divendres, 17 de març del 2017

Llengua formal oral

La llengua oral  formal en educació infantil


El text reflecteix que realment  és  possible ensenyar la llengua formal en edats primaverenques. On la llenguatge formal bàsicament ens ensenya a  com hem d’ emprar la llengua i la manera com hem de dir les coses alhora de comunicant-se, concretament en públic (no tan personal), on no hi ha lligams estrets amb les altres persones. D’aquí se’n deriva que a l’aula el llenguatge formal sigui baix perquè es creen relacions estretes amb entre alumnes i també alumnes-docent. Per tant on es pot observar més el llenguatge formal és alhora d’escriure, per aquest motiu l’escola  ja des d’educació infantil introdueix lectura i escriptura com a punts essencials en la vida escolar.
L’infant al arribar a l’escola s’ha d’esforçar per comunicar-se i ser entès ja que en l’àmbit familiar el nen es comprès pel context i pels significats compartits. Per tant el nen al exposar-se en públic (com és en l’àmbit escolar) el seu llenguatge és molt inespecífic. L’ús del llenguatge formal requereix un esforç cognitiu que permet que es desenvolupin les capacitats intel·lectuals i les habilitats comunicatives potenciant així l’aprenentatge.
 Centrant-nos en la  comunicació grupal a l’aula sempre són els mateixos que intervenen i s’estableix una comunicació radial on qui porta el fil de la conversa és el docent. Aquesta metodologia hauria de canviar, el docent ha de provocar que els alumnes siguin conscients del que diuen i el que comprenen a partir de la interlocució entre iguals i promovent l’ús formules de cortesia, reformulacions, aclaracions, propostes.
3 idees claus:
  • ·      Escriptura t’aproxima als usos formals de la llengua
  • ·         Progrés de les habilitats comunicatives degut al ús del llenguatge formal
  • ·        Les capacitats afectives, socials i cognitives creixen degut al desenvolupament del llenguatge i la comunicació.

Dos preguntes:
·         Exemples més específics que no sigui l’escriptura per aproximant-se en els usos formals de la llengua tenint en compte que el nen hi pugui donar ple significat. Espais on el ús formal de la llengua en edats primerenques tingui ple sentit.
·         La interlocució autèntica entre iguals promou o no el llenguatge formal (en gran grup es fa necessari, però al haver lligams estrets entre alumnes això també fa que no es faci tan ús de la llengua formal)
Les altres lectures
Lectura 2 introduir la filosofia  a infantil i primària fa que els  infants tinguin esperit crític i  reflexionin. Que es qüestionin coses, es facin preguntes.. que siguin ells mateixos els propis filòsofs. Introduir la filosofia a partir del diàleg. Es tracta l’àrea emocional, cultural, social...
Lectura 3 pedagogia sistèmica: on tots els sistemes vagi units, important crear espais de confiança i seguretat. Importància de les famílies que creï vincles amb l’escola Capaços d’observar el que passa i respectar els altres ex. Es parla de les famílies, la mort...
Lectura 4 el racó del supermercat és tot un procés, joc simbòlic, donar prèviament experiències abans de posar el racó. Deixar que explorin el material. Mestra anar introduint el joc i els rols. I quan es comencin a familiaritzar es posen unes normes.
OPINIÓ PERSONAL
He considerat que la lectura es feia molt densa i m’ha costat en u principi relacionar les idees del la lectura en general amb el resum final.  No obstant considero que el llenguatge formal és necessari, tal com s’exposa en la lectura, perquè el nen pugui comunicar-se i ser entès en tots els contextos. Realment m’he adonat que la lectura i l’escriptura és la via on el llenguatge formal es troba més present, no obstant en edats tan primaverenques aquest recurs no es troba tant present, per tant s’hauria de potenciar a través de la parla oral, no obstant, considero que  s’hauria de fer poc a poc deixant el temps necessari intentant també com a docent entendre el que ens pretenen dir o expressar. És a dir perquè ells puguin acostar-se al llenguatge formal primer ens hem d’acostar nosaltres al seu.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada