LEER EN FAMILIA - LAIA PÉREZ MONTAÑO
IDEES CLAUS
- Acompanyar als infants a descobrir la màgia de les paraules. En el desenvolupament de la lectura es essencial el paper de la família.
- Aconseguir que llegir i escriure sigui quelcom gratificant i plaent.
- El més important no es llegir-ho, sinó que l’infant participi i s’introdueixi en el conte.
- Aprofitant cents de situacions quotidianes es dona una comprensió del sentit de l’escrit i una motivació per voler desxifrar-ho.
- Quan expliquem el conte de manera mecànica, contagiem al infant de falta d’entusiasme. No només son importants les paraules sinó també les mirades, de complicitat amb el nen, els gestos, la veu, estar junts etcètera.
ARTICLE
Aquest article de Gema
Paniagua parla de la importància d’incloure la lectura en el període de la
infància. Al llarg del text ens ofereix diverses recomanacions sobre com oferir
un espai que potenciï la lectura amb naturalitat, i a banda, ens proporciona
informació de diversos estudis relacionats amb el tema tractat.
L’autora destaca que el
paper de la família és molt important pel desenvolupament de la lectura. En
molts casos, és normal que algun dels dos progenitors hi dediqui més temps que
l’altre, però el que realment influencia en l’infant és que vegi interès per la
lecto-escriptura per part dels seus adults de referència.
Fixant-nos en el moment,
és molt positiu fixar una rutina diària per establir l’hora del conte, però
aquest moment serà escollit per la família en funció de les seves necessitats i
del seu context, i podrà no ser l’estona abans de dormir. Tot i això, s’ha de
remarcar que potenciar la lectura no és només oferir l’hora del conte; i que,
per tant, la família ha de propiciar altres espais i moments més quotidians i
naturals on es produeixi aquest fet: llista de la compra, nota a casa, correu
electrònic, etc. D’aquesta manera, deixarem de banda l’activitat monòtona i
avorrida dels quaderns de lectura que generen desmotivació en l’infant per una
activitat en un context quotidià on el menor té la necessitat, i per tant, l’interès
per desxifrar el llenguatge escrit.
És molt important no
forçar a l’infant a llegir en el context que nosaltres creem, el que hem
d’aconseguir és propiciar un espai de lectura adaptant el com, el quan i el qui
a les necessitats pròpies de cada nen.
PREGUNTES A L'AUTOR
-
Segons el text, la lectura
ha de ser una activitat plaent. En el cas de que algun infant passi a primària
sense arribar al nivell de comprensió lectora que se’ls demana. Com el podem
ajudar sense fer perdre la motivació?
-
Com actuem davant d’una
família que diu que no te temps per llegir conjuntament amb els infants?
REFLEXIÓ
Aquesta lectura ens ha semblat molt útil i amena, ja que ens ha resolt molts dels dubtes que ens podríem haver plantejat abans de llegir-la.
A més a més, les quatre components del grup ens hem
sentit identificades quan explica que aquesta activitat que pot començar sent
gratificant i plaent passa a ser una activitat pesada i avorrida.
Finalment, m’agradaria destacar el final de
l’article on diu que a tots els infants els agrada llegir, tan sols hem de
trobar una temàtica motivant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada