dijous, 16 de març del 2017

Lectura 3 (II): Una plaça a l'escola, espais per a tothom i projecte de centre

Equip de l'escola infantil Mendebaldea (2016), Guix d'infantil, 88, 20-24

Idees clau

- L'espai condiciona i canvia el joc dels infants.
- L'organització de l'espai ens dóna informació sobre el projecte pedagògic del centre.
- La innovació permet una major obertura de les escoles cap al seu entorn.


Resum

Aquesta lectura parla de la importància de l'espai; com aquest es pot transformar per tal d'aconseguir els objectius del centre i per tal d'aconseguir una millora en la tasca educativa.  


L'espai és un element essencial, que ha de ser modificat constantment, per tal de satisfer les necessitats dels infants a cada moment. És necessària, per tant, la innovació per tal de poder adquirir els objectius que el centre té, relacionats amb els seus valors pedagògics. 

"Transformar l'espai implica convertir-se en l'esquelet de viure'l i d'habitar-lo". La transformació de l'espai és molt important, ja que aquest condiciona i canvia el joc dels infants; a més, aquest ens informa d'aspectes com el projecte pedagògic del centre. Per tant, és rellevant tenir cura dels materials que s'utilitzen, tot buscant una certa harmonia i sentit en allò que estem fent.  

La constant innovació fa que l'escola esdevingui un espai obert al seu entorn, cap a les famílies i permet oferir als infants multitud de jocs, materials i diferents maneres de veure la realitat. 

En aquesta lectura, es parla de la plaça de l'escola Mendebaldea, Pamplona, que representa el centre de trobada de l'escola; per tant, és un espai fonamental i importantíssim de l'escola. És un espai de reunió, per relacionar-se, on les famílies es troben a les entrades i sortides, on els infants són partícips de les seves vivències diàries... A més, és un espai en el qual es realitzen moltes activitats (menjador, taller, música en directe...),  Per tant, la plaça fa que l'escola sigui més oberta.  


                                      
                                        Aquesta és la plaça de la qual es parla a la lectura.


En conclusió, podem dir que l'espai és un element important en el desenvolupament dels infants i és necessari tenir cura d'aquest i anar transformant-lo constantment, per tal de poder anar innovant i millorant.

Preguntes

- Es parla tota l'estona del projecte pedagògic del centre, dels valors pedagògics que aquest segueix, però en cap moment s'especifica quin és aquest projecte. Per què no parles del projecte del centre? Seria interessant poder conèixer-lo, ja que d'aquesta manera, s'entendria millor el concepte de la plaça i totes les activitats que s'hi desenvolupen en aquesta. 

- A la lectura, es parla que la plaça està oberta a les famílies: que aquetes es poden quedar donant el berenar als seus fills i filles, però les famílies tenen un grau més elevat de participació dins l'escola? L'escola és realment oberta a les famílies?

- L'escola disposa de força recursos i aquests són de qualitat. Però què passaria si ens posessim davant d'una escola que no disposa de gaire recursos econòmics? Com es portarien a terme les diferents innovacions i canvis? 



Reflexió personal

                                                               Imatge relacionada

Aquesta lectura m'ha semblat una mica buida, ja que només se centra en la plaça d'una escola i no ofereix una visió més general sobre la importància de l'espai. Tot es queda com en una anècdota, en una escola i no es parla de com generalitzar el que es fa a aquesta escola, a altres escoles que, igual, no disposen dels mateixos recursos econòmics i materials. 

Em sembla molt interessant el concepte de plaça del qual es fa referència en aquesta lectura; m'agrada molt totes les activitats que es duen a terme en aquesta i m'agrada el fet que sigui un lloc de trobada per a totes les persones que es troben a l'escola. A més, m'agrada molt que l'escola estigui oberta a les famílies.
La lectura no deixa clara com és la plaça; per tant, se'm fa difícil poder imaginar-me-la. Jo m'imaginava la plaça com un petit pati que comunica amb diferents classes, però, m'he sorprès quan al buscar la imatge de la plaça a internet, era com una mena d'espai ampli, tancat i lluminós. Penso que la imatge de la plaça podria acompanyar el text, ja que, d'aquesta manera, et pots fer una idea més clara sobre com és la plaça i pots seguir millor la lectura. 

Parlant amb les companyes, hem arribat a la conclusió que l'espai és motor d'aprenentatge i que és important innovar per tal de millorar la nostra tasca educativa. El professor ens ha dit que és important tenir la idea que perquè es promogui el canvi, perquè hi pugui haver innovació, hem de treballar entre tots; per tant, ha d'haver treball en xarxa. A més, ell ens ha fet pensar sobre què passaria si l'escola no dispongués d'un espai de qualitat i d'uns bons recursos econòmics. 

Penso que és important entendre la lectura, però també buscar el que falta, allò que no s'ha tractat. Crec que seria necessari que aquesta lectura tractés temes com que no totes les escoles disposen de bones instal·lacions i de materials en bon estat. És una lectura que sembla que parli d'una escola ideal, quan la realitat no és així. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada