ens ha semblat molt útil i amena, ja que ens ha resolt molts dels dubtes que ens podríem haver plantejat abans.
A més a més, les quatre components del grup ens hem sentit identificades quan explica que aquesta activitat que pot començar sent gratificant i plaent passa a ser una activitat pesada i avorrida.
També ens agradaria destacar el final de l’article on diu que a tots els infants els agrada llegir, i que tan sols hem de trobar una temàtica motivant i interessant per ells.
https://carmenelenamedina.wordpress.com/la-familia-como-promotora-de-lectura/
I també incorporo la proposta d'un llibre que ofereix unes recomanacions sobre com recolzar el teu fill en el camí de la lectura:
http://canallector.com/uploads/website/docs/648-1-Leer.%20Chile.pdf
Il·lustració: Motius per llegir. |
Referència: Paniagua, G. (2013) Llegir en família, Guix d’infantil, 67, 24-26
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada