divendres, 17 de març del 2017

Lectura 1: El diàleg a l'aula des de la perspectiva sociocultural

Les nocions de bastida i la parla exploratòria

Resum:
En aquest article, Xavier Fontich presenta dues idees principals: d’una banda les nocions de bastida: on explica nou estratègies que ha de tenir en compte a l'hora de dur a terme una classe el docent per ajudar a que els alumnes obtinguin aprenentatges significatius i no sigui només una qüestió de memorització; i d’altra banda la parla exploratòria: on Fontich parla de la importància que ha de tenir la parlar en l'aprenentatge dels infants. Per aconseguir-ho, dóna molta importància a una bona interacció dels alumnes tant entre ells, com amb el professor. Per fer-ho real, el mestre ha d'aprendre a cedir el control i a donar protagonisme als seus discents. 

Resultado de imagen de lenguaje medio de aprendizajePer finalitzar, m'agradaria destacar una frase que m’ha cridat molt l’atenció i, diu el següent: El rol de professor hi és bàsic: no és el d'instructor d'un conjunt d'alumnes presos individualment, sinó el d'un guia que usa el diàleg per orquestar el desenvolupament d'una comunitat de recerca en la qual els alumnes adopten un rol compartit, actiu i reflexiu per a l'aprenentatge.


Interrogants i reflexió personal:
- Si la parla és el motor de l'aprenentatge dels infants, perquè els docents no volen cedir el control de les interaccions a l'aula? Com a futura docent que ja ha realitzat pràctiques entenc lo difícil que és cedir el control d'una classe, però he tingut la sort de poder comprovar que és possible. Per a que els infants realment siguin els protagonistes del seu propi aprenentatge han de poder comunicar-se tant amb els seus iguals com amb el/la mestre. Com a adults que som, estem acostumats a portar el control de les situacions davant dels mes petits, però ens hem d'acostumar a canviar els rols. Per què creiem que els infants no seran capaços de respondre si els cedim part del control? Els infants ens respondran igual de bé, com nosaltres creguem en ells. Si des de ben petits els ensenyem que poden, que són capaços i els donem l'autonomia de construir el seu propi aprenentatge, quan creixin cada cop seran més protagonistes dels seus aprenentatges i els professors deixaran de tenir por de perdre el control. Nosaltres amb els nostres actes els ensenyem a saber portar correctament aquest control que cedim sense la necessitat d'aprofitar-se'n. Jo he fet pràctiques a una classe de primer de primària on la mestra cedia pràcticament tot el control als alumnes i eren nens i nenes molt autònoms. En cap moment utilitzaven aquest control per desafiar la mestra o per fer allò que no havien de fer. Ells/es sabien perfectament que la mestre és qui "mana" i ells han de fer cas, però no des de una perspectiva opresiva, sinó com a la persona a qui acudir quan no sabem que fer, quan necessitem consell o ajuda.
Una educació així és possible si nosaltres posem de la nostra part i no traslladem tota la responsabilitat d'aconseguir aquesta cessió del control als alumnes.


Enllaços d'interès 
A continuació clicant aquí trobareu un estudi sobre: Les estratègies discursives dels docents per guiar els aprenentatges. Aquest treball d’investigació presenta l’anàlisi del discurs del professor a l’aula per veure en quina mesura contribueix a fomentar l’aprenentatge dels seus alumnes i crec que està molt relacionada amb el tema de la parla exploratoria, com el llenguatge funciona de motor per a la construcció d'aprenentatges.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada