Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el
supermercado, Aula de innovación educativa, 28-29, 36-42 - PDF
1.Resum global i al màxim
de detallat possible però de només 300 paraules
En aquesta lectura l’autora Sílvia Vega ens detalla una unitat de
programació d’una escola bressol de Barcelona, anomenada Bambi. Aquesta unitat
de programació es basa en un racó de joc simbòlic, concretament el supermercat,
dirigit per a nens i nenes de 2 a 3 anys. A partir d’aquest joc ens descriu tot
el que han tingut en compte a l’hora d’organitzar-ho i què aporta en els
infants.
Per començar ens descriu el perquè van escollir aquest racó, cal tenir
en compte que el joc simbòlic és un tipus de joc molt important per aquesta
edat, ja que tot el que fan els adults, és a dir totes les seves accions les
passaran per un cert grau d’abstracció i les traslladaran a altres àmbits.
D’aquesta manera, permet reproduir situacions que formen part de la seva
realitat pròxima. Font imatge
Cal tenir en compte unes consideracions abans d’organitzar aquest racó,
com per exemple conèixer el moment evolutiu dels infants, cuidar i variar la
presentació del racó, organitzar la disposició del material, etc. Un factor
molt important és l’observació de l’evolució del joc, ja que et permet
intervenir, organitzar l’activitat diferent, introduir o retirar material, etc.
A més, aquesta activitat et permet treballar molts objectius i
continguts en els quals vols que els infants es desenvolupin.
Un altre aspecte molt important és l’organització de l’espai, el
material i del temps. Per començar, és imprescindible cuidar la disposició del
mobiliari, ja que ha de permetre la lliure entrada i sortida dels infants. A
més, els elements de decoració ajuden a crear un ambient agradable. Pel que fa
al material, hi ha d’haver una conservació, ja que tot aquell material
deteriorat fa que perdi l’interès del joc. A més, és molt important que les
famílies portin el material reciclat de casa, per tal de valorar aquest joc.
Finalment, pel que fa a l’organització del temps, cal destacar que és un temps
flexible i que per tant no està estrictament establert.
Per acabar, l’avaluació és molt important que es faci a través de
l’observació directa o indirecta per tal de veure i analitzar tots els petits
detalls.
2.Tres idees clau que
destacaríeu del text
1. El fet
d’organitzar l’aula per racons de joc simbòlic permet que l’infant, segons les
seves necessitats, jugui i aprengui
espontàniament. A més, de poder reproduir situacions que formen part de la seva
realitat pròxima.
2. És molt
important cuidar l’organització de l’espai, ja que hem de permetre una lliure
entrada i sortida d’aquest racó. A més, també hem de tenir en compte la
decoració i el material.
3. Cal tenir en
compte que és una activitat diària però que no té un temps establert, sinó que
és flexible.
3.Dues preguntes que
formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació.
-En tots els racons de joc simbòlic es poden
treballar tants objectius i continguts?
-Com s’hauria de treballar aquest racó amb un
infant amb necessitats educatives especials?
Comentari
personal:
Aquesta lectura l’he trobat molt interessant
i sobretot molt més fàcil que l’anterior. Personalment, m’ha fet obrir els ulls
i adonar-me de la importància que té un racó del joc simbòlic, i del gran
ventall de possibilitats que t’ofereix per treballar.
Quan ens hem posat amb petits grups per
parlar sobre la lectura, realment ha pogut ser molt enriquidor, ja que gairebé
totes hem estat fent pràctiques a una escola bressol durant aquest pràcticum, i
per tant teníem molt fresc aquest tema, i ho hem pogut ampliar amb les nostres
experiències. A més, ens ha cridat molt l’atenció el fet de poder vincular
aquest joc amb activitats més reals, com poder jugar amb fruites i productes de
veritat, bosses de plàstic, anar a visitar un comerç del barri, etc. Per tant,
trobem molt interessant aquesta relació, ja que és molt important poder veure
amb els teus propis ulls la realitat que t’envolta.
Pel que fa a la relació amb les altres
lectures, en un primer moment ens ha costat molt poder trobar aquesta
vinculació, però finalment amb l’ajuda del professor en Xavier, hem pogut
extreure que en totes les lectures hi apareix la llengua oral com a element
important, per tant la llengua oral la trobem en tots els contextos.
Personalment, la lectura que m’ha cridat més
l’atenció ha estat la que s’anomena Filosofar tres divuit. Així doncs, aquesta
es basa a poder ensenyar els infants de manera global, transversal, emocional i
social a través de la filosofia. A més, ho hem pogut veure d’una manera molt
directa, ja que durant la classe magistral hem visualitzat un fragment de la
pel·lícula “Solo es el principio”. M’ha sorprès molt el fet que infants tan
petits puguin reflexionar i arribar molt més enllà del que se’ls demana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada