dimecres, 15 de març del 2017

Lectura (2) IV. El rincón del juego simbólico: el supermercado - Vega, C

Vega, C. (1991) El rincón del juego simbólico: el supermercado, Aula de innovación educativa, 28-29, 36-42

1.     Resum global i al màxim detallat possible però de només 300 paraules
La lectura és una unitat de programació sobre el racó del joc simbòlic: el supermercat. Està dirigida a infants de dos-tres anys i es portaria a terme durant el segon trimestre. La metodologia es basa en l’organització per racons, l’observació del joc lliure i les intervencions puntuals de l’adult. És una unitat de programació que contribueix al fet que l’infant jugui i aprengui de manera espontània.
Els aspectes que han de tenir en compte per portar a terme aquesta unitat de programació són: conèixer el moment evolutiu dels infants i els seus interessos, cuidar i variar la presentació del racó, la disposició del material i l’observació.
A part d’aquests aspectes, la lectura ens mostra quines estratègies i activitats d’aprenentatge s’utilitzen. Com per exemple: l’evocació d’experiències, per tal que els infants recordin i verbalitzin el que han viscut; el joc lliure; el joc organitzat per saber el paper de cada infant (venedor o comprador); recollir el racó del joc, perquè hi participin els infants per reflexionar sobre la necessitat de recollir, i així veuen les diferents classificacions dels materials.
Les orientacions didàctiques que segueix aquesta programació són, per començar, l’organització de l’espai que s’ha de tenir en compte la disposició del mobiliari i la decoració. En segon lloc, l’organització del material, que el poden portar de casa i reutilitzar-lo. Ha de ser manipulable i amb una base sòlida.
Quant el temps de joc no hi ha un temps estrictament establert, i per tant, és molt flexible.
L’avaluació està basada en l’observació, tant directa com indirecta (fotografies). A més, abans de començar l’activitat han de saber quins contactes previs havien tingut els infants.

2.     Tres idees clau que destacaríeu del text
-L’infant ha de jugar i aprendre espontàniament. A més, a través del joc lliure podrà fomentar la seva autonomia.  
-L’espai ha de ser un espai ampli i és important cuidar la disposició del mobiliari. També, hem de tenir en compte els elements de decoració.
-El temps és il·limitat per hores molt concretes, és a dir, no està estrictament establert. 

3.     Dues preguntes que formularíeu a l’autor o autora del text sobre aspectes que considereu que requeririen més explicació
1-    És important el paper i el rol del professor/a a l’hora d’intervenir en aquesta unitat de programació?

2-    Com s’atenen als alumnes amb necessitats especials?

COMENTARI PERSONAL:
La lectura d’avui ha estat més fàcil de llegir, perquè era una unitat de programació molt interessant. Tot i que, m’ha costat treure-li contingut per fer la fitxa, per exemple a les idees claus no sabia quines posar. Tot i això, és una lectura molt interessant que ens ensenya la importància del joc simbòlic. I a més, també ens diu que és molt important com distribuïm l’espai i els tipus de materials que es fan servir a l’activitat. Un aspecte que m’ha agradat molt d’aquesta lectura és el punt de recollir. Els infants recullen el racó, perquè així puguin reflexionar sobre la necessitat de recollir, i a més fent-ho veuen les diferents classificacions dels materials.

En el seminari ens ha costat saber quin era el punt d’unió de les quatre lectures. En primer lloc, hem pensat que un element que podien compartir totes era l’experiència prèvia i el paper de la família. Però després, gràcies a en Xavier, ens hem adonat que el punt en comú d’aquestes lectures és que l’oralitat és molt important i sempre està present. És a dir, en les nostres vies l’oral és un element essencial i el podem observar en qualsevol moment i lloc. En el cas de la primera lectura a una aula d’educació infantil, com la quarta lectura també. En el cas de la segona lectura, es pot observar l’oral en una classe de filosofia. I la tercera lectura, engloba tota l’educació infantil i secundària. Així doncs, podem afirmar que l’oralitat és un aspecte molt rellevant que està present a tot arreu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada