dilluns, 27 de març del 2017

6. Quarta lectura


Construcció del llenguatge: Ruiz-Bikandi, U.

A. Idees clau:

-        La percepció actual de l’adquisició del llenguatge es basa en els dos factors que dividien les antigues corrents pedagògiques: l’innatisme i la influència del context.
-        El desenvolupament del llenguatge comença al naixement del nen i amb la família, però és a l’escola on l’infant comparteix significats amb altres nens i adquireix un llenguatge més elaborat.
-        El llenguatge no és només un mitjà de comunicació amb els altres, sinó un instrument per pensar.


B. Síntesi:

Aquest article escrit per R. Bikandi ens explica com és el procés d’adquisició de la llengua i ens mostra algunes característiques clau.  Al llarg del text, l’autora repassa les diferents corrents que han fet estudis i proposat teories sobre l’origen d’aquest procés tan complex. És per això que cita alguns dels autors més reconeguts en aquest àmbit: Chomsky, Piaget, Vigotsky, Skinner, Brunner, etc.
Il·lustració llenguatge oral

En primer lloc i fent referència a la teoria de Chomsky, els éssers humans venim predisposats a la interacció humana per uns factors innats que tots tenim. En segon lloc, fixant-nos en la corrent constructivista, podríem dir que la parla es dóna gràcies al desenvolupament de la intel·ligència i ambdós elements (llenguatge i intel·ligència) es van retroalimentant. Finalment tenim la teoria de Brunner que reafirma la de Vigotsky, la qual estableix com a base del llenguatge la interacció amb els altres, la socialització i el context en si.

Com hem pogut veure, les diferents corrents proposen teories ben diverses de la construcció del llenguatge. La principal característica que les diferencia és el grau de valor que donen als factors innats i a la interacció. Actualment, predomina la teoria que explica el procés d’adquisició del llenguatge com una combinació entre aquests dos factors tan importants: Innatisme i interacció.


C. Preguntes:

-        Els infants amb trastorns de llenguatge tenen el mateix grau d’innatisme que els infants que no presenten cap tipus de trastorn?
-        Un infant que se l’estimuli des del ventre matern tindrà alguna diferència amb un altre que no se li ofereixi l’estímul fins al seu naixement?


D. Reflexió personal:

El contingut d’aquesta lectura és molt interessant i important de saber com a futures mestres. Però, sincerament, he de reconèixer que se m’ha fet molt llarga i pesada; és un text molt dens i amb molta informació, i això fa que sigui poc amena.
Personalment crec que com a mestres és molt important conèixer les diferents teories per poder millorar i adaptar la pràctica. A banda, a escala personal, trobo molt interessant aquest tema perquè és molt curiós veure com els nens adquireixen el llenguatge, ja que és una tasca molt complexa.
Des del meu punt de vista és molt obvi pensar que aquest procés es dóna gràcies als dos factors que he anomenat anteriorment, i trobo absurd pensar que només es pot donar per un dels dos. És evident que un nen no parlarà per si sol i sense cap interacció, però que tampoc ho faria si no tingués un mecanisme biològic que li ho permetés. 

Il·lustració interacció entre parlants.

Referència: Ruiz-Bikandi, U. (2012) La construcción de la lengua oral, Aula de infantil, 10, 6-11

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada