Resum:
Aquest article ens
parla dels trets generals de dues nocions desenvolupades pels estudis
socioculturals interessats en la interacció a l’aula: la «bastida» i la «parla
exploratòria».
En un primer moment,
l’autor ens parla del context escolar com a procés socialitzador on els infants
aprenen les formes de parlar i la comprensió d’una determinada cultura. Així doncs, perquè aquesta comunicació tregui
fruit a les aules, s’haurà de proporcionar als infants un entorn acollidor, i que
els hi permeti participar en activitats productives i deliberades. Aquest fet, serà
clau perquè l’infant sigui el que busqui recursos i instruments per dialogar i
saber-se comunicar per arribar a resoldre el problema plantejat. Per tant, el
que farà brillar el seu aprenentatge comunicatiu, no serà la resolució del problema, sinó, el procés per
arribar a la resposta.
El docent és el que
s’encarregarà de vetllar per un bon clima a les aules perquè els alumnes/as
prenguin un rol actiu dels seus aprenentatges. L’autor relaciona aquest últim
concepte amb la ZDP (Zona de Desenvolupament Pròxim) de Vigotski. Aquesta
teoria ens parla de la interacció de l’aprenent amb l’adult o amb parells més
capacitats, on van establint una bastida, és a dir, una ajuda, que possibilita
a l’infant el desenvolupament i descoberta dels seus aprenentatges. Progressivament
aquest suport o bastida seran retirats, i serà l’infant qui tot sol arribarà a
la resposta. L’autor proposa una nova zona de desenvolupament, i aquesta s’anomena
ZDI (Zona de Desenvolupament Intermental), on la interacció no és entre l’aprenent
i l’agent més capacitat, sinó que la interacció ve donada entre un grup d’iguals.
Són tots els membres del grup els qui s’ha de posar d’acord amb l’objectiu de
la causa. En aquesta zona de desenvolupament, tots estan en connexió i això afavoreix
la participació activa de tots els components del grup.
L’altre noció que
relacionada amb la interacció a l’aula és la parla exploratòria. Aquesta
consisteix en proposar un tema o un problema a resoldre, perquè els alumnes/as puguin
posar-se en situació, i desenvolupin d’estratègies i idees en xarxa, fent un
debat amb els companys. Quan hi ha una discussió, el professor espera que els
alumnes s’impliquin en intercanvis de qualitat, és a dir, que arribin a
resoldre la causa gràcies a un procés comunicatiu efectiu. Però sovint és una
expectativa que no s’explicita prou, cal que el professor identifiqui de forma
molt explícita el que compta com a discussió productiva i, conjuntament amb els
alumnes, estableixi quines són les regles bàsiques que cal seguir. Així doncs,
podrem aconseguir una bona discussió entre els alumnes/as.
Idees clau:
·
La conversa que poden adoptar els
infant, a vegades està desordenada, i dins del context escolar s’han de
proporcionar unes eines que ajudin als alumnes a ordenar aquestes idees.
·
La interacció verbal és un signe
mediador i socialitzador dins d’un eix escolar, per això, cap que el potenciem
donant a l’abast un espai on puguin fer pràctiques i descobertes d’aquesta
conversa oral.
Preguntes a l’autor:
Com es pot promoure aquesta parla
més exploratòria?
·
Quina és la diferencia entre la
ZDP i la ZDI?
Reflexió:
En la meva opinió,
aquest article està molt relacionat amb les lectures que han comentat les meves
companyes, ja que les quatre lectures tenen un fil conductor, i aquest és el
llenguatge i la comunicació educativa. Les conclusions que hem extret dels
diferents textos, és que necessitem que la comunicació es fomenti a les aules, per
això necessitem que l’entorn sigui idoni perquè es doni aquesta interacció
verbal. Per altra banda, per dirigir aquesta parla exploratòria o parla oral,
el professor/a ha de comptar amb un seguit d’eines que facin que els alumnes
poc a poc vagin experimentant i aprenent amb el diàleg, la comprensió verbal i
el llenguatge. A més a més el mestra ha de tenir unes bones bases comunicatives
amb els alumnes i expressar-se amb consignes clares i entenedores perquè siguin
els infants els que prenguin consciencia del seu discurs.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada