Resum global:
La filosofia és un
concepte que ha anat variant molt al llarg dels anys. Actualment, gràcies a una
sèrie de diferents corrents, ha evolucionat i se li ha donat una importància
molt diferent: es diu que els infants i els joves són filòsofs innats ja que no
deixen de fer-se preguntes i tenen la capacitat de desenvolupar un pensament
raonable. Un escenari idoni per desenvolupar aquesta habilitat és l’escola.
Així doncs, si se’ls dóna
llibertat per expressar-se, proporcionant un espai per al diàleg, els alumnes
seran capaços de ser crítics, de veure i acceptar altres punts de vista,
d’expressar-se amb més claredat, de raonar, etc.
El 1970 Matthew Lipman
va ser el primer que va posar en contacte aquests dos conceptes: filosofia i infants.
Però no va ser fins al 1997 que la UNESCO no va reconèixer la seva importància
a les aules, fet que ha ajudat a considerat la filosofia com una bona pràctica.
A partir d’aquest moment s’ha valorat la seva eficàcia i s’ha comprovat que en
els primers anys d’educació és l’única disciplina que estableix relacions amb
la resta de matèries i que aporta molts beneficis per a un futur.
Gràcies al GrupIREF s’ha
adaptat al currículum i actualment força escoles de Catalunya ja ho practiquen
amb l’objectiu de formar ciutadans més responsables, reflexius i autònoms.
Tres idees clau:
-
Els infants i els joves són filòsofs innats ja que no deixen de fer-se
preguntes i són capaços de desenvolupar un pensament raonable.
-
L’escola és el millor espai per educar a través de la filosofia, ja que pot
desenvolupar en els alumnes un esperit reflexiu, crític, a través del qual
poden ordenar-se els pensaments, fer-se preguntes, entre d’altres.
-
No es pretén fer més filòsofs, sinó ciutadans més reflexius.
Preguntes per a l’autor:
-
Quin ha de ser el rol del mestre?
Comentari personal:
Abans de començar a llegir, vaig veure que el tema que tractava
la lectura era sobre la filosofia. Així doncs, ho vaig associar a l’assignatura
que fèiem durant el batxillerat, la qual no em motivava gaire. Tot i això, quan
vaig començar a llegir vaig veure que no anava ben encaminada.
Quan vaig acabar la
lectura, vaig poder veure la importància que té la filosofia a les escoles, és
a dir, el fet de crear un espai on els nen i nenes puguin reflexionar i pensar
sobre diferents temes.
Un cop en el seminari,
amb el meu grup vam reflexionar sobre la lectura i un dels aspectes que ens va
cridar més l’atenció va ser que no t’explica ni et dóna pautes sobre quin és el
rol que hem d’adquirir nosaltres com a educadores. Tot i això, a la classe
magistral vam poder veure un vídeo que, en part, em va resoldre aquest dubte.
Quan vam compartir la lectura amb les companyes dels altres grups, vam poder veure que no tenien gaires punts en comú, concretament amb la lectura 4. Però finalment vam observar que el que les unia a totes era la oralitat, és a dir, a totes les situacions és un aspecte que està present i que els infants mica en mica van desenvolupant.
Quan vam compartir la lectura amb les companyes dels altres grups, vam poder veure que no tenien gaires punts en comú, concretament amb la lectura 4. Però finalment vam observar que el que les unia a totes era la oralitat, és a dir, a totes les situacions és un aspecte que està present i que els infants mica en mica van desenvolupant.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada