divendres, 17 de març del 2017

Presentació d'Ana Costa

L’Ana Costa és una mestra de Setúbal, a Portugal, que ens ha vingut a fer una visita per mostrar-nos la realitat del sistema educatiu al seu país.

La seva visita en un principi em va cridar l’atenció: poder conèixer la realitat d’altres països és sempre molt interessant.

Primer de tot, ens ha explicat que la formació del professorat és lleugerament diferent. A Portugal la carrera dura tres anys, però posteriorment s’ha de cursar un mestrado (màster) durant tres semestres.

L’educació infantil, tal com passa a Espanya, no és obligatòria i forma part de l’educació no formal. Tanmateix, el concepte que és una etapa fonamental està molt arrelat, tant en el període de 0-3 anys, com en el de 3-6.

Després ens ha mostrat una sèrie de recursos bibliogràfics sobre diferents projectes que s’han dut a terme a Portugal, un dels quals barreja l’aprenentatge de la llengua amb el llenguatge matemàtic.


Ha continuat parlant concretament del llenguatge oral i aportant idees com que el desenvolupament d’aquest llenguatge depèn de l’interès natural de l’infant. Es tracta d’un tipus d’aprenentatge significatiu que es pot observar quan l’infant escolta, fa preguntes sobre el significat de les paraules i sap contestar al que li pregunten. De mica en mica, el llenguatge oral ha d’anar adquirint una major complexitat.

Per últim, es diu que l’infant té consciència lingüística quan és capaç de fixar-se en aspectes de la llengua, com les síl·labes o els morfemes. També si se n’adona d’errors gramaticals que cometen les altres persones amb les quals es comunica.


Ha estat una xerrada molt interessant. Sempre és important conèixer la realitat d’altres països, com deia al principi d'aquest escrit, però també ho és entendre com conceben ells l’educació. En aquest sentit, Portugal s’assembla bastant a Espanya, tot i tenir les seves diferències.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada