divendres, 17 de març del 2017

Lectura (2) IV: El rincón del juego simbólico: el supermercado.

Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el supermercado, Aula de innovación educativa, 28-29, 36-42 - PDF

1.Resum global i al màxim de detallat possible però de només 300 paraules

En aquesta lectura l’autora Sílvia Vega ens detalla una unitat de programació d’una escola bressol de Barcelona, anomenada Bambi. Aquesta unitat de programació es basa en un racó de joc simbòlic, concretament el supermercat, dirigit per a nens i nenes de 2 a 3 anys. A partir d’aquest joc ens descriu tot el que han tingut en compte a l’hora d’organitzar-ho i què aporta en els infants.

Per començar ens descriu el perquè van escollir aquest racó, cal tenir en compte que el joc simbòlic és un tipus de joc molt important per aquesta edat, ja que tot el que fan els adults, és a dir totes les seves accions les passaran per un cert grau d’abstracció i les traslladaran a altres àmbits. D’aquesta manera, permet reproduir situacions que formen part de la seva realitat pròxima.                                                                                                                                                                                                                                                                                          Font imatge

Cal tenir en compte unes consideracions abans d’organitzar aquest racó, com per exemple conèixer el moment evolutiu dels infants, cuidar i variar la presentació del racó, organitzar la disposició del material, etc. Un factor molt important és l’observació de l’evolució del joc, ja que et permet intervenir, organitzar l’activitat diferent, introduir o retirar material, etc.

A més, aquesta activitat et permet treballar molts objectius i continguts en els quals vols que els infants es desenvolupin.

Un altre aspecte molt important és l’organització de l’espai, el material i del temps. Per començar, és imprescindible cuidar la disposició del mobiliari, ja que ha de permetre la lliure entrada i sortida dels infants. A més, els elements de decoració ajuden a crear un ambient agradable. Pel que fa al material, hi ha d’haver una conservació, ja que tot aquell material deteriorat fa que perdi l’interès del joc. A més, és molt important que les famílies portin el material reciclat de casa, per tal de valorar aquest joc. Finalment, pel que fa a l’organització del temps, cal destacar que és un temps flexible i que per tant no està estrictament establert.

Per acabar, l’avaluació és molt important que es faci a través de l’observació directa o indirecta per tal de veure i analitzar tots els petits detalls.

2.Tres idees clau que destacaríeu del text

1. El fet d’organitzar l’aula per racons de joc simbòlic permet que l’infant, segons les seves necessitats,  jugui i aprengui espontàniament. A més, de poder reproduir situacions que formen part de la seva realitat pròxima.

2. És molt important cuidar l’organització de l’espai, ja que hem de permetre una lliure entrada i sortida d’aquest racó. A més, també hem de tenir en compte la decoració i el material.

3. Cal tenir en compte que és una activitat diària però que no té un temps establert, sinó que és flexible.

3.Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu  que requeririen més explicació.

-En tots els racons de joc simbòlic es poden treballar tants objectius i continguts?

-Com s’hauria de treballar aquest racó amb un infant amb necessitats educatives especials?


Comentari personal:

Aquesta lectura l’he trobat molt interessant i sobretot molt més fàcil que l’anterior. Personalment, m’ha fet obrir els ulls i adonar-me de la importància que té un racó del joc simbòlic, i del gran ventall de possibilitats que t’ofereix per treballar.

Quan ens hem posat amb petits grups per parlar sobre la lectura, realment ha pogut ser molt enriquidor, ja que gairebé totes hem estat fent pràctiques a una escola bressol durant aquest pràcticum, i per tant teníem molt fresc aquest tema, i ho hem pogut ampliar amb les nostres experiències. A més, ens ha cridat molt l’atenció el fet de poder vincular aquest joc amb activitats més reals, com poder jugar amb fruites i productes de veritat, bosses de plàstic, anar a visitar un comerç del barri, etc. Per tant, trobem molt interessant aquesta relació, ja que és molt important poder veure amb els teus propis ulls la realitat que t’envolta.

Pel que fa a la relació amb les altres lectures, en un primer moment ens ha costat molt poder trobar aquesta vinculació, però finalment amb l’ajuda del professor en Xavier, hem pogut extreure que en totes les lectures hi apareix la llengua oral com a element important, per tant la llengua oral la trobem en tots els contextos.


Personalment, la lectura que m’ha cridat més l’atenció ha estat la que s’anomena Filosofar tres divuit. Així doncs, aquesta es basa a poder ensenyar els infants de manera global, transversal, emocional i social a través de la filosofia. A més, ho hem pogut veure d’una manera molt directa, ja que durant la classe magistral hem visualitzat un fragment de la pel·lícula “Solo es el principio”. M’ha sorprès molt el fet que infants tan petits puguin reflexionar i arribar molt més enllà del que se’ls demana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada