Idees
claus
- El format no influeix en la creació del vincle amb la literatura però sí que ens pot enganxar més o menys.
- Més enllà del format, els infants segueixen tenint els mateixos problemes relacionats amb els textos i, per tant, segueixen necessitant l’acompanyament dels mestres.
- Els mestres han de fer pensar als infants i ajudar-los a què siguin crítics en el procés de selecció de lectures.
Síntesi
El text parla
sobre sobre de la gran eficàcia de les noves tecnologies a les aules per
aprendre mitjançant la lectura.
Avui dia, hi ha
una gran part de la població preocupada pel format de lectura però l’autora
defensa que el format no té importància, ja que vivim les històries i relats de
la mateixa manera. Tot i així, sí que pensa que les noves tecnologies aporten
moltes més possibilitats, sobretot quan llegim per aprendre, ja que podem
aprendre de vídeos, veure fotografies sobre el que estem aprenent, entre moltes
altres coses, que ajuden a donar sentit als nostres aprenentatges i són,
simultàniament, aprenentatges.
Per altra banda,
l’autora també defensa la importància de les tecnologies a través de
l’alfabetització, concepte que requereix la capacitat de llegir a través
d’aquestes noves eines i formats. Actualment, necessitem saber cercar
informació a una web, diferenciar les fonts fiables de les que no ho són, saber
què busquem exactament per diferenciar què no ens interessa, etc. Per tant, ens
trobem en formats diferents però amb els mateixos problemes que perseguien els
alumnes quan les tecnologies no dominaven la societat o inclús no existien.
És per això que
l’acompanyament i guia dels mestres segueix sent encara indispensable en aquest
procés que realitza l’alumnat. Amt tot, l’autora defensa la idea que els
mestres han d’ensenyar-los a reflexionar, a ser crítics dins d’aquest gran món
digital del qual en formen part.
Preguntes
- Com proposa complementar les noves tecnologies amb els llibres a les aules?
- Les noves tecnologies tenen un alt component visual i també auditiu. Què passa amb aquells infants amb dificultats en un o ambdós sentits?
- Amb tota la investigació que s'ha fet durant els últims anys sobre aquest tema, com pot ser que a l’escola encara no s’apliqui tot el que se sap?
Valoració personal
Després d'un llarg diàleg amb les meves companyes, he pogut comprovar que totes coincidíem amb una de les idees que defensa l'autora del text; el que és important és que els mestres siguin capaços de causar un sentiment d'afecte (un vincle) a tots els infants cap a la lectura. Transmetre'ls o crear en ells
el gust per llegir i deixar que experimentin en aquest gran món literari. També estem d'acord amb la idea que cal fer pensar als infants i fer-los reflexionar en l'elecció dels llibres, ja que és una estratègia que usaran al llarg de la seva vida com a futurs experts lectors.
El que més m'ha agradat és l'èmfasi que es fa en el text sobre la irrellevància del format de lectura que oferim als infants. Penso que és un tema en què se li dóna masses voltes però en canvi no ens preocupem tant per crear i enfortir en cadascun dels alumnes un vincle emocional cap aquest gran món. Tot i així, tant les meves companyes com jo mateixa hem coincidit que cal oferir una combinació de formats, de manera que no sempre llegeixin a través del paper o de la pantalla.
Per altra banda, un altre tema que ha sorgit durant l'intercanvi d'idees realitzat a classe és el fet de remarcar i diferenciar entre allò fictici i allò real, ja que en edats petites costa visualitzar amb claredat la línia que separa aquestes dues zones.
Per últim, vull afegir que sí que estic a favor d'usar i treballar amb les noves tecnologies a l'aula però, en el cas de la lectura, veig un petit inconvenient: què passa amb aquells infants amb dificultats visuals o auditives? Ja que, com tots sabem, les noves tecnologies destaquen i atrauen per l'estimulació visual i auditiva que produeixen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada