dimecres, 15 de març del 2017

Lectura 2: La lengua oral formal en educación infantil

RESUM

La segona lectura de didàctica de la llengua oral ha estat: “Lengua oral formal en la educación infantil?” de Uri Ruiz Bikandi. Aquest article parla de la llengua oral en un registre formal en l’etapa de l’educació infantil i si aquesta s’ha d’afavorir des de l’escola. La lectura comença fent una introducció sobre què és el registre formal i diu que aquest va lligat en la forma com es diuen les coses i en els factors extralingüístics, és a dir, la llengua ha de ser utilitzada segons les circumstàncies del context en el qual es duu a terme la comunicació.

Principalment, l’article parla sobre la diferència entre el registre que s’utilitza en un entorn familiar i el registre que s’utilitza a l’escola, que és un espai públic. Tot i que l’escola sigui un espai públic s’acaba convertint en un espai semipúblic degut als lligams efectius que es creen entre la mestre i l’alumne i això acaba disminuint el grau d’utilització del registre formal.

Posa un exemple molt clar i diu que a casa s’obvia l’ambigüitat i s’entenen les paraules que diu l’infant, encara que allò que diu no ho digui correctament. Aleshores, quan els infants van a l’escola, se’n adonen que han de posar més atenció en el què diuen per poder ser compresos pels altres i la mestre els ajuda a dir correctament les paraules que a casa entenen com a correctes i no només això, sinó que ensenya expressions i formules de frases de registre formal, per exemple a l’hora de demanar alguna cosa.

Per altre banda, en la llengua escrita passa el contrari ja que no es pot escollir el registre, aquest ve marcat per la norma i això ajuda als infants a col·locar-se en el marc del registre formal per exemple quan s’expliquen contes. Aquest és el moment en què els infants es troben davant d’un alt grau de planificació i unes pautes que els infants rarament escolten en la seva vida quotidiana.



IDEES CLAU

-L’escola és el primer espai públic o semipúblic en el qual els infants es troben en primer contacte amb un registre oral formal.

-La comunicació dels infants no ve determinada només per un desenvolupament maduratiu sinó que també està estretament relacionat amb les pràctiques socials del seu dia a dia que afavoreixen al desenvolupament cognitiu

-Canviar les formes jeràrquiques de conversa: metre – alumne – mestre i recórrer a les converses entre iguals.

PREGUNTES A L’AUTOR

-Quins recursos donaries a les famílies perquè des de casa també poguessin potenciar aquest registre formal en els infants?

-Com a mestres, que podem fer perquè tots els infants participin a les converses a l’aula?

OPINIÓ PERSONAL

Aquesta segona lectura m’ha agradat, tot i que l’he trobat més densa que la primera, he trobat que el contingut era molt interessant i al mateix temps posava exemples que deixaven més clar aquells aspectes més complicats d’entendre. Me n’he adonat de la importància que tindrem com a futures mestres per ajudar als infants a construir un llenguatge correcte i, per tant, de la importància de que nosaltres també disposem de un vocabulari ric i extens. També hi ha l’apartat final on es fa un resum de tota la lectura i t’ajuda a reorganitzar les idees principals.


Un cop més, compartir les idees amb les meves companyes ha fet que em quedés més clara la lectura en alguns aspectes encara que algunes companyes del grup han trobat a faltar alguna informació que, per part meva, no creia que fos necessària, ja que la temàtica de la lectura era parlar del registre formal en la llengua oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada