L’Ana Costa és una mestra de Setúbal, a Portugal, que ens ha vingut a fer
una visita per mostrar-nos la realitat del sistema educatiu al seu país.
La seva visita en un principi em va cridar l’atenció: poder conèixer la
realitat d’altres països és sempre molt interessant.
Primer de tot, ens ha explicat que la formació del professorat és
lleugerament diferent. A Portugal la carrera dura tres anys, però posteriorment
s’ha de cursar un mestrado (màster)
durant tres semestres.
L’educació infantil, tal com passa a Espanya, no és obligatòria i forma part de l’educació no formal. Tanmateix, el concepte que és una etapa fonamental està molt arrelat, tant en el període de 0-3 anys, com en el de 3-6.
Després ens ha mostrat una sèrie de recursos bibliogràfics sobre diferents
projectes que s’han dut a terme a Portugal, un dels quals barreja l’aprenentatge
de la llengua amb el llenguatge matemàtic.
Ha continuat parlant concretament del llenguatge oral i aportant idees com
que el desenvolupament d’aquest llenguatge depèn de l’interès natural de l’infant.
Es tracta d’un tipus d’aprenentatge significatiu que es pot observar quan l’infant
escolta, fa preguntes sobre el significat de les paraules i sap contestar al
que li pregunten. De mica en mica, el llenguatge oral ha d’anar adquirint una
major complexitat.
Per últim, es diu que l’infant té consciència lingüística quan és capaç de
fixar-se en aspectes de la llengua, com les síl·labes o els morfemes. També si
se n’adona d’errors gramaticals que cometen les altres persones amb les quals
es comunica.
Ha estat una xerrada molt interessant. Sempre és important conèixer la
realitat d’altres països, com deia al principi d'aquest escrit, però també ho és entendre com conceben ells l’educació. En aquest
sentit, Portugal s’assembla bastant a Espanya, tot i tenir les seves
diferències.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada