IDEES CLAU
- - Com diu la lectura és imprescindible tenir
present que cada infant és un individu únic, irrepetible, diferent, i cal que
li brindem l’ambient adequat i les eines necessàries perquè pugui aprendre i desenvolupar-se.
- - L’experimentació és essencial perquè els infants
puguin créixer, formar-se i afrontar les dificultats que se’ls hi presentin. La persona adulta únicament els acompanya i
els guia perquè es promou l’autonomia acompanyada de la responsabilitat.
- - Els nens i nenes s’han de sentir lliures
d’escollir quina activitat volen fer i sobretot els hi ha de provocar il·lusió,
no han de sentir-se pressionats a fer el mateix que els seus companys.
RESUM
Aquest article de les autores
Leonor March i Dolors Blanch parla de la metodologia Montessori. Concretament,
explica com es treballa l’autonomia a les aules de 3 a 6 anys. Primerament per
situar-nos ens parla del seu punt de vista de l’infant en general, el defineix
com el protagonista i un individu únic al qual hem d’adequar-li l’ambient i
eines perquè pugui desenvolupar-se. També afegeix com hem de tractar-lo i tot
allò que hem de tenir en compte per respectar-li el seu moment evolutiu.
Després d’aquesta introducció ja
ens parla de l’experimentació a l’aula, un aspecte bàsic per fomentar
l’autonomia i que l’infant es trobi davant de dificultats i tingui la
oportunitat de resoldre-les. Des del punt de vista de l’adult el defineix com
observador, guia i model que fomentarà els valors. Seguidament indaga en el
tema de la llibertat i l’autocontrol on destaca la importància dels límits.
També parla del factor del temps i li dóna importància perquè cada infant ha de
tenir suficient temps per adquirir un nivell de concentració i tenir la
oportunitat de fer i desfer.
D’altra banda, en un segon
apartat s’introdueix més directament a la metodologia Montessori en concret.
Ens explica experiències viscudes a les aules on l’adult és observador i guia,
destaca que les educadores també surten cada dia amb aprenentatges nous. El seu
objectiu principal és potenciar l’autonomia i tenir sempre molt present en el
moment que es troba cada infant individualment.
Finalment per tancar l’article
parlen d’exemples d’escoles en concret que utilitzen aquesta metodologia i així
podem veure d’una manera més pràctica el resultat d’usar aquesta filosofia
pedagògica.
PREGUNTES PER L’AUTORA
-
Creus que en un futur s’aplicarà una metodologia
en aquesta línia a totes les escoles? Per què creus que encara se’n fa tant poc
ús?
-
Recomanaries tenir una formació exclusiva en
metodologia Montessori a l’equip docent que la porti a terme?
COMENTARI PERSONAL
Aquesta lectura ha estat la que
més m’ha agradat de les que hem fet fins al moment perquè m’ha transmès molt en
poques pàgines. Personalment soc partidària de metodologies d’aquest estil
perquè penso que és molt important tenir sempre present la individualitat dels
infants i poder fer de guia potenciant en tot moment l’autonomia. La lectura
penso que és molt completa i que a banda de transmetre a nivell teòric indaga
amb exemples i fa que realment prenguis consciència de com treballen a les
seves escoles. La meva opinió és molt a favor de procurar que un futur la
majoria d’escoles tinguin una visió sobre aquesta línia i que dins ens recursos
de les escoles públiques es pugui aplicar un sistema que hi tingui semblances.
No hem de deixar mai de banda que l’etapa infantil és la base de la vida de
cada persona i que procurar autonomia a través d’una activitat tan àmplia com
és l’experimentació des de ben petit pot aportar grans beneficis. Penso que les
autores no han deixat cap tema important a l’aire i que han aprofundit en cada
detall que influeix al tema principal, dóna el seu lloc al temps, a la
llibertat i a la funció del docent. Com a conclusió m’agradaria afirmar que ha
sigut molt enriquidor llegir aquest text i poder reflexionar sobre les idees
que exposa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada