dimecres, 29 de març del 2017

LECTURA 4: EL TREBALL DE L'AUTONOMIA DELS 3 ALS 6 ANYS


IDEES CLAU

-         -  Com diu la lectura és imprescindible tenir present que cada infant és un individu únic, irrepetible, diferent, i cal que li brindem l’ambient adequat i les eines necessàries perquè pugui aprendre i desenvolupar-se.
-        -  L’experimentació és essencial perquè els infants puguin créixer, formar-se i afrontar les dificultats que se’ls hi presentin.  La persona adulta únicament els acompanya i els guia perquè es promou l’autonomia acompanyada de la responsabilitat.
-       -  Els nens i nenes s’han de sentir lliures d’escollir quina activitat volen fer i sobretot els hi ha de provocar il·lusió, no han de sentir-se pressionats a fer el mateix que els seus companys.

RESUM

Aquest article de les autores Leonor March i Dolors Blanch parla de la metodologia Montessori. Concretament, explica com es treballa l’autonomia a les aules de 3 a 6 anys. Primerament per situar-nos ens parla del seu punt de vista de l’infant en general, el defineix com el protagonista i un individu únic al qual hem d’adequar-li l’ambient i eines perquè pugui desenvolupar-se. També afegeix com hem de tractar-lo i tot allò que hem de tenir en compte per respectar-li el seu moment evolutiu.

Després d’aquesta introducció ja ens parla de l’experimentació a l’aula, un aspecte bàsic per fomentar l’autonomia i que l’infant es trobi davant de dificultats i tingui la oportunitat de resoldre-les. Des del punt de vista de l’adult el defineix com observador, guia i model que fomentarà els valors. Seguidament indaga en el tema de la llibertat i l’autocontrol on destaca la importància dels límits. També parla del factor del temps i li dóna importància perquè cada infant ha de tenir suficient temps per adquirir un nivell de concentració i tenir la oportunitat de fer i desfer.

D’altra banda, en un segon apartat s’introdueix més directament a la metodologia Montessori en concret. Ens explica experiències viscudes a les aules on l’adult és observador i guia, destaca que les educadores també surten cada dia amb aprenentatges nous. El seu objectiu principal és potenciar l’autonomia i tenir sempre molt present en el moment que es troba cada infant individualment.

Finalment per tancar l’article parlen d’exemples d’escoles en concret que utilitzen aquesta metodologia i així podem veure d’una manera més pràctica el resultat d’usar aquesta filosofia pedagògica.

PREGUNTES PER L’AUTORA

-          Creus que en un futur s’aplicarà una metodologia en aquesta línia a totes les escoles? Per què creus que encara se’n fa tant poc ús?
-          Recomanaries tenir una formació exclusiva en metodologia Montessori a l’equip docent que la porti a terme?



COMENTARI PERSONAL


Aquesta lectura ha estat la que més m’ha agradat de les que hem fet fins al moment perquè m’ha transmès molt en poques pàgines. Personalment soc partidària de metodologies d’aquest estil perquè penso que és molt important tenir sempre present la individualitat dels infants i poder fer de guia potenciant en tot moment l’autonomia. La lectura penso que és molt completa i que a banda de transmetre a nivell teòric indaga amb exemples i fa que realment prenguis consciència de com treballen a les seves escoles. La meva opinió és molt a favor de procurar que un futur la majoria d’escoles tinguin una visió sobre aquesta línia i que dins ens recursos de les escoles públiques es pugui aplicar un sistema que hi tingui semblances. No hem de deixar mai de banda que l’etapa infantil és la base de la vida de cada persona i que procurar autonomia a través d’una activitat tan àmplia com és l’experimentació des de ben petit pot aportar grans beneficis. Penso que les autores no han deixat cap tema important a l’aire i que han aprofundit en cada detall que influeix al tema principal, dóna el seu lloc al temps, a la llibertat i a la funció del docent. Com a conclusió m’agradaria afirmar que ha sigut molt enriquidor llegir aquest text i poder reflexionar sobre les idees que exposa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada