RESUM
Aquesta lectura parla sobre com s’ha d’introduir la llengua oral formal en
l’educació infantil. En primer lloc, defineix quan es parla la llengua formal.
L’ús d’un registre o d’un altre molts cops depèn de si et trobes una institució
pública o en un àmbit privat. Normalment, en aquest últim es fa ús d’un
registre familiar i en el primer d’un registre formal. L’escola, és una
institució pública que fa la funció socialitzadora de l’infant, i és per això
que es dóna un cert caràcter formal del llenguatge. Tot i això, cal destacar
que la relació avui en dia entre professor i alumne és molt propera, cosa que
fa que el grau de llengua formal sigui baix. Quan ens referim a llengua escrita
dins l’aula, és quan es fa un ús més elevat del registre formal, ja que el text
està planificat i ordenat. Per això és important oferir moments de lectura als
infants.
D’altra banda, la lectura fa referència a les diferències entre la parla a
casa i a l’escola. Destaca que a casa se sol acceptar amb més facilitat el
llenguatge utilitzat pels infants, encara que sigui incorrecte o que no
s’entengui bé què volen dir. S’intenta comprendre el que volen expressar, sense
proposar exigències o preguntar si poden aclarir el que han dit. Per tant,
l’infant no és conscient de que les seves paraules poden no ser enteses per un
interlocutor extern. En canvi, l’escola obliga a un exercici d’aclarir,
reformular i tenir consciencia de les errades de la pròpia comunicació.
D’aquesta manera, els nens i nenes desenvolupen les seves capacitats
intel·lectuals lligades a l’ús de la llengua. Tot i això, el docent ha de tenir
molta cura en el seu paper dintre de la comunicació a l’aula. Ha d’oferir
exemples de l’ús del llenguatge però a la vegada s’ha de limitar a fer d’oient
i deixar que la conversa flueixi entre els infants, per a que sigui més rica i
el desenvolupament comunicatiu sigui més ampli.
IDEES CLAUS
-
Importància de treballar el llenguatge oral a
l’escola d’infantil, ja que és la primera socialització.
-
A l’àmbit privat hi ha moltes coses que no es
corregeixen perquè fan gràcia, però com a mestres les hem de corregir.
-
El mestre ha de tenir una doble funció:
acompanyar en l’ensenyament de la comunicació però també deixar temps per la
interacció entre els infants.
PREGUNTES
- Què podem fer com a docents perquè les
famílies intentin corregir les errades comunicatives dels infants?
- Com podem crear l'espai de seguretat?
COMENTARI PERSONAL
Juntament amb les meves companyes hem fet un debat sobre la lectura en el qual hem comentat que els textos són bastant superficials. Pensem que no té en compte la importància de la seguretat i la confiança per tal que els infants puguin comunicar-se millor. Tot i això, he pogut aprendre coses com la importància de donar als infants un espai en el qual puguin comunicar-se de manera autònoma, al mateix temps que com a mestra els hi dones les eines necessàries.
En relació amb les altres lectures dels altres grups, m'agradaria destacar que totes tenen en comú el fet que l'escola és un sistema viu i que el llenguatge es dóna a tot arreu, en tots els contextos.
COMENTARI PERSONAL
Juntament amb les meves companyes hem fet un debat sobre la lectura en el qual hem comentat que els textos són bastant superficials. Pensem que no té en compte la importància de la seguretat i la confiança per tal que els infants puguin comunicar-se millor. Tot i això, he pogut aprendre coses com la importància de donar als infants un espai en el qual puguin comunicar-se de manera autònoma, al mateix temps que com a mestra els hi dones les eines necessàries.
En relació amb les altres lectures dels altres grups, m'agradaria destacar que totes tenen en comú el fet que l'escola és un sistema viu i que el llenguatge es dóna a tot arreu, en tots els contextos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada