La llengua oral formal
en educació infantil
El text reflecteix que realment és possible ensenyar la llengua formal en edats
primaverenques. On la llenguatge formal bàsicament ens ensenya a com hem d’ emprar la llengua i la manera com
hem de dir les coses alhora de comunicant-se, concretament en públic (no tan
personal), on no hi ha lligams estrets amb les altres persones. D’aquí se’n
deriva que a l’aula el llenguatge formal sigui baix perquè es creen relacions
estretes amb entre alumnes i també alumnes-docent. Per tant on es pot observar
més el llenguatge formal és alhora d’escriure, per aquest motiu l’escola ja des d’educació infantil introdueix lectura
i escriptura com a punts essencials en la vida escolar.
L’infant al arribar a l’escola s’ha
d’esforçar per comunicar-se i ser entès ja que en l’àmbit familiar el nen es
comprès pel context i pels significats compartits. Per tant el nen al
exposar-se en públic (com és en l’àmbit escolar) el seu llenguatge és molt
inespecífic. L’ús del llenguatge formal requereix un esforç cognitiu que permet
que es desenvolupin les capacitats intel·lectuals i les habilitats
comunicatives potenciant així l’aprenentatge.
Centrant-nos en la comunicació grupal a l’aula sempre són els
mateixos que intervenen i s’estableix una comunicació radial on qui porta el
fil de la conversa és el docent. Aquesta metodologia hauria de canviar, el
docent ha de provocar que els alumnes siguin conscients del que diuen i el que
comprenen a partir de la interlocució entre iguals i promovent l’ús formules de
cortesia, reformulacions, aclaracions, propostes.
3 idees claus:
- · Escriptura t’aproxima als usos formals de la llengua
- · Progrés de les habilitats comunicatives degut al ús del llenguatge formal
- · Les capacitats afectives, socials i cognitives creixen degut al desenvolupament del llenguatge i la comunicació.
Dos preguntes:
·
Exemples més específics que no sigui l’escriptura per
aproximant-se en els usos formals de la llengua tenint en compte que el nen hi
pugui donar ple significat. Espais on el ús formal de la llengua en edats
primerenques tingui ple sentit.
·
La interlocució autèntica entre iguals promou o no el
llenguatge formal (en gran grup es fa necessari, però al haver lligams estrets
entre alumnes això també fa que no es faci tan ús de la llengua formal)
Les altres lectures
Lectura 2 introduir la filosofia
a infantil i primària fa que els infants tinguin esperit crític i reflexionin. Que es qüestionin coses, es
facin preguntes.. que siguin ells mateixos els propis filòsofs. Introduir la filosofia
a partir del diàleg. Es tracta l’àrea emocional, cultural, social...
Lectura 3 pedagogia sistèmica: on tots els sistemes vagi units,
important crear espais de confiança i seguretat. Importància de les famílies
que creï vincles amb l’escola Capaços d’observar el que passa i respectar els
altres ex. Es parla de les famílies, la mort...
Lectura 4 el racó del supermercat és tot un procés, joc simbòlic,
donar prèviament experiències abans de posar el racó. Deixar que explorin el
material. Mestra anar introduint el joc i els rols. I quan es comencin a
familiaritzar es posen unes normes.
OPINIÓ PERSONAL
He considerat que la lectura es feia
molt densa i m’ha costat en u principi relacionar les idees del la lectura en
general amb el resum final. No obstant
considero que el llenguatge formal és necessari, tal com s’exposa en la
lectura, perquè el nen pugui comunicar-se i ser entès en tots els contextos.
Realment m’he adonat que la lectura i l’escriptura és la via on el llenguatge
formal es troba més present, no obstant en edats tan primaverenques aquest
recurs no es troba tant present, per tant s’hauria de potenciar a través de la
parla oral, no obstant, considero que
s’hauria de fer poc a poc deixant el temps necessari intentant també com
a docent entendre el que ens pretenen dir o expressar. És a dir perquè ells
puguin acostar-se al llenguatge formal primer ens hem d’acostar nosaltres al
seu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada