dijous, 16 de març del 2017

Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el supermercado, Aula de innovación educativa


RESUM:

La lectura és una unitat de programació que es basa en el joc simbòlic proposat en una aula de 2-3 fomentat en la incorporació d’un espai de supermercat. D’aquesta manera ens ensenya quines àrees curriculars treballen amb aquest racó i la funció que pot desenvolupar en l’infant.


No és fàcil incorporar un nou mecanisme o material a l’aula, és per això que abans de posar-lo en marxa, es van tenir en compte diversos punts com per exemple, fer-lo atractiu i motivador pels infants, utilitzar la observació per anar-lo encaminant, tenir en compte el nivell evolutiu de l’infant...

Així doncs, també conté diversos objectius proposats pel mestre/a que mitjançant aquest material didàctic vol desenvolupar en els infants. Alguns d’ells són: reproduir escenes quotidianes i ordenar-les, participar de forma activa, reconèixer els objectes d’aquest espai, valorar la funció social del supermercat, conèixer i nombrar diverses qualitats perceptives (tou/dur, dolç/salat...).

És important, tal i com diu la lectura que els infants introdueixin aspectes quotidians que han après mitjançant la imitació en el seu joc simbòlic, ja que possibiliten l’autonomia.

IDEES CLAUS:

- Els racons de joc simbòlic aporten aprenentatges molt variats i ajuden als infants a situar-se en un context real.

- El paper del mestre ha de ser d’observador i ha d’avaluar el desenvolupament d’aquest infant durant el procés del joc.  

- La idea del supermercat no només serveix per comprar i vendre, sinó també suposa la utilització d’un vocabulari referit al tema, compartir els productes que es venen, organitzar les accions i elaborar el joc.

- La avaluació: primer de tot s’havia de tenir en compte quins coneixements claus tenien abans de la utilització d’aquest racó, és a dir, s’evocava a l’experiència, la verbalització i el diàleg, les activitats d’aprenentatge... mitjançant la observació i les fotografies.

PREGUNTES A L’AUTORA:

És important que es mobilitzi el material que es posa en mans dels infants en el racó per cridar l’atenció de nous que no es servir del tot?

Fins a quin punt els espais de joc simbòlic han d’assemblar-se a la realitat?

És bo que el/la mestre/a interfereixi en el joc simbòlic?

COMENTARI PERSONAL:

Considero que malgrat que la lectura d’avui ha estat molt amena a l’hora de llegir-la, perquè era una unitat didàctica molt contextualitzada m’ha costat una mica realitzar la present fitxa.
Penso que és una lectura molt interessant per veure la finalitat del joc simbòlic i prendre consciència de tot allò que aprenen els infants amb la disposició d’aquests materials que els fan reproduir la realitat en el joc. D’altra banda, però, m’ha agradat molt que replantegés la importància de la distribució dels materials i els tipus de materials que es posen a disposició dels infants.

M’ha agradat molt poder compartir amb les meves companyes la lectura, ja que aquest fet em permet resoldre dubtes i completar millor la fitxa amb idees que han anat sorgint. D’altra banda, a diferència de l’anterior classe on totes les lectures tenien alguna cosa en comú, m’ha costat veure-hi la semblança en aquestes; però suposo que com a totes, la importància de la oralitat i la transmissió del llenguatge és el mecanisme clau per dur a terme tots els continguts treballats a les 4 lectures.

Per acabar, he buscat un blog que em sembla que parla molt bé sobre el joc simbòlic - no només del racó del supermercat sinó molts altres que també són d'interès - m'agradaria compartir-lo amb tots i totes vosaltres:

https://aventuradiminuta.blogspot.com.es/2012/10/el-rincon-de-juego-simbolico-mucho-mas.html

Que gaudiu! 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada