divendres, 31 de març del 2017

LECTURA 5 (grup III) - "Leer en familia"

IDEES CLAU
1. Acompanyar als infants a descobrir la màgia de les paraules. En el desenvolupament de la lectura és essencial el paper de la família.
2. Aconseguir que llegir i escriure sigui quelcom gratificant i plaent.
3. El més important no és llegir-ho tot, sinó que l’infant participi i s’introdueixi en el conte. 
4. Aprofitant les situacions quotidianes, es dóna una comprensió del sentit de l’escrit i una motivació per voler desxifrar-ho.
5. Quan expliquem el conte de manera mecànica, contagiem a l’infant la falta d’entusiasme. No només són importants les paraules, sinó també les mirades, la complicitat amb el nen, els gestos, la veu expressiva, estar junts, etc.

SÍNTESI 
Aquest article de Gema Paniagua parla de la importància d’incloure la lectura en el període de la infància. Al llarg del text ens ofereix diverses recomanacions sobre com oferir un espai que potenciï la lectura amb naturalitat, i a banda, ens proporciona informació de diversos estudis relacionats amb el tema tractat.

L’autora destaca que el paper de la família és molt important pel desenvolupament de la lectura. En molts casos, és normal que algun dels dos progenitors hi dediqui més temps que l’altre, però el que realment influencia en l’infant és que vegi interès per la lecto-escriptura per part dels seus adults de referència.

Fixant-nos en el moment, és molt positiu fixar una rutina diària per establir l’hora del conte, però aquest moment serà escollit per la família en funció de les seves necessitats i del seu context, i podrà no ser l’estona abans de dormir. Tot i això, s’ha de remarcar que potenciar la lectura no és només oferir l’hora del conte; i que, per tant, la família ha de propiciar altres espais i moments més quotidians i naturals on es produeixi aquest fet: llista de la compra, nota a casa, correu electrònic, etc. D’aquesta manera, deixarem de banda l’activitat monòtona i avorrida dels quaderns de lectura que generen desmotivació en l’infant per una activitat en un context quotidià on el menor té la necessitat, i per tant, l’interès per desxifrar el llenguatge escrit.

Finalment, a tots els nens i nenes els pot agradar compartir contes. Hem d’encertar amb el seu què, el seu com, el seu quan i el seu qui. La diversió i el plaer seran els indicadors de què anem per bon camí.

PREGUNTES
 Segons el text, la lectura ha de ser una activitat plaent. En el cas que algun infant passi a primària sense arribar al nivell de comprensió lectora que se’ls hi demana, com el podem ajudar sense fer perdre la motivació? 
- Com actuar davant d’una família que diu que no té temps per llegir amb els infants?

COMENTARI PERSONAL
En posar-ho en comú al seminari, ens hem adonat que a totes de petites ens ha passat que la lectura ens semblava una tasca avorrida, ja que ens vèiem obligades a haver de llegir llibres que personalment no ens cridaven gens l’atenció. Potser, algunes d’aquestes estratègies plantejades a la lectura haguera afavorit les lectures.

Ens ha agradat que, al final de l'article, s'han plantejat qüestions que havien anat sorgint durant la lectura. És a dir, l'autora ha previst possibles interrogants que sorgirien als lectors i ja els ha donat resposta de manera que tothom pugui portar-ho a la pràctica.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada