Construcció del llenguatge: Ruiz-Bikandi, U.
A. Idees clau:
-
La percepció actual de l’adquisició del
llenguatge es basa en els dos factors que dividien les antigues corrents pedagògiques:
l’innatisme i la influència del context.
-
El desenvolupament del llenguatge comença al
naixement del nen i amb la família, però és a l’escola on l’infant comparteix
significats amb altres nens i adquireix un llenguatge més elaborat.
-
El llenguatge no és només un mitjà de
comunicació amb els altres, sinó un instrument per pensar.
B. Síntesi:
Aquest article escrit per R. Bikandi ens
explica com és el procés d’adquisició de la llengua i ens mostra algunes
característiques clau. Al llarg del
text, l’autora repassa les diferents corrents que han fet estudis i proposat
teories sobre l’origen d’aquest procés tan complex. És per això que cita alguns
dels autors més reconeguts en aquest àmbit: Chomsky, Piaget, Vigotsky, Skinner,
Brunner, etc.
Il·lustració llenguatge oral
En primer lloc i fent referència a la
teoria de Chomsky, els éssers humans venim predisposats a la interacció humana
per uns factors innats que tots tenim. En segon lloc, fixant-nos en la corrent
constructivista, podríem dir que la parla es dóna gràcies al desenvolupament de
la intel·ligència i ambdós elements (llenguatge i intel·ligència) es van
retroalimentant. Finalment tenim la teoria de Brunner que reafirma la de
Vigotsky, la qual estableix com a base del llenguatge la interacció amb els
altres, la socialització i el context en si.
Com hem pogut veure, les diferents
corrents proposen teories ben diverses de la construcció del llenguatge. La
principal característica que les diferencia és el grau de valor que donen als
factors innats i a la interacció. Actualment, predomina la teoria que explica
el procés d’adquisició del llenguatge com una combinació entre aquests dos
factors tan importants: Innatisme i interacció.
C. Preguntes:
-
Els infants amb trastorns de llenguatge tenen
el mateix grau d’innatisme que els infants que no presenten cap tipus de
trastorn?
-
Un infant que se l’estimuli des del ventre
matern tindrà alguna diferència amb un altre que no se li ofereixi l’estímul
fins al seu naixement?
D. Reflexió personal:
El contingut d’aquesta lectura és molt interessant i
important de saber com a futures mestres. Però, sincerament, he de reconèixer
que se m’ha fet molt llarga i pesada; és un text molt dens i amb molta
informació, i això fa que sigui poc amena.
Personalment crec que com a mestres és molt important
conèixer les diferents teories per poder millorar i adaptar la pràctica. A
banda, a escala personal, trobo molt interessant aquest tema perquè és molt
curiós veure com els nens adquireixen el llenguatge, ja que és una tasca molt
complexa.
Des del meu punt de vista és molt obvi pensar que aquest
procés es dóna gràcies als dos factors que he anomenat anteriorment, i trobo
absurd pensar que només es pot donar per un dels dos. És evident que un nen no
parlarà per si sol i sense cap interacció, però que tampoc ho faria si no
tingués un mecanisme biològic que li ho permetés.
Il·lustració interacció entre parlants.
Referència: Ruiz-Bikandi, U. (2012) La construcción de la lengua oral, Aula de infantil, 10, 6-11
A. Idees clau:
-
La percepció actual de l’adquisició del
llenguatge es basa en els dos factors que dividien les antigues corrents pedagògiques:
l’innatisme i la influència del context.
-
El desenvolupament del llenguatge comença al
naixement del nen i amb la família, però és a l’escola on l’infant comparteix
significats amb altres nens i adquireix un llenguatge més elaborat.
-
El llenguatge no és només un mitjà de
comunicació amb els altres, sinó un instrument per pensar.
B. Síntesi:
Aquest article escrit per R. Bikandi ens explica com és el procés d’adquisició de la llengua i ens mostra algunes característiques clau. Al llarg del text, l’autora repassa les diferents corrents que han fet estudis i proposat teories sobre l’origen d’aquest procés tan complex. És per això que cita alguns dels autors més reconeguts en aquest àmbit: Chomsky, Piaget, Vigotsky, Skinner, Brunner, etc.
Aquest article escrit per R. Bikandi ens explica com és el procés d’adquisició de la llengua i ens mostra algunes característiques clau. Al llarg del text, l’autora repassa les diferents corrents que han fet estudis i proposat teories sobre l’origen d’aquest procés tan complex. És per això que cita alguns dels autors més reconeguts en aquest àmbit: Chomsky, Piaget, Vigotsky, Skinner, Brunner, etc.
Il·lustració llenguatge oral |
En primer lloc i fent referència a la
teoria de Chomsky, els éssers humans venim predisposats a la interacció humana
per uns factors innats que tots tenim. En segon lloc, fixant-nos en la corrent
constructivista, podríem dir que la parla es dóna gràcies al desenvolupament de
la intel·ligència i ambdós elements (llenguatge i intel·ligència) es van
retroalimentant. Finalment tenim la teoria de Brunner que reafirma la de
Vigotsky, la qual estableix com a base del llenguatge la interacció amb els
altres, la socialització i el context en si.
Com hem pogut veure, les diferents
corrents proposen teories ben diverses de la construcció del llenguatge. La
principal característica que les diferencia és el grau de valor que donen als
factors innats i a la interacció. Actualment, predomina la teoria que explica
el procés d’adquisició del llenguatge com una combinació entre aquests dos
factors tan importants: Innatisme i interacció.
C. Preguntes:
C. Preguntes:
-
Els infants amb trastorns de llenguatge tenen
el mateix grau d’innatisme que els infants que no presenten cap tipus de
trastorn?
-
Un infant que se l’estimuli des del ventre
matern tindrà alguna diferència amb un altre que no se li ofereixi l’estímul
fins al seu naixement?
D. Reflexió personal:
El contingut d’aquesta lectura és molt interessant i important de saber com a futures mestres. Però, sincerament, he de reconèixer que se m’ha fet molt llarga i pesada; és un text molt dens i amb molta informació, i això fa que sigui poc amena.
El contingut d’aquesta lectura és molt interessant i important de saber com a futures mestres. Però, sincerament, he de reconèixer que se m’ha fet molt llarga i pesada; és un text molt dens i amb molta informació, i això fa que sigui poc amena.
Personalment crec que com a mestres és molt important
conèixer les diferents teories per poder millorar i adaptar la pràctica. A
banda, a escala personal, trobo molt interessant aquest tema perquè és molt
curiós veure com els nens adquireixen el llenguatge, ja que és una tasca molt
complexa.
Des del meu punt de vista és molt obvi pensar que aquest
procés es dóna gràcies als dos factors que he anomenat anteriorment, i trobo
absurd pensar que només es pot donar per un dels dos. És evident que un nen no
parlarà per si sol i sense cap interacció, però que tampoc ho faria si no
tingués un mecanisme biològic que li ho permetés.
Il·lustració interacció entre parlants. |
Referència: Ruiz-Bikandi, U. (2012) La construcción de la lengua oral, Aula de infantil, 10, 6-11
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada