La aventura de pensar, Marga Ors
Resum global
L’article
d’aquesta re lata una experiència viscuda per l’autora amb un grup de tercer de
primària de l’escola on ella n’és mestre. Parla sobre com, en una classe de
filosofia, aquest grup de nens i nenes considerats “moguts” aconsegueixen crear
una atmosfera de recerca col·lectiva gràcies, en part, a l’ambient propiciat
per la mestra.
L’autora
ens explica com, per començar les seves sessions, s’esforça per generar un
clima seré i tranquil i unes condicions adients per a què, durant el curs, els
infants poguessin pensar tant individual com col·lectivament. A l’article també
s’explica com, seguint un orde, les sessions de filosofia van transcorrent
partint d’un establiment de normes generades per tots. L’autora relata com, en
una de les sessions, es genera amb els infants una pluja d’idees a partir de la
portada d’un llibre i com, a posterior, aquests responen a les preguntes que la
mestra va formulant amb diverses temàtiques que van sorgint i que estan
enfocades, per norma general, per tal de fer rumiar als infants. La següent
sessió de filosofia, segons exposa a la lectura, comença recordant l’anterior i
reprenent temes que van aparèixer, cosa que pressuposa que els infants han
estat donant-li voltes fora de l’aula. En aquesta classe, igual que en les anteriors,
predominen les preguntes de la mestra que fomenten que els infants no només
reflexionin sinó que també expressin les seves idees i opinions. Per, en
finalitzar la sessió, intentar fer que els infant s’adonessin del seu grau
d’implicació, la mestra proposa una activitat en la que els nens i les nenes
havien de triar una ampolla buida, plena o semi-plena en funció de les
aportacions realitzades per ells.
L’article
acaba reflexionant sobre un fet que l’autora considera interessant: els infants
que normalment es mostren insegurs i que participen poc en altres tipus de
sessions, en aquestes es mostren implicats i les seves intervencions són bones.
Aquest fet, però, diu l’autora que no només depèn de la mestra o dels alumnes
independentment sinó de la complicitat que es generi entre ambdós.
Idees clau
1. És
molt important crear ambients tranquils i serens que convidin a l’alumnat a
participar en una recerca col·lectiva de coneixement.
2. Les
preguntes que el docent va realitzant al llarg de determinada sessió no haurien
d’anar només enfocades al fet de fer pensar a l’infant sinó també al fet de
propiciar l’expressió d’idees i opinions de cadascú.
3. Perquè
una sessió funcioni en el sentit de que es generi un clima de coneixement
compartit on la majoria dels infants s’impliquin, s’ha de generar certa
complicitat entre el professor i l’alumnat.
Preguntes per l’autor
1. Les
preguntes que va generant la mestra en el transcurs de les sessions, han d’anar
dirigides al grup o és adient anar anomenant a cada un dels infants per
fomentar-ne la participació?
2. Si
els infants que normalment no participen a classe, ho fan activament durant
aquestes sessions, per què no s’utilitzen les mateixes estratègies en totes les
matèries per propiciar la implicació de tot l’alumnat?
Comentari personal
La tercera lectura m’ha semblat interessant perquè no exposa una teoria a
seguir sinó que exposa unes idees basades en una experiència real i molt
concreta de l’autora. M’ha semblat enriquidor conèixer el tarannà d’una mestra
en una classe considerada “difícil” i molt maco veure com hi ha docent que no
es deixen endur per els prejudicis i s’esforcen per generar ambients que
propiciïn la calma i la serenitat en comptes de donar per impossible a un grup.
M’ha agradat molt un aspecte anomenat en la lectura que és el fet de crear
les normes de l’aula entre tots. Penso que l’autora no s’ha centrat gaire en
aquest tema però que, potser, valdria la pena fer-ho ja què sempre he pensat
que una tècnica com aquesta és molt útil i interessant per a grups als que els
hi costi més seguir unes pautes de convivència.
De la lectura remarco, finalment, que m’ha semblat molt interessant com
l’autora i mestra planteja totes les preguntes als seus alumnes: em sembla molt
positiu que no només vagin adreçades a conceptes i coneixements concrets sinó
que fomenti, constantment, que els nens i les nenes expressin lliurament les
seves opinions i les seves maneres de veure un tema i que els faci reflexionar
dins i fora de l’aula sobre les curiositats que van sorgint durant les
diferents sessions.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada