IDEES CLAU
1. Acompanyar
als infants a descobrir la màgia de les paraules. En el desenvolupament de la
lectura és essencial el paper de la família.
2. Aconseguir
que llegir i escriure sigui quelcom gratificant i plaent.
3. El més
important no és llegir-ho tot, sinó que l’infant participi i s’introdueixi en
el conte.
4. Aprofitant
les situacions quotidianes, es dóna una comprensió del sentit de l’escrit i una
motivació per voler desxifrar-ho.
5. Quan expliquem
el conte de manera mecànica, contagiem a l’infant la falta d’entusiasme. No només
són importants les paraules, sinó també les mirades, la complicitat amb el nen,
els gestos, la veu expressiva, estar junts, etc.
SÍNTESI
Aquest article de Gema Paniagua parla de la importància
d’incloure la lectura en el període de la infància. Al llarg del text ens
ofereix diverses recomanacions sobre com oferir un espai que potenciï la
lectura amb naturalitat, i a banda, ens proporciona informació de diversos
estudis relacionats amb el tema tractat.
L’autora destaca que
el paper de la família és molt important pel desenvolupament de la lectura. En
molts casos, és normal que algun dels dos progenitors hi dediqui més temps que
l’altre, però el que realment influencia en l’infant és que vegi interès per la
lecto-escriptura per part dels seus adults de referència.
Fixant-nos en el
moment, és molt positiu fixar una rutina diària per establir l’hora del conte,
però aquest moment serà escollit per la família en funció de les seves
necessitats i del seu context, i podrà no ser l’estona abans de dormir. Tot i
això, s’ha de remarcar que potenciar la lectura no és només oferir l’hora del
conte; i que, per tant, la família ha de propiciar altres espais i moments més
quotidians i naturals on es produeixi aquest fet: llista de la compra, nota a
casa, correu electrònic, etc. D’aquesta manera, deixarem de banda l’activitat
monòtona i avorrida dels quaderns de lectura que generen desmotivació en
l’infant per una activitat en un context quotidià on el menor té la necessitat,
i per tant, l’interès per desxifrar el llenguatge escrit.
Finalment, a tots els nens i nenes els pot agradar
compartir contes. Hem d’encertar amb el seu què, el seu com, el seu quan i el
seu qui. La diversió i el plaer seran els indicadors de què anem per bon camí.
PREGUNTES
- Segons el text, la lectura ha de ser una activitat plaent.
En el cas que algun infant passi a primària sense arribar al nivell de comprensió
lectora que se’ls hi demana, com el podem ajudar sense fer perdre la motivació?
- Com actuar davant d’una família que diu que no té temps
per llegir amb els infants?
COMENTARI PERSONAL
En posar-ho en comú al seminari, ens hem adonat que a
totes de petites ens ha passat que la lectura ens semblava una tasca avorrida,
ja que ens vèiem obligades a haver de llegir llibres que personalment no ens
cridaven gens l’atenció. Potser, algunes d’aquestes estratègies plantejades a
la lectura haguera afavorit les lectures.
Ens ha agradat que, al final de l'article, s'han
plantejat qüestions que havien anat sorgint durant la lectura. És a dir,
l'autora ha previst possibles interrogants que sorgirien als lectors i ja els
ha donat resposta de manera que tothom pugui portar-ho a la pràctica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada