RESUM
La segona lectura de didàctica de
la llengua oral ha estat: “Lengua oral
formal en la educación infantil?” de Uri Ruiz Bikandi. Aquest article parla
de la llengua oral en un registre formal en l’etapa de l’educació infantil i si
aquesta s’ha d’afavorir des de l’escola. La lectura comença fent una
introducció sobre què és el registre formal i diu que aquest va lligat en la
forma com es diuen les coses i en els factors extralingüístics, és a dir, la
llengua ha de ser utilitzada segons les circumstàncies del context en el qual
es duu a terme la comunicació.
Principalment, l’article parla
sobre la diferència entre el registre que s’utilitza en un entorn familiar i el
registre que s’utilitza a l’escola, que és un espai públic. Tot i que l’escola
sigui un espai públic s’acaba convertint en un espai semipúblic degut als
lligams efectius que es creen entre la mestre i l’alumne i això acaba disminuint
el grau d’utilització del registre formal.
Posa un exemple molt clar i diu
que a casa s’obvia l’ambigüitat i s’entenen les paraules que diu l’infant,
encara que allò que diu no ho digui correctament. Aleshores, quan els infants
van a l’escola, se’n adonen que han de posar més atenció en el què diuen per
poder ser compresos pels altres i la mestre els ajuda a dir correctament les
paraules que a casa entenen com a correctes i no només això, sinó que ensenya
expressions i formules de frases de registre formal, per exemple a l’hora de
demanar alguna cosa.
Per altre banda, en la llengua
escrita passa el contrari ja que no es pot escollir el registre, aquest ve
marcat per la norma i això ajuda als infants a col·locar-se en el marc del
registre formal per exemple quan s’expliquen contes. Aquest és el moment en què
els infants es troben davant d’un alt grau de planificació i unes pautes que
els infants rarament escolten en la seva vida quotidiana.
IDEES CLAU
-L’escola és el primer espai
públic o semipúblic en el qual els infants es troben en primer contacte amb un
registre oral formal.
-La comunicació dels infants no
ve determinada només per un desenvolupament maduratiu sinó que també està
estretament relacionat amb les pràctiques socials del seu dia a dia que
afavoreixen al desenvolupament cognitiu
-Canviar les formes jeràrquiques
de conversa: metre – alumne – mestre i recórrer a les converses entre iguals.
PREGUNTES A L’AUTOR
-Quins recursos donaries a les
famílies perquè des de casa també poguessin potenciar aquest registre formal en
els infants?
-Com a mestres, que podem fer
perquè tots els infants participin a les converses a l’aula?
OPINIÓ PERSONAL
Aquesta segona lectura m’ha
agradat, tot i que l’he trobat més densa que la primera, he trobat que el
contingut era molt interessant i al mateix temps posava exemples que deixaven
més clar aquells aspectes més complicats d’entendre. Me n’he adonat de la
importància que tindrem com a futures mestres per ajudar als infants a
construir un llenguatge correcte i, per tant, de la importància de que
nosaltres també disposem de un vocabulari ric i extens. També hi ha l’apartat
final on es fa un resum de tota la lectura i t’ajuda a reorganitzar les idees
principals.
Un cop més, compartir les idees
amb les meves companyes ha fet que em quedés més clara la lectura en
alguns aspectes encara que algunes companyes del grup han trobat a faltar
alguna informació que, per part meva, no creia que fos necessària, ja que la
temàtica de la lectura era parlar del registre formal en la llengua oral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada