Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el supermercado, Aula de
innovación educativa, 28-29, 36-42
1.
Resum global i al màxim detallat possible
però de només 300 paraules
La lectura és una unitat de programació sobre el
racó del joc simbòlic: el supermercat. Està dirigida a infants de dos-tres anys
i es portaria a terme durant el segon trimestre. La metodologia es basa en
l’organització per racons, l’observació del joc lliure i les intervencions
puntuals de l’adult. És una unitat de programació que contribueix al fet que
l’infant jugui i aprengui de manera espontània.
Els aspectes que han de tenir en compte per portar
a terme aquesta unitat de programació són: conèixer el moment evolutiu dels
infants i els seus interessos, cuidar i variar la presentació del racó, la
disposició del material i l’observació.
A part d’aquests aspectes, la lectura ens mostra
quines estratègies i activitats d’aprenentatge s’utilitzen. Com per exemple:
l’evocació d’experiències, per tal que els infants recordin i verbalitzin el
que han viscut; el joc lliure; el joc organitzat per saber el paper de cada
infant (venedor o comprador); recollir el racó del joc, perquè hi participin
els infants per reflexionar sobre la necessitat de recollir, i així veuen les
diferents classificacions dels materials.
Les orientacions didàctiques que segueix aquesta
programació són, per començar, l’organització de l’espai que s’ha de tenir en
compte la disposició del mobiliari i la decoració. En segon lloc,
l’organització del material, que el poden portar de casa i reutilitzar-lo. Ha
de ser manipulable i amb una base sòlida.
Quant el temps de joc no hi ha un temps
estrictament establert, i per tant, és molt flexible.
L’avaluació està basada en l’observació, tant
directa com indirecta (fotografies). A més, abans de començar l’activitat han
de saber quins contactes previs havien tingut els infants.
2.
Tres idees clau que destacaríeu del text
-L’infant ha de jugar i aprendre espontàniament. A
més, a través del joc lliure podrà fomentar la seva autonomia.
-L’espai ha de ser un espai ampli i és important
cuidar la disposició del mobiliari. També, hem de tenir en compte els elements
de decoració.
-El temps és il·limitat per hores molt concretes,
és a dir, no està estrictament establert.
3.
Dues preguntes que formularíeu a l’autor o
autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-
És
important el paper i el rol del professor/a a l’hora d’intervenir en aquesta
unitat de programació?
2-
Com
s’atenen als alumnes amb necessitats especials?
COMENTARI PERSONAL:
La lectura d’avui ha estat més fàcil de llegir,
perquè era una unitat de programació molt interessant. Tot i que, m’ha costat
treure-li contingut per fer la fitxa, per exemple a les idees claus no sabia
quines posar. Tot i això, és una lectura molt interessant que ens ensenya la
importància del joc simbòlic. I a més, també ens diu que és molt important com distribuïm
l’espai i els tipus de materials que es fan servir a l’activitat. Un aspecte
que m’ha agradat molt d’aquesta lectura és el punt de recollir. Els infants recullen
el racó, perquè així puguin reflexionar sobre la necessitat de recollir, i a més
fent-ho veuen les diferents classificacions dels materials.
En el seminari ens ha costat saber quin era
el punt d’unió de les quatre lectures. En primer lloc, hem pensat que un
element que podien compartir totes era l’experiència prèvia i el paper de la
família. Però després, gràcies a en Xavier, ens hem adonat que el punt en comú
d’aquestes lectures és que l’oralitat és molt important i sempre està present.
És a dir, en les nostres vies l’oral és un element essencial i el podem
observar en qualsevol moment i lloc. En el cas de la primera lectura a una aula
d’educació infantil, com la quarta lectura també. En el cas de la segona
lectura, es pot observar l’oral en una classe de filosofia. I la tercera
lectura, engloba tota l’educació infantil i secundària. Així doncs, podem afirmar que l’oralitat és un aspecte
molt rellevant que està present a tot arreu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada