Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el supermercado, Aula de
innovación educativa, 28-29, 36-42
1.
Resum global i al màxim detallat possible
però de només 300 paraules
La lectura és una unitat de programació sobre el
racó del joc simbòlic: el supermercat. Està dirigida a infants de dos-tres anys
i es portaria a terme durant el segon trimestre. La metodologia es basa en
l’organització per racons, l’observació del joc lliure i les intervencions
puntuals de l’adult. És una unitat de programació que contribueix al fet que
l’infant jugui i aprengui de manera espontània.
Els aspectes que han de tenir en compte per portar
a terme aquesta unitat de programació són: conèixer el moment evolutiu dels
infants i els seus interessos, cuidar i variar la presentació del racó, la
disposició del material i l’observació.
A part d’aquests aspectes, la lectura ens mostra
quines estratègies i activitats d’aprenentatge s’utilitzen. Com per exemple:
l’evocació d’experiències, per tal que els infants recordin i verbalitzin el
que han viscut; el joc lliure; el joc organitzat per saber el paper de cada
infant (venedor o comprador); recollir el racó del joc, perquè hi participin
els infants per reflexionar sobre la necessitat de recollir, i així veuen les
diferents classificacions dels materials.
Les orientacions didàctiques que segueix aquesta
programació són, per començar, l’organització de l’espai que s’ha de tenir en
compte la disposició del mobiliari i la decoració. En segon lloc,
l’organització del material, que el poden portar de casa i reutilitzar-lo. Ha
de ser manipulable i amb una base sòlida.
Quant el temps de joc no hi ha un temps
estrictament establert, i per tant, és molt flexible.
L’avaluació està basada en l’observació, tant
directa com indirecta (fotografies). A més, abans de començar l’activitat han
de saber quins contactes previs havien tingut els infants.
2.
Tres idees clau que destacaríeu del text
-L’infant ha de jugar i aprendre espontàniament. A
més, a través del joc lliure podrà fomentar la seva autonomia.
-L’espai ha de ser un espai ampli i és important
cuidar la disposició del mobiliari. També, hem de tenir en compte els elements
de decoració.
-El temps és il·limitat per hores molt concretes,
és a dir, no està estrictament establert.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-
És
important el paper i el rol del professor/a a l’hora d’intervenir en aquesta
unitat de programació?
2-
Com
s’atenen als alumnes amb necessitats especials?
COMENTARI PERSONAL:
La lectura d’avui ha estat més fàcil de llegir,
perquè era una unitat de programació molt interessant. Tot i que, m’ha costat
treure-li contingut per fer la fitxa, per exemple a les idees claus no sabia
quines posar. Tot i això, és una lectura molt interessant que ens ensenya la
importància del joc simbòlic. I a més, també ens diu que és molt important com distribuïm
l’espai i els tipus de materials que es fan servir a l’activitat. Un aspecte
que m’ha agradat molt d’aquesta lectura és el punt de recollir. Els infants recullen
el racó, perquè així puguin reflexionar sobre la necessitat de recollir, i a més
fent-ho veuen les diferents classificacions dels materials.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada