per explicar-nos com és el sistema educatiu portuguès i quin tractament es fa de la llengua oral en el seu currículum.
L'Ana Luísa ens ha deixat clar que la funció dels educadors no ha de ser la d'ensenyar de manera unidireccional, sinó que és necessari que els mestres siguin els acompanyants o els guies, per tal d'observar als infants i planejar les activitats de classe, però tenint en compte els anhels dels infants i les tres àrees de continguts següents: formació social, coneixement del món i expressió i comunicació.
Així doncs, l'Ana deixa clar que com a futurs educadors i educadores hem de tenir coneixements sobre molts àmbits, deixant que l'infant sigui el centre i el subjecte actiu del seu procés d'ensenyament-aprenentatge. A més, l'Ana Luísa ha criticat el fet que en molts centres els infants es passen hores fent fitxes, fet que cal que canviem a través d'una bona planificació d'aula. Tot i així, els docents no ens podem deixar guiar únicament per la programació, sinó que hem de tenir en compte l'adquisició, per part dels infants, de coneixements bàsics o habilitats i aptituds que els ajudaran a desenvolupar-se i evolucionar en la societat, com pot ser la comunicació oral.
En relació al contingut d'expressió i comunicació i també amb el llenguatge oral, hem vist que hi ha la comunicació oral i la consciència lingüística, en les que l'infant ha de poder sentir el que diu mentre manté interès i motivació per entre-ho ell mateix i per a fer que ho entenguin els altres. Per aconseguir-ho, l'Ana Luísa Costa ens recomana que fem de l'aprenentatge de la llengua oral un aprenentatge que sigui significatiu pels infants, per tal que els sigui necessari per comunicar-se en diferents contextos i per comprendre missatges orals en situacions vàries.
L'Ana Luisa ens explica un exemple a través del qual podem fer que els infants aprenguin coneixements d'altres àmbits a través de la llengua, tot i que encara es troben en el procés de desenvolupament anomenat theory mind en el que els infants estan aprenent a entendre el que se'ls diu, a saber el que pensem mentre parlem, a llegir entre línies, etc. Aquest exemple és el de llegir llibres, per això ens ha dut el llibre Una cadela amarela i varios amigos dela, un llibre d'històries d'animals amb matemàtiques. En aquest s'utilitza la narrativa en vers com a tècnica i a més, la seva estructura està basada en els nombres naturals. Així veiem com dins de la llengua s'incorporen coneixements d'altres àmbits.
Per acabar, vull agrair a l’Ana Costa i a la Isabel la seva visita, ja que ens han mostrat el seu punt de vista en quant els temes que es tractaven a les lectures fent aportacions, tot reflexionant de manera individual i de manera conjunta amb nosaltres. Ha estat un plaer!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada